A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envovidos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Samela Roberta de Lima
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7099
Resumo: This bibliographic research aims to understand the emergence of children's fairy tales, which are the first narratives presented to children due to their educational potential. The birth of Children's Literature is attributed to the book "Mother Goose Tales" published by Perrault in 1695. However, these stories already existed in the form of popular oral narratives during the Middle Ages, without being specifically intended for children and containing content that may be considered inappropriate nowadays. The discussion seeks to answer the following problem: What were the historical processes that made the emergence of fairy tales possible? And what procedures did the folk tales undergo to become works of Children's Literature? The work is structured into two chapters. In the first chapter, we highlight the emergence of the book and the emergence of childhood as historical processes that intertwine and favor the appearance of Children's Literature. In the second chapter, guided by Perrault's work, we study the procedures that folk tales underwent to become literary children's tales.
id UFAM-1_15a2e98532222b8a09adabb5e684f05c
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7099
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envovidosLiteratura infantilContos de fadasCharles PerraultContos da Mamãe GansaCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOContos de fadas - ClassificaçãoLiteratura infantojuvenilSimbolismo nos contos de fadasThis bibliographic research aims to understand the emergence of children's fairy tales, which are the first narratives presented to children due to their educational potential. The birth of Children's Literature is attributed to the book "Mother Goose Tales" published by Perrault in 1695. However, these stories already existed in the form of popular oral narratives during the Middle Ages, without being specifically intended for children and containing content that may be considered inappropriate nowadays. The discussion seeks to answer the following problem: What were the historical processes that made the emergence of fairy tales possible? And what procedures did the folk tales undergo to become works of Children's Literature? The work is structured into two chapters. In the first chapter, we highlight the emergence of the book and the emergence of childhood as historical processes that intertwine and favor the appearance of Children's Literature. In the second chapter, guided by Perrault's work, we study the procedures that folk tales underwent to become literary children's tales.A presente pesquisa de cunho bibliográfico tem o intuito de compreender a emergência dos contos de fadas infantis, sendo estes as primeiras narrativas apresentadas às crianças devido ao seu potencial educativo. O marco do nascimento da Literatura Infantil é atribuído ao livro "Contos da mamãe Gansa" publicado por Perrault em 1695. No entanto, essas histórias já existiam na forma de narrativas populares orais durante a Idade Média, sem serem especificamente destinadas às crianças e continham conteúdos que podem ser considerados inapropriados hoje em dia. A discussão demanda resposta à seguinte problematização: Quais foram os processos históricos que tornaram possível a emergência dos contos de fadas? E quais os procedimentos que os contos populares sofreram para virem a se transformar em obras de Literatura Infantil? O trabalho está estruturado em dois capítulos, no primeiro evidenciamos o aparecimento do livro e o aparecimento da infância como processos históricos que se entrelaçam e favorecem o aparecimento da Literatura Infantil. E no segundo, conduzindo-nos pela obra de Perrault, estudamos os procedimentos que os contos populares passaram para se tornarem contos literários infantis.2SimBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausCosta, Carlos Rubens de Souzahttp://lattes.cnpq.br/3584975879461666Corrêa, Carlos Humberto Alveshttp://lattes.cnpq.br/8276764687801349Vieira, Samela Roberta de Lima2023-10-20T13:49:03Z2023-10-20T13:49:03Z2023-07-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisVIEIRA, Samela Roberta de Lima. A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envolvidos. 2023. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7099porAn error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-20T13:49:27Zoai:localhost:prefix/7099Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-20T13:49:27Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envovidos
title A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envovidos
spellingShingle A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envovidos
Vieira, Samela Roberta de Lima
Literatura infantil
Contos de fadas
Charles Perrault
Contos da Mamãe Gansa
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Contos de fadas - Classificação
Literatura infantojuvenil
Simbolismo nos contos de fadas
title_short A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envovidos
title_full A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envovidos
title_fullStr A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envovidos
title_full_unstemmed A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envovidos
title_sort A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envovidos
author Vieira, Samela Roberta de Lima
author_facet Vieira, Samela Roberta de Lima
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Costa, Carlos Rubens de Souza
http://lattes.cnpq.br/3584975879461666
Corrêa, Carlos Humberto Alves
http://lattes.cnpq.br/8276764687801349
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Samela Roberta de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura infantil
Contos de fadas
Charles Perrault
Contos da Mamãe Gansa
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Contos de fadas - Classificação
Literatura infantojuvenil
Simbolismo nos contos de fadas
topic Literatura infantil
Contos de fadas
Charles Perrault
Contos da Mamãe Gansa
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Contos de fadas - Classificação
Literatura infantojuvenil
Simbolismo nos contos de fadas
description This bibliographic research aims to understand the emergence of children's fairy tales, which are the first narratives presented to children due to their educational potential. The birth of Children's Literature is attributed to the book "Mother Goose Tales" published by Perrault in 1695. However, these stories already existed in the form of popular oral narratives during the Middle Ages, without being specifically intended for children and containing content that may be considered inappropriate nowadays. The discussion seeks to answer the following problem: What were the historical processes that made the emergence of fairy tales possible? And what procedures did the folk tales undergo to become works of Children's Literature? The work is structured into two chapters. In the first chapter, we highlight the emergence of the book and the emergence of childhood as historical processes that intertwine and favor the appearance of Children's Literature. In the second chapter, guided by Perrault's work, we study the procedures that folk tales underwent to become literary children's tales.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-20T13:49:03Z
2023-10-20T13:49:03Z
2023-07-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VIEIRA, Samela Roberta de Lima. A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envolvidos. 2023. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7099
identifier_str_mv VIEIRA, Samela Roberta de Lima. A emergência dos contos de fadas infantis: processos históricos e procedimentos literários envolvidos. 2023. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7099
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv An error occurred getting the license - uri.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv An error occurred getting the license - uri.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061063368867840