Elaboration of cases for teaching Administration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Contextus (Fortaleza. Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618 |
Resumo: | This paper offers theoretical and practical elements for cases elaboration in management courses. Initially, it presents advantages and limitations of the case method. Then, it indicates when cases are useful. It also discusses the philosophical and psychological fundaments of the case method. Most of the text, however, is dedicated to explaining the conduct in the preparation of the cases, involving: problem identification, definition of objectives, case localization, data collection, analysis of its difficulty, testing and final writing. The paper gives special attention to the process of writing cases, with the presentation of norms and suggestions of text structure, writing style and presentation form. |
id |
UFC-12_99acc904bf13eceeb6e9e327d3a1c5e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/88618 |
network_acronym_str |
UFC-12 |
network_name_str |
Contextus (Fortaleza. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Elaboration of cases for teaching AdministrationElaboración de casos para la enseñanza de la AdministraciónElaboração de casos para o ensino de Administraçãocase methodmanagementteachinglearningcase writingmétodo de casosadministraçãoensinoaprendizagemredação do casométodo del casogestiónenseñandoaprendiendoescritura de casosThis paper offers theoretical and practical elements for cases elaboration in management courses. Initially, it presents advantages and limitations of the case method. Then, it indicates when cases are useful. It also discusses the philosophical and psychological fundaments of the case method. Most of the text, however, is dedicated to explaining the conduct in the preparation of the cases, involving: problem identification, definition of objectives, case localization, data collection, analysis of its difficulty, testing and final writing. The paper gives special attention to the process of writing cases, with the presentation of norms and suggestions of text structure, writing style and presentation form.Este artículo ofrece elementos teóricos y prácticos para la elaboración de casos en cursos de administración. Inicialmente, presenta ventajas y limitaciones del método del caso. Luego, indica cuándo los casos son útiles. También discute los fundamentos filosóficos y psicológicos del método del caso. La mayor parte del texto, sin embargo, está dedicada a explicar la conducta en la preparación de los casos, involucrando: identificación del problema, definición de objetivos, localización del caso, recolección de datos, análisis de su dificultad, prueba y redacción final. El trabajo presta especial atención al proceso de escritura de casos, con la presentación de normas y sugerencias de estructura del texto, estilo de escritura y forma de presentación.Este trabalho tem como objetivo fornecer elementos teóricos e práticos para a elaboração de casos utilizados no ensino de Administração. Procede-se inicialmente à análise das vantagens e limitações do método de caso. Em seguida, indica-se as circunstâncias em que se recomenda sua utilização. Procede-se ainda, à apresentação das bases filosóficas e psicológicas do método de casos. A maior parte do texto é dedicada, no entanto, aos procedimentos adotados na elaboração de casos, envolvendo: identificação do problema, definição de objetivos, localização do caso, coleta das informações, análise da dificuldade do caso, teste e redação final. Ênfase especial é conferida à redação do caso, com a apresentação de normas e sugestões de estruturação do texto, estilo de redação e forma de apresentação.FEAAC/UFC2023-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/8861810.19094/contextus.2023.88618Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol. 21 No. 20 anos (2023): Commemorative Edition - 20 years of Contextus; e88618Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 21 Núm. 20 anos (2023): Edición Conmemorativa - 20 años de Contextus; e88618Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 21 n. 20 anos (2023): Edição Comemorativa - 20 anos da Contextus; e886182178-92581678-2089reponame:Contextus (Fortaleza. Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249725http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249821http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249831http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249832http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249833Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGil, Antônio Carlos2024-01-24T19:11:23Zoai:periodicos.ufc:article/88618Revistahttp://periodicos.ufc.br/contextusPUBhttp://periodicos.ufc.br/contextus/oairevistacontextus@ufc.br2178-92581678-2089opendoar:2024-01-24T19:11:23Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elaboration of cases for teaching Administration Elaboración de casos para la enseñanza de la Administración Elaboração de casos para o ensino de Administração |
title |
Elaboration of cases for teaching Administration |
spellingShingle |
Elaboration of cases for teaching Administration Gil, Antônio Carlos case method management teaching learning case writing método de casos administração ensino aprendizagem redação do caso método del caso gestión enseñando aprendiendo escritura de casos |
title_short |
Elaboration of cases for teaching Administration |
title_full |
Elaboration of cases for teaching Administration |
title_fullStr |
Elaboration of cases for teaching Administration |
title_full_unstemmed |
Elaboration of cases for teaching Administration |
title_sort |
Elaboration of cases for teaching Administration |
author |
Gil, Antônio Carlos |
author_facet |
Gil, Antônio Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gil, Antônio Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
case method management teaching learning case writing método de casos administração ensino aprendizagem redação do caso método del caso gestión enseñando aprendiendo escritura de casos |
topic |
case method management teaching learning case writing método de casos administração ensino aprendizagem redação do caso método del caso gestión enseñando aprendiendo escritura de casos |
description |
This paper offers theoretical and practical elements for cases elaboration in management courses. Initially, it presents advantages and limitations of the case method. Then, it indicates when cases are useful. It also discusses the philosophical and psychological fundaments of the case method. Most of the text, however, is dedicated to explaining the conduct in the preparation of the cases, involving: problem identification, definition of objectives, case localization, data collection, analysis of its difficulty, testing and final writing. The paper gives special attention to the process of writing cases, with the presentation of norms and suggestions of text structure, writing style and presentation form. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618 10.19094/contextus.2023.88618 |
url |
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618 |
identifier_str_mv |
10.19094/contextus.2023.88618 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249725 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249821 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249831 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249832 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249833 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FEAAC/UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
FEAAC/UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol. 21 No. 20 anos (2023): Commemorative Edition - 20 years of Contextus; e88618 Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 21 Núm. 20 anos (2023): Edición Conmemorativa - 20 años de Contextus; e88618 Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 21 n. 20 anos (2023): Edição Comemorativa - 20 anos da Contextus; e88618 2178-9258 1678-2089 reponame:Contextus (Fortaleza. Online) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Contextus (Fortaleza. Online) |
collection |
Contextus (Fortaleza. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacontextus@ufc.br |
_version_ |
1798045750974742528 |