A relação entre crenças e a ansiedade de língua estrangeira : um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Fernanda Vieira da Rocha
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18502
Resumo: This dissertation aims at investigating the system of beliefs about language learning of two adult foreign language learners who perceive themselves as having difficulties in learning the foreign language, relating such beliefs to the foreign language anxiety construct. It discusses the way these beliefs contribute to the development of symptoms associated with language anxiety as communication apprehension and avoidance behavior. Due to the fact that anxiety is considered one of the affective factors that most negatively influences foreign language learning, this study aims at inserting the topic in the Brazilian research agenda on Applied Linguistics, since the topic has been widely discussed abroad for the past two decades. The theoretical background of this study is based on inquiries involving the effects of anxiety on foreign language learning (HORWITZ, 1985), and it also focuses on the concept and trajectory of studies on learners beliefs (BARCELLOS,2000). Data were collected during six months, through a case study with two students considered anxious and one non anxious participant, for comparison purposes, following the qualitative paradigm in the light of an ethnographic inquiry. Results have shown that there is evident relationship between certain beliefs and the development of foreign language anxiety. Moreover, it shows the dynamic nature of these beliefs, perceived through the participants discourse.
id UFF-2_14e3616cd7d8200189e6c0de0730758c
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18502
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling A relação entre crenças e a ansiedade de língua estrangeira : um estudo de casoLetrasLinguística aplicadaEnsino de língua estrangeiraLíngua inglesaEstudo e ensinoAprendizadoCrençasAnsiedadeAfetoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis dissertation aims at investigating the system of beliefs about language learning of two adult foreign language learners who perceive themselves as having difficulties in learning the foreign language, relating such beliefs to the foreign language anxiety construct. It discusses the way these beliefs contribute to the development of symptoms associated with language anxiety as communication apprehension and avoidance behavior. Due to the fact that anxiety is considered one of the affective factors that most negatively influences foreign language learning, this study aims at inserting the topic in the Brazilian research agenda on Applied Linguistics, since the topic has been widely discussed abroad for the past two decades. The theoretical background of this study is based on inquiries involving the effects of anxiety on foreign language learning (HORWITZ, 1985), and it also focuses on the concept and trajectory of studies on learners beliefs (BARCELLOS,2000). Data were collected during six months, through a case study with two students considered anxious and one non anxious participant, for comparison purposes, following the qualitative paradigm in the light of an ethnographic inquiry. Results have shown that there is evident relationship between certain beliefs and the development of foreign language anxiety. Moreover, it shows the dynamic nature of these beliefs, perceived through the participants discourse.Este trabalho tem por objetivo conhecer as crenças sobre a aprendizagem de língua inglesa de dois aprendizes adultos que se percebem como tendo dificuldade na aprendizagem da língua estrangeira, relacionando-as com o construto da ansiedade de língua estrangeira. Pretende discutir de que modo essas crenças contribuem para o desenvolvimento de sintomas relacionados à ansiedade de língua estrangeira tais como a apreensão comunicativa e a atitude de fuga (avoidance behavior). Uma vez que a ansiedade é considerada como um dos fatores afetivos que mais influenciam negativamente o aprendizado de línguas estrangeiras, este trabalho visa a inserir o tema na agenda de pesquisas em Lingüística Aplicada no Brasil, visto que o assunto vem sendo amplamente abordado no exterior desde a década de oitenta. O quadro teórico subjacente a esta pesquisa baseia-se nas descobertas empíricas envolvendo os efeitos da ansiedade no aprendizado de línguas estrangeiras (HORWITZ,1985), enfocando também a conceituação e a trajetória dos estudos sobre crenças (BARCELLOS,2000). Esta pesquisa realizou-se ao longo de seis meses, através de um estudo de caso, contando com a participação de dois aprendizes considerados ansiosos e um aprendiz não ansioso para efeito de comparação, seguindo uma metodologia de análise qualitativa de cunho etnográfico. Os resultados obtidos apontam para uma evidente relação entre determinadas crenças dos aprendizes e o desenvolvimento da ansiedade de língua estrangeira, assim como mostra a natureza dinâmica dessas crenças, percebida através do discurso dos participantes.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasMitrano Neto, NelsonCPF:59863257822http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781815Z7Silveira, Fernanda Vieira da Rocha2021-03-10T20:44:46Z2009-07-282021-03-10T20:44:46Z2008-10-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18502porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:44:46Zoai:app.uff.br:1/18502Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:44:46Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A relação entre crenças e a ansiedade de língua estrangeira : um estudo de caso
title A relação entre crenças e a ansiedade de língua estrangeira : um estudo de caso
spellingShingle A relação entre crenças e a ansiedade de língua estrangeira : um estudo de caso
Silveira, Fernanda Vieira da Rocha
Letras
Linguística aplicada
Ensino de língua estrangeira
Língua inglesa
Estudo e ensino
Aprendizado
Crenças
Ansiedade
Afeto
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short A relação entre crenças e a ansiedade de língua estrangeira : um estudo de caso
title_full A relação entre crenças e a ansiedade de língua estrangeira : um estudo de caso
title_fullStr A relação entre crenças e a ansiedade de língua estrangeira : um estudo de caso
title_full_unstemmed A relação entre crenças e a ansiedade de língua estrangeira : um estudo de caso
title_sort A relação entre crenças e a ansiedade de língua estrangeira : um estudo de caso
author Silveira, Fernanda Vieira da Rocha
author_facet Silveira, Fernanda Vieira da Rocha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mitrano Neto, Nelson
CPF:59863257822
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781815Z7
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Fernanda Vieira da Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Letras
Linguística aplicada
Ensino de língua estrangeira
Língua inglesa
Estudo e ensino
Aprendizado
Crenças
Ansiedade
Afeto
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Letras
Linguística aplicada
Ensino de língua estrangeira
Língua inglesa
Estudo e ensino
Aprendizado
Crenças
Ansiedade
Afeto
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This dissertation aims at investigating the system of beliefs about language learning of two adult foreign language learners who perceive themselves as having difficulties in learning the foreign language, relating such beliefs to the foreign language anxiety construct. It discusses the way these beliefs contribute to the development of symptoms associated with language anxiety as communication apprehension and avoidance behavior. Due to the fact that anxiety is considered one of the affective factors that most negatively influences foreign language learning, this study aims at inserting the topic in the Brazilian research agenda on Applied Linguistics, since the topic has been widely discussed abroad for the past two decades. The theoretical background of this study is based on inquiries involving the effects of anxiety on foreign language learning (HORWITZ, 1985), and it also focuses on the concept and trajectory of studies on learners beliefs (BARCELLOS,2000). Data were collected during six months, through a case study with two students considered anxious and one non anxious participant, for comparison purposes, following the qualitative paradigm in the light of an ethnographic inquiry. Results have shown that there is evident relationship between certain beliefs and the development of foreign language anxiety. Moreover, it shows the dynamic nature of these beliefs, perceived through the participants discourse.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-10-10
2009-07-28
2021-03-10T20:44:46Z
2021-03-10T20:44:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18502
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18502
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1797044723275268096