The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Paulo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mídia.e.Cotidiano
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/54597
Resumo: A set of assumptions can contribute to the definition of the democratic character of communications. Diversity, pluralism and freedom of expression are commonly identified as essential principles in this sense, both in the literature on public policies for communications and in the agenda of civil society organizations. But is it possible, especially in a country marked by racism and other ethnic-racial inequalities of a structural nature, to disregard the centrality of ethnic-racial equity for the affirmation of democratic communication? Understanding that the answer to this question is “no”, this paper intends to make notes on the importance of public policies for communications that focus on overcoming racism and the guarantee of ethnic-racial equity in the sector.
id UFF-19_b07adf687133a2b1c27d1a2164694ce2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54597
network_acronym_str UFF-19
network_name_str Mídia.e.Cotidiano
repository_id_str
spelling The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian caseLa necesaria centralidad de la cuestión étnico-racial en las Políticas Públicas de Comunicación: propuestas para el caso brasileñoA necessária centralidade da questão étnico-racial nas Políticas Públicas para as Comunicações: propostas para o caso brasileiroPopulação negraPovos IndígenasPolíticas de ComunicaçãoDemocraciaBrasilPoblación NegraPueblos IndígenasPolíticas de ComunicaciónDemocraciaBrasilBlack PopulationNative PeoplesCommunication PolicyDemocracyBrazilA set of assumptions can contribute to the definition of the democratic character of communications. Diversity, pluralism and freedom of expression are commonly identified as essential principles in this sense, both in the literature on public policies for communications and in the agenda of civil society organizations. But is it possible, especially in a country marked by racism and other ethnic-racial inequalities of a structural nature, to disregard the centrality of ethnic-racial equity for the affirmation of democratic communication? Understanding that the answer to this question is “no”, this paper intends to make notes on the importance of public policies for communications that focus on overcoming racism and the guarantee of ethnic-racial equity in the sector.Un conjunto de suposiciones puede contribuir en la definición del carácter democrático de las comunicaciones. La diversidad, el pluralismo y la libertad de expresión son comúnmente afirmados como principios esenciales en este sentido, tanto en la literatura sobre políticas públicas para las comunicaciones como en la agenda de las organizaciones de la sociedad civil. Pero, es posible, especialmente en un país marcado por el racismo y otras desigualdades étnico-raciales de carácter estructural, ¿prescindir de la centralidad de la equidad étnico-racial para la afirmación de la comunicación democrática? Entendiendo que la respuesta a esta pregunta es “no”, este trabajo pretende hacer consideraciones a respecto de la importancia de las políticas públicas para las comunicaciones que tengan cómo foco la superación del racismo y la garantía de la equidad étnico-racial en el sector.Um conjunto de pressupostos pode contribuir na definição do caráter democrático das comunicações. Diversidade, pluralismo e liberdade de expressão são comumente princípios apontados como essenciais neste sentido, tanto na literatura sobre políticas públicas para as comunicações quanto na agenda de organizações da sociedade civil. Mas é possível, sobretudo num país marcado pelo racismo e outras desigualdades étnico-raciais de ordem estrutural, desconsiderar a centralidade da equidade étnico-racial para a afirmação de uma comunicação democrática? Entendendo que a resposta a esta pergunta é “não”, este artigo pretende fazer apontamentos sobre a importância de políticas públicas para as comunicações que tenham como foco a superação do racismo e a garantia de equidade étnico-racial no setor. ABEC2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/5459710.22409/rmc.v17i1.54597Revista Mídia e Cotidiano; v. 17 n. 1 (2023): Protagonismos, resistências e circulação das pesquisas em Comunicação: expectativas renovadas em 2023; 98-1112178-602X10.22409/rmc.v17i1reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/54597/33389Copyright (c) 2022 Revista Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Paulo2022-12-15T14:28:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/54597Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2022-12-15T14:28:10Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case
La necesaria centralidad de la cuestión étnico-racial en las Políticas Públicas de Comunicación: propuestas para el caso brasileño
A necessária centralidade da questão étnico-racial nas Políticas Públicas para as Comunicações: propostas para o caso brasileiro
title The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case
spellingShingle The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case
Melo, Paulo
População negra
Povos Indígenas
Políticas de Comunicação
Democracia
Brasil
Población Negra
Pueblos Indígenas
Políticas de Comunicación
Democracia
Brasil
Black Population
Native Peoples
Communication Policy
Democracy
Brazil
title_short The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case
title_full The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case
title_fullStr The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case
title_full_unstemmed The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case
title_sort The necessary centrality of the ethnic-racial issue in Public Policies for Communications: proposals for the Brazilian case
author Melo, Paulo
author_facet Melo, Paulo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv População negra
Povos Indígenas
Políticas de Comunicação
Democracia
Brasil
Población Negra
Pueblos Indígenas
Políticas de Comunicación
Democracia
Brasil
Black Population
Native Peoples
Communication Policy
Democracy
Brazil
topic População negra
Povos Indígenas
Políticas de Comunicação
Democracia
Brasil
Población Negra
Pueblos Indígenas
Políticas de Comunicación
Democracia
Brasil
Black Population
Native Peoples
Communication Policy
Democracy
Brazil
description A set of assumptions can contribute to the definition of the democratic character of communications. Diversity, pluralism and freedom of expression are commonly identified as essential principles in this sense, both in the literature on public policies for communications and in the agenda of civil society organizations. But is it possible, especially in a country marked by racism and other ethnic-racial inequalities of a structural nature, to disregard the centrality of ethnic-racial equity for the affirmation of democratic communication? Understanding that the answer to this question is “no”, this paper intends to make notes on the importance of public policies for communications that focus on overcoming racism and the guarantee of ethnic-racial equity in the sector.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/54597
10.22409/rmc.v17i1.54597
url https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/54597
identifier_str_mv 10.22409/rmc.v17i1.54597
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/54597/33389
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Mídia e Cotidiano
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Mídia e Cotidiano
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Mídia e Cotidiano; v. 17 n. 1 (2023): Protagonismos, resistências e circulação das pesquisas em Comunicação: expectativas renovadas em 2023; 98-111
2178-602X
10.22409/rmc.v17i1
reponame:Mídia.e.Cotidiano
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Mídia.e.Cotidiano
collection Mídia.e.Cotidiano
repository.name.fl_str_mv Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv midiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com
_version_ 1797053446710362112