Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Marco Aurélio Corrêa
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Labor
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60161
Resumo: Two Catholic schools, founded in the final decades of the Brazilian Empire, were specifically vocational: Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, female, founded in Petrópolis and Escola Santa Rosa, male, founded in Niterói. The analysis sought to observe the type of professionalization proposed in the context of the transition from slave labor to free labor and the development of an urban-industrial society. A bibliographic research, with sources pointed out by publications specific to these schools, allows us to observe, in the history they narrate, the questions proposed by the article that included some pedagogical factors that could intervene in the education of the worker, in the type of professionalization offered, in the view of poverty and disadvantage for aid for charity and its intersection with education projects or their absence. With Marshall (1967) and Carvalho (2015) we seek to place this school trajectory in the context of the formulation of the social right to education and with Paul Ricoeur (2010), to understand the bases of the educational intervention proposal for the new working relationship that was in the expectation society of the moment.
id UFC-10_25dd5180d2fba6991cb8bd22786f302c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/60161
network_acronym_str UFC-10
network_name_str Revista Labor
repository_id_str
spelling Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIXEducação católica; Educação profissional; Abolição da Escravatura; Religião e Educação.História da EducaçãoTwo Catholic schools, founded in the final decades of the Brazilian Empire, were specifically vocational: Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, female, founded in Petrópolis and Escola Santa Rosa, male, founded in Niterói. The analysis sought to observe the type of professionalization proposed in the context of the transition from slave labor to free labor and the development of an urban-industrial society. A bibliographic research, with sources pointed out by publications specific to these schools, allows us to observe, in the history they narrate, the questions proposed by the article that included some pedagogical factors that could intervene in the education of the worker, in the type of professionalization offered, in the view of poverty and disadvantage for aid for charity and its intersection with education projects or their absence. With Marshall (1967) and Carvalho (2015) we seek to place this school trajectory in the context of the formulation of the social right to education and with Paul Ricoeur (2010), to understand the bases of the educational intervention proposal for the new working relationship that was in the expectation society of the moment.Dos escuelas católicas, fundadas en las últimas décadas del Imperio brasileño, fueron específicamente vocacionales: Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, femenina, fundada en Petrópolis y Escola Santa Rosa, masculina, fundada en Niterói. El análisis buscó observar el tipo de profesionalización propuesta en el contexto de la transición del trabajo esclavo al libre y el desarrollo de una sociedad urbano-industrial. Una investigación bibliográfica, con fuentes señaladas por publicaciones específicas de estas escuelas, nos permite observar, en la historia que narran, las preguntas propuestas por el artículo que incluyen algunos factores pedagógicos que podrían intervenir en la educación del trabajador, en el tipo de profesionalización ofrecida, en vista de la pobreza y la desventaja, para ayuda por la caridad y su intersección con proyectos educativos o su ausencia. Con Marshall (1967) y Carvalho (2015) se busca ubicar esta trayectoria escolar en el contexto de la formulación del derecho social a la educación y con Paul Ricoeur (2010), comprender las bases de la propuesta de intervención educativa para la nueva relación laboral que esperaba la sociedad del momento.Duas escolas católicas, fundadas nas décadas finais do Império, foram especificamente profissionalizantes: Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, feminina, fundada em Petrópolis e Escola Santa Rosa, masculina, fundada em Niterói. A análise procurou observar o tipo de profissionalização proposta no contexto da transição do trabalho escravo para o trabalho livre e o desenvolvimento de uma sociedade urbano-industrial. Uma pesquisa bibliográfica, com fontes apontadas por publicações próprias dessas escolas, permite observar, na história por elas narradas, as questões propostas pelo artigo que incluem alguns fatores pedagógicos que pudessem intervir na instrução do trabalhador, no tipo de profissionalização ofertada, na visão da pobreza e desvalimento para o socorro pela caridade e sua interseção com os projetos de educação ou sua ausência. Com Marshall (1967) e Carvalho (2015) busca-se colocar essa trajetória escolar no contexto da formulação do direito social à educação e com Paul Ricoeur (2010), compreender as bases da proposta de intervenção educacional para a nova relação de trabalho que estava na expectação da sociedade do momento.Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC2020-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6016110.29148/labor.v1i24.60161Revista Labor; v. 1 n. 24 (2020): Labor; 481-5101983-5000reponame:Revista Laborinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60161/162289Copyright (c) 2020 Revista Laborhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Marco Aurélio Corrêa2022-08-22T22:59:28Zoai:periodicos.ufc:article/60161Revistahttp://www.revistalabor.ufc.br/PUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/Labor/oai||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br1983-50001983-5000opendoar:2022-08-22T22:59:28Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX
title Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX
spellingShingle Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX
Martins, Marco Aurélio Corrêa
Educação católica; Educação profissional; Abolição da Escravatura; Religião e Educação.
História da Educação
title_short Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX
title_full Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX
title_fullStr Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX
title_full_unstemmed Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX
title_sort Profissionalização de pobres em escolas católicas do Rio de Janeiro no século XIX
author Martins, Marco Aurélio Corrêa
author_facet Martins, Marco Aurélio Corrêa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Marco Aurélio Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação católica; Educação profissional; Abolição da Escravatura; Religião e Educação.
História da Educação
topic Educação católica; Educação profissional; Abolição da Escravatura; Religião e Educação.
História da Educação
description Two Catholic schools, founded in the final decades of the Brazilian Empire, were specifically vocational: Escola Doméstica Nossa Senhora do Amparo, female, founded in Petrópolis and Escola Santa Rosa, male, founded in Niterói. The analysis sought to observe the type of professionalization proposed in the context of the transition from slave labor to free labor and the development of an urban-industrial society. A bibliographic research, with sources pointed out by publications specific to these schools, allows us to observe, in the history they narrate, the questions proposed by the article that included some pedagogical factors that could intervene in the education of the worker, in the type of professionalization offered, in the view of poverty and disadvantage for aid for charity and its intersection with education projects or their absence. With Marshall (1967) and Carvalho (2015) we seek to place this school trajectory in the context of the formulation of the social right to education and with Paul Ricoeur (2010), to understand the bases of the educational intervention proposal for the new working relationship that was in the expectation society of the moment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60161
10.29148/labor.v1i24.60161
url http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60161
identifier_str_mv 10.29148/labor.v1i24.60161
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/60161/162289
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Labor
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Labor; v. 1 n. 24 (2020): Labor; 481-510
1983-5000
reponame:Revista Labor
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista Labor
collection Revista Labor
repository.name.fl_str_mv Revista Labor - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||eneas_arrais@hotmail.com||revista_labor@yahoo.com.br
_version_ 1798325396755709952