Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mídia.e.Cotidiano |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/46601 |
Resumo: | The film Aquarius, by Kleber Mendonça Filho, does not explicitly about the racial issue. However, the secondary form, detached from the main axis of the narrative, seems to have a centralizing effect for the understanding of layers of meaning as a work that thinks the Brazilian reality. The relations that the main character, with the suggestive name Clara, establishes with the characters employed in the house in the film seems to indicate the construction of what we intend to call complex racial representations in Brazilian cinema. Keywords: Aquarius. Kleber Mendonça Filho. Racism. |
id |
UFF-19_c61c6d56ee82f84da9669b893383e838 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46601 |
network_acronym_str |
UFF-19 |
network_name_str |
Mídia.e.Cotidiano |
repository_id_str |
|
spelling |
Centralizing peripheral: character, race and class in AquariusCentralizar lo periférico: personaje, raza y clase en AquariusPara centralizar o periférico: personagem, raça e classe em AquariusAquariusKleber Mendonça FilhoRacismo.AquariusKleber Mendonça FilhoRacismoAquariusKleber Mendonça FilhoRacismThe film Aquarius, by Kleber Mendonça Filho, does not explicitly about the racial issue. However, the secondary form, detached from the main axis of the narrative, seems to have a centralizing effect for the understanding of layers of meaning as a work that thinks the Brazilian reality. The relations that the main character, with the suggestive name Clara, establishes with the characters employed in the house in the film seems to indicate the construction of what we intend to call complex racial representations in Brazilian cinema. Keywords: Aquarius. Kleber Mendonça Filho. Racism.La película Aquarius, de Kleber Mendonça Filho, no aborda explícitamente la cuestión racial. Sin embargo, la forma secundaria, desprendida del eje principal de la narrativa, parece tener un efecto centralizador para la comprensión de las capas de sentido como una obra que piensa la realidad brasileña. Las relaciones que el protagonista, del sugerente nombre Clara, establece con los personajes domesticados de la película parecen indicar la construcción de lo que pretendemos llamar representaciones raciales complejas en el cine brasileño. Palabras clave: Aquarius; Kleber Mendonça Filho; Racismo.O filme Aquarius, de Kleber Mendonça Filho, não tematiza explicitamente a questão racial. Contudo, a forma secundária, descolada do eixo principal da narrativa, parece obter um efeito centralizante para o entendimento de camadas de sentido enquanto obra que pensa a realidade brasileira. As relações que a personagem principal, de sugestivo nome Clara, estabelece com as personagens empregadas domésticas no filme, parece indicar a construção daquilo que pretendemos chamar de representações raciais complexas no cinema brasileiro.ABEC2021-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/4660110.22409/rmc.v15i1.46601Revista Mídia e Cotidiano; v. 15 n. 1 (2021): Do enlace sertanejo-política ao empreendedorismo: definitivamente, o mundo midiático não é plano!; 49-692178-602X10.22409/rmc.v15i1reponame:Mídia.e.Cotidianoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/46601/27985Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques Ribeiro, Luís HenriqueMousinho Magalhães, Luiz Antonio2021-02-19T13:04:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46601Revistahttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/indexPUBhttps://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/oaimidiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com2178-602X2178-602Xopendoar:2021-02-19T13:04:45Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius Centralizar lo periférico: personaje, raza y clase en Aquarius Para centralizar o periférico: personagem, raça e classe em Aquarius |
title |
Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius |
spellingShingle |
Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius Marques Ribeiro, Luís Henrique Aquarius Kleber Mendonça Filho Racismo. Aquarius Kleber Mendonça Filho Racismo Aquarius Kleber Mendonça Filho Racism |
title_short |
Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius |
title_full |
Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius |
title_fullStr |
Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius |
title_full_unstemmed |
Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius |
title_sort |
Centralizing peripheral: character, race and class in Aquarius |
author |
Marques Ribeiro, Luís Henrique |
author_facet |
Marques Ribeiro, Luís Henrique Mousinho Magalhães, Luiz Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Mousinho Magalhães, Luiz Antonio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques Ribeiro, Luís Henrique Mousinho Magalhães, Luiz Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aquarius Kleber Mendonça Filho Racismo. Aquarius Kleber Mendonça Filho Racismo Aquarius Kleber Mendonça Filho Racism |
topic |
Aquarius Kleber Mendonça Filho Racismo. Aquarius Kleber Mendonça Filho Racismo Aquarius Kleber Mendonça Filho Racism |
description |
The film Aquarius, by Kleber Mendonça Filho, does not explicitly about the racial issue. However, the secondary form, detached from the main axis of the narrative, seems to have a centralizing effect for the understanding of layers of meaning as a work that thinks the Brazilian reality. The relations that the main character, with the suggestive name Clara, establishes with the characters employed in the house in the film seems to indicate the construction of what we intend to call complex racial representations in Brazilian cinema. Keywords: Aquarius. Kleber Mendonça Filho. Racism. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/46601 10.22409/rmc.v15i1.46601 |
url |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/46601 |
identifier_str_mv |
10.22409/rmc.v15i1.46601 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/46601/27985 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidiano info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Mídia e Cotidiano |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Mídia e Cotidiano; v. 15 n. 1 (2021): Do enlace sertanejo-política ao empreendedorismo: definitivamente, o mundo midiático não é plano!; 49-69 2178-602X 10.22409/rmc.v15i1 reponame:Mídia.e.Cotidiano instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Mídia.e.Cotidiano |
collection |
Mídia.e.Cotidiano |
repository.name.fl_str_mv |
Mídia.e.Cotidiano - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
midiaecotidiano.ega@id.uff.br||revistamidiaecotidiano@gmail.com |
_version_ |
1797053446027739136 |