A IDEOLOGIA DO EMPREENDEDORISMO NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho necessário |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/53456 |
Resumo: | This study aims to understand the process of entrepreneurship in education, from the ideology of entrepreneurship in public schools and its relationship with our peculiar condition of a country of dependent capitalism, in the face of the crisis of capitalism itself. To do so, we investigate how entrepreneurship was raised to the condition of structuring axis of the Formative Itineraries in the Reform of High School, as well as its prominence in the educational policies of the state of Rio de Janeiro, configuring its centrality as an ideological response of the bourgeoisie to the crisis of capital |
id |
UFF-20_c0264aebc91c171e44c87888b641e9ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53456 |
network_acronym_str |
UFF-20 |
network_name_str |
Trabalho necessário |
repository_id_str |
|
spelling |
A IDEOLOGIA DO EMPREENDEDORISMO NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIROThis study aims to understand the process of entrepreneurship in education, from the ideology of entrepreneurship in public schools and its relationship with our peculiar condition of a country of dependent capitalism, in the face of the crisis of capitalism itself. To do so, we investigate how entrepreneurship was raised to the condition of structuring axis of the Formative Itineraries in the Reform of High School, as well as its prominence in the educational policies of the state of Rio de Janeiro, configuring its centrality as an ideological response of the bourgeoisie to the crisis of capitalEste artículo pretende comprender el proceso de empresariamento en la educación desde la ideología del emprendimiento en las escuelas públicas y su relación con nuestra peculiar condición de país de capitalismo dependiente frente a la crisis del propio capitalismo. Para ello, investigamos cómo el emprendimiento fue elevado a la condición de eje estructurador de los Itinerarios Formativos en la Reforma de la Enseñanza Media, así como su protagonismo en las políticas educativas del estado de Río de Janeiro, configurando su centralidad como una respuesta ideológica de la burguesía a la crisis del capitalEste estudo visa compreender o processo de difusão da ideologia do empreendedorismo nas escolas públicas e a sua relação com a nossa condição peculiar de um país de capitalismo dependente, diante da crise do próprio capitalismo. Para tanto, investigamos por meio de análise teórico-conceitual e consulta a documentos, como o empreendedorismo foi alçado à condição de eixo estruturante dos Itinerários Formativos na Reforma do Ensino Médio, bem como o seu destaque nas políticas educacionais do estado do Rio de Janeiro, configurando a sua centralidade enquanto resposta ideológica da burguesia à crise do capital. Palavras-chave: Empreendedorismo. Ideologia. Reforma do Ensino Médio. Trabalho-Educação.ABEC2022-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/5345610.22409/tn.v20i42.53456Revista Trabalho Necessário; v. 20 n. 42 (2022): O empresariamento da educação e o Estado-educador; 01-251808-799X10.22409/tn.v20i42reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/53456/32436https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/53456/32437Copyright (c) 2022 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRufino Castro, MatheusGawryszewski, BrunoAzevedo Dias, Catarina2022-07-22T00:01:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53456Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2022-07-22T00:01:51Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A IDEOLOGIA DO EMPREENDEDORISMO NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
title |
A IDEOLOGIA DO EMPREENDEDORISMO NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
spellingShingle |
A IDEOLOGIA DO EMPREENDEDORISMO NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO Rufino Castro, Matheus |
title_short |
A IDEOLOGIA DO EMPREENDEDORISMO NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
title_full |
A IDEOLOGIA DO EMPREENDEDORISMO NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
title_fullStr |
A IDEOLOGIA DO EMPREENDEDORISMO NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
title_full_unstemmed |
A IDEOLOGIA DO EMPREENDEDORISMO NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
title_sort |
A IDEOLOGIA DO EMPREENDEDORISMO NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO |
author |
Rufino Castro, Matheus |
author_facet |
Rufino Castro, Matheus Gawryszewski, Bruno Azevedo Dias, Catarina |
author_role |
author |
author2 |
Gawryszewski, Bruno Azevedo Dias, Catarina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rufino Castro, Matheus Gawryszewski, Bruno Azevedo Dias, Catarina |
description |
This study aims to understand the process of entrepreneurship in education, from the ideology of entrepreneurship in public schools and its relationship with our peculiar condition of a country of dependent capitalism, in the face of the crisis of capitalism itself. To do so, we investigate how entrepreneurship was raised to the condition of structuring axis of the Formative Itineraries in the Reform of High School, as well as its prominence in the educational policies of the state of Rio de Janeiro, configuring its centrality as an ideological response of the bourgeoisie to the crisis of capital |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/53456 10.22409/tn.v20i42.53456 |
url |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/53456 |
identifier_str_mv |
10.22409/tn.v20i42.53456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/53456/32436 https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/53456/32437 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Trabalho Necessário; v. 20 n. 42 (2022): O empresariamento da educação e o Estado-educador; 01-25 1808-799X 10.22409/tn.v20i42 reponame:Trabalho necessário instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Trabalho necessário |
collection |
Trabalho necessário |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatrabalhonecessario@gmail.com |
_version_ |
1797066991900557312 |