Elaboration of cases for teaching Administration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gil, Antônio Carlos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Contextus (Fortaleza. Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618
Resumo: This paper offers theoretical and practical elements for cases elaboration in management courses. Initially, it presents advantages and limitations of the case method. Then, it indicates when cases are useful. It also discusses the philosophical and psychological fundaments of the case method. Most of the text, however, is dedicated to explaining the conduct in the preparation of the cases, involving: problem identification, definition of objectives, case localization, data collection, analysis of its difficulty, testing and final writing. The paper gives special attention to the process of writing cases, with the presentation of norms and suggestions of text structure, writing style and presentation form.
id UFC-12_99acc904bf13eceeb6e9e327d3a1c5e9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/88618
network_acronym_str UFC-12
network_name_str Contextus (Fortaleza. Online)
repository_id_str
spelling Elaboration of cases for teaching AdministrationElaboración de casos para la enseñanza de la AdministraciónElaboração de casos para o ensino de Administraçãocase methodmanagementteachinglearningcase writingmétodo de casosadministraçãoensinoaprendizagemredação do casométodo del casogestiónenseñandoaprendiendoescritura de casosThis paper offers theoretical and practical elements for cases elaboration in management courses. Initially, it presents advantages and limitations of the case method. Then, it indicates when cases are useful. It also discusses the philosophical and psychological fundaments of the case method. Most of the text, however, is dedicated to explaining the conduct in the preparation of the cases, involving: problem identification, definition of objectives, case localization, data collection, analysis of its difficulty, testing and final writing. The paper gives special attention to the process of writing cases, with the presentation of norms and suggestions of text structure, writing style and presentation form.Este artículo ofrece elementos teóricos y prácticos para la elaboración de casos en cursos de administración. Inicialmente, presenta ventajas y limitaciones del método del caso. Luego, indica cuándo los casos son útiles. También discute los fundamentos filosóficos y psicológicos del método del caso. La mayor parte del texto, sin embargo, está dedicada a explicar la conducta en la preparación de los casos, involucrando: identificación del problema, definición de objetivos, localización del caso, recolección de datos, análisis de su dificultad, prueba y redacción final. El trabajo presta especial atención al proceso de escritura de casos, con la presentación de normas y sugerencias de estructura del texto, estilo de escritura y forma de presentación.Este trabalho tem como objetivo fornecer elementos teóricos e práticos para a elaboração de casos utilizados no ensino de Administração. Procede-se inicialmente à análise das vantagens e limitações do método de caso. Em seguida, indica-se as circunstâncias em que se recomenda sua utilização. Procede-se ainda, à apresentação das bases filosóficas e psicológicas do método de casos. A maior parte do texto é dedicada, no entanto, aos procedimentos adotados na elaboração de casos, envolvendo: identificação do problema, definição de objetivos, localização do caso, coleta das informações, análise da dificuldade do caso, teste e redação final. Ênfase especial é conferida à redação do caso, com a apresentação de normas e sugestões de estruturação do texto, estilo de redação e forma de apresentação.FEAAC/UFC2023-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/8861810.19094/contextus.2023.88618Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol. 21 No. 20 anos (2023): Commemorative Edition - 20 years of Contextus; e88618Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 21 Núm. 20 anos (2023): Edición Conmemorativa - 20 años de Contextus; e88618Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 21 n. 20 anos (2023): Edição Comemorativa - 20 anos da Contextus; e886182178-92581678-2089reponame:Contextus (Fortaleza. Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249725http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249821http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249831http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249832http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249833Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGil, Antônio Carlos2024-01-24T19:11:23Zoai:periodicos.ufc:article/88618Revistahttp://periodicos.ufc.br/contextusPUBhttp://periodicos.ufc.br/contextus/oairevistacontextus@ufc.br2178-92581678-2089opendoar:2024-01-24T19:11:23Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Elaboration of cases for teaching Administration
Elaboración de casos para la enseñanza de la Administración
Elaboração de casos para o ensino de Administração
title Elaboration of cases for teaching Administration
spellingShingle Elaboration of cases for teaching Administration
Gil, Antônio Carlos
case method
management
teaching
learning
case writing
método de casos
administração
ensino
aprendizagem
redação do caso
método del caso
gestión
enseñando
aprendiendo
escritura de casos
title_short Elaboration of cases for teaching Administration
title_full Elaboration of cases for teaching Administration
title_fullStr Elaboration of cases for teaching Administration
title_full_unstemmed Elaboration of cases for teaching Administration
title_sort Elaboration of cases for teaching Administration
author Gil, Antônio Carlos
author_facet Gil, Antônio Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gil, Antônio Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv case method
management
teaching
learning
case writing
método de casos
administração
ensino
aprendizagem
redação do caso
método del caso
gestión
enseñando
aprendiendo
escritura de casos
topic case method
management
teaching
learning
case writing
método de casos
administração
ensino
aprendizagem
redação do caso
método del caso
gestión
enseñando
aprendiendo
escritura de casos
description This paper offers theoretical and practical elements for cases elaboration in management courses. Initially, it presents advantages and limitations of the case method. Then, it indicates when cases are useful. It also discusses the philosophical and psychological fundaments of the case method. Most of the text, however, is dedicated to explaining the conduct in the preparation of the cases, involving: problem identification, definition of objectives, case localization, data collection, analysis of its difficulty, testing and final writing. The paper gives special attention to the process of writing cases, with the presentation of norms and suggestions of text structure, writing style and presentation form.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618
10.19094/contextus.2023.88618
url http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618
identifier_str_mv 10.19094/contextus.2023.88618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249725
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249821
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249831
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249832
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/88618/249833
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv FEAAC/UFC
publisher.none.fl_str_mv FEAAC/UFC
dc.source.none.fl_str_mv Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol. 21 No. 20 anos (2023): Commemorative Edition - 20 years of Contextus; e88618
Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 21 Núm. 20 anos (2023): Edición Conmemorativa - 20 años de Contextus; e88618
Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 21 n. 20 anos (2023): Edição Comemorativa - 20 anos da Contextus; e88618
2178-9258
1678-2089
reponame:Contextus (Fortaleza. Online)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Contextus (Fortaleza. Online)
collection Contextus (Fortaleza. Online)
repository.name.fl_str_mv Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv revistacontextus@ufc.br
_version_ 1798045750974742528