The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mídia.e.Cotidiano |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/54597 |
Resumo: | A set of assumptions can contribute to the definition of the democratic character of communications. Diversity, pluralism and freedom of expression are commonly identified as essential principles in this sense, both in the literature on public policies for communications and in the agenda of civil society organizations. But is it possible, especially in a country marked by racism and other ethnic-racial inequalities of a structural nature, to disregard the centrality of ethnic-racial equity for the affirmation of democratic communication? Understanding that the answer to this question is “no”, this paper intends to make notes on the importance of public policies for communications that focus on overcoming racism and the guarantee of ethnic-racial equity in the sector. |
id |
UFF-19_b07adf687133a2b1c27d1a2164694ce2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54597 |
network_acronym_str |
UFF-19 |
network_name_str |
Mídia.e.Cotidiano |
repository_id_str |
|
spelling |
The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian caseLa necesaria centralidad de la cuestión étnico-racial en las Políticas Públicas de Comunicación: propuestas para el caso brasileñoA necessária centralidade da questão étnico-racial nas Políticas Públicas para as Comunicações: propostas para o caso brasileiroPopulação negraPovos IndígenasPolíticas de ComunicaçãoDemocraciaBrasilPoblación NegraPueblos IndígenasPolíticas de ComunicaciónDemocraciaBrasilBlack PopulationNative PeoplesCommunication PolicyDemocracyBrazilA set of assumptions can contribute to the definition of the democratic character of communications. Diversity, pluralism and freedom of expression are commonly identified as essential principles in this sense, both in the literature on public policies for communications and in the agenda of civil society organizations. But is it possible, especially in a country marked by racism and other ethnic-racial inequalities of a structural nature, to disregard the centrality of ethnic-racial equity for the affirmation of democratic communication? Understanding that the answer to this question is “no”, this paper intends to make notes on the importance of public policies for communications that focus on overcoming racism and the guarantee of ethnic-racial equity in the sector.Un conjunto de suposiciones puede contribuir en la definición del carácter democrático de las comunicaciones. La diversidad, el pluralismo y la libertad de expresión son comúnmente afirmados como principios esenciales en este sentido, tanto en la literatura sobre políticas públicas para las comunicaciones como en la agenda de las organizaciones de la sociedad civil. Pero, es posible, especialmente en un país marcado por el racismo y otras desigualdades étnico-raciales de carácter estructural, ¿prescindir de la centralidad de la equidad étnico-racial para la afirmación de la comunicación democrática? Entendiendo que la respuesta a esta pregunta es “no”, este trabajo pretende hacer consideraciones a respecto de la importancia de las políticas públicas para las comunicaciones que tengan cómo foco la superación del racismo y la garantía de la equidad étnico-racial en el sector.Um conjunto de pressupostos pode contribuir na definição do caráter democrático das comunicações. Diversidade, pluralismo e liberdade de expressão são comumente princípios apontados como essenciais neste sentido, tanto na literatura sobre políticas públicas para as comunicações quanto na agenda de organizações da sociedade civil. Mas é possível, sobretudo num país marcado pelo racismo e outras desigualdades étnico-raciais de ordem estrutural, desconsiderar a centralidade da equidade étnico-racial para a afirmação de uma comunicação democrática? Entendendo que a resposta a esta pergunta é “não”, este artigo pretende fazer apontamentos sobre a importância de políticas públicas para as comunicações que tenham como foco a superação do racismo e a garantia de equidade étnico-racial no setor. ABEC2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/5459710.22409/rmc.v17i1.54597Revista Mídia e Cotidiano; v. 17 n. 1 (2023): Protagonismos, resistências e circulação das pesquisas em Comunicação: expectativas renovadas em 2023; 98-1112178-602X10.22409/rmc.v17i1reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/54597/33389Copyright (c) 2022 Revista Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Paulo2022-12-15T14:28:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54597Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2022-12-15T14:28:10Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case La necesaria centralidad de la cuestión étnico-racial en las Políticas Públicas de Comunicación: propuestas para el caso brasileño A necessária centralidade da questão étnico-racial nas Políticas Públicas para as Comunicações: propostas para o caso brasileiro |
title |
The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case |
spellingShingle |
The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case Melo, Paulo População negra Povos Indígenas Políticas de Comunicação Democracia Brasil Población Negra Pueblos Indígenas Políticas de Comunicación Democracia Brasil Black Population Native Peoples Communication Policy Democracy Brazil |
title_short |
The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case |
title_full |
The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case |
title_fullStr |
The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case |
title_full_unstemmed |
The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case |
title_sort |
The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case |
author |
Melo, Paulo |
author_facet |
Melo, Paulo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
População negra Povos Indígenas Políticas de Comunicação Democracia Brasil Población Negra Pueblos Indígenas Políticas de Comunicación Democracia Brasil Black Population Native Peoples Communication Policy Democracy Brazil |
topic |
População negra Povos Indígenas Políticas de Comunicação Democracia Brasil Población Negra Pueblos Indígenas Políticas de Comunicación Democracia Brasil Black Population Native Peoples Communication Policy Democracy Brazil |
description |
A set of assumptions can contribute to the definition of the democratic character of communications. Diversity, pluralism and freedom of expression are commonly identified as essential principles in this sense, both in the literature on public policies for communications and in the agenda of civil society organizations. But is it possible, especially in a country marked by racism and other ethnic-racial inequalities of a structural nature, to disregard the centrality of ethnic-racial equity for the affirmation of democratic communication? Understanding that the answer to this question is “no”, this paper intends to make notes on the importance of public policies for communications that focus on overcoming racism and the guarantee of ethnic-racial equity in the sector. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/54597 10.22409/rmc.v17i1.54597 |
url |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/54597 |
identifier_str_mv |
10.22409/rmc.v17i1.54597 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/54597/33389 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Mídia e Cotidiano info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Mídia e Cotidiano |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Mídia e Cotidiano; v. 17 n. 1 (2023): Protagonismos, resistências e circulação das pesquisas em Comunicação: expectativas renovadas em 2023; 98-111 2178-602X 10.22409/rmc.v17i1 reponame:Mídia.e.Cotidiano instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Mídia.e.Cotidiano |
collection |
Mídia.e.Cotidiano |
repository.name.fl_str_mv |
Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
midiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com |
_version_ |
1797053446710362112 |