Actividades de investigación producidas por estudiantes de licenciatura en Ciencias Biológicas: desafíos y posibilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zompero, Andréia de Freitas
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro da, Rodrigues, Isilda Teixeira, Passos, Adriana Quimentão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13519
Resumo: This study aimed to analyze inquiry activities produced by undergraduates of a Natural Sciences course regarding the presence of investigative elements. The research is qualitative and descriptive. Eight undergraduates from a Natural Sciences course at a federal university in the state of Paraná, Brazil, participated in the study. The undergraduates attended the training course on Teaching by Investigation given by researchers from three public universities and, at the end, produced inquiry activities that were the object of studies in this research. The criteria established for analyzing the activities were the organization of their structure and the relationship between the investigative elements present. The results show that there was greater clarity in the organization of the structure of activities and elaboration of the problem. The challenges were in terms of coordinating the investigative elements called formulation and confrontation of hypotheses, obtaining data and elaborating a conclusion.
id UFFS-2_48f8933f2221064a9982cadc5354438d
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/13519
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling Actividades de investigación producidas por estudiantes de licenciatura en Ciencias Biológicas: desafíos y posibilidadesResearch activities produced by undergraduates in Biological Sciences: challenges and possibilitiesAtividades de investigação produzidas por licenciandos em Ciências Biológicas: desafios e possibilidadesThis study aimed to analyze inquiry activities produced by undergraduates of a Natural Sciences course regarding the presence of investigative elements. The research is qualitative and descriptive. Eight undergraduates from a Natural Sciences course at a federal university in the state of Paraná, Brazil, participated in the study. The undergraduates attended the training course on Teaching by Investigation given by researchers from three public universities and, at the end, produced inquiry activities that were the object of studies in this research. The criteria established for analyzing the activities were the organization of their structure and the relationship between the investigative elements present. The results show that there was greater clarity in the organization of the structure of activities and elaboration of the problem. The challenges were in terms of coordinating the investigative elements called formulation and confrontation of hypotheses, obtaining data and elaborating a conclusion.Este estudo teve por objetivo analisar atividades de investigação produzidas por licenciandos de um curso de Ciências da Natureza quanto à presença de elementos investigativos. A pesquisa é do tipo qualitativa e descritiva. Participaram do estudo oito licenciandos de um curso de Ciências da Natureza de uma universidade federal do estado do Paraná, Brasil. Os licenciandos frequentaram o curso de capacitação relativo ao Ensino por Investigação ministrado por pesquisadores de três universidades públicas e, ao final, produziram atividades investigativas que foram objeto de estudos desta pesquisa. Os critérios estabelecidos para análise das atividades foram a organização de sua estrutura e relação entre os elementos investigativos presentes. Os resultados demonstram que houve maior clareza na organização da estrutura das atividades e elaboração do problema. Os desafios foram quanto a coordenar os elementos investigativos denominados formulação e confronto de hipóteses, obtenção de dados e elaboração de conclusão. Este estudio tuvo como objetivo analizar las actividades de investigación producidas por estudiantes de un curso de Ciencias Naturales con respecto a la presencia de elementos investigativos. La investigación es cualitativa y descriptiva. Participaron del estudio ocho estudiantes de grado de la carrera de Ciencias Naturales de una universidad federal del estado de Paraná, Brasil. Los estudiantes de grado asistieron al curso de formación en Enseñanza por Investigación impartido por investigadores de tres universidades públicas y, al final, produjeron actividades investigativas que fueron objeto de estudio en esta investigación. Los criterios establecidos para el análisis de las actividades fueron la organización de su estructura y la relación entre los elementos investigativos presentes. Los resultados muestran que hubo mayor claridad en la organización de la estructura de actividades y elaboración del problema, los desafíos estuvieron en cuanto a coordinar los elementos investigativos denominados formulación y confrontación de hipótesis, obtención de datos y elaboración de una conclusión.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1351910.36661/2595-4520.2023v6n6.13519Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia - RIS; 471-4902595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13519/9097Copyright (c) 2023 Andreia Freitas Zompero, Ronaldo Adriano Ribeiro Silva, Isilda Teixeira Rodrigues, Adriana Quimentão Passoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZompero, Andréia de FreitasSilva, Ronaldo Adriano Ribeiro daRodrigues, Isilda TeixeiraPassos, Adriana Quimentão2024-03-13T19:13:32Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13519Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-03-13T19:13:32Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Actividades de investigación producidas por estudiantes de licenciatura en Ciencias Biológicas: desafíos y posibilidades
Research activities produced by undergraduates in Biological Sciences: challenges and possibilities
Atividades de investigação produzidas por licenciandos em Ciências Biológicas: desafios e possibilidades
title Actividades de investigación producidas por estudiantes de licenciatura en Ciencias Biológicas: desafíos y posibilidades
spellingShingle Actividades de investigación producidas por estudiantes de licenciatura en Ciencias Biológicas: desafíos y posibilidades
Zompero, Andréia de Freitas
title_short Actividades de investigación producidas por estudiantes de licenciatura en Ciencias Biológicas: desafíos y posibilidades
title_full Actividades de investigación producidas por estudiantes de licenciatura en Ciencias Biológicas: desafíos y posibilidades
title_fullStr Actividades de investigación producidas por estudiantes de licenciatura en Ciencias Biológicas: desafíos y posibilidades
title_full_unstemmed Actividades de investigación producidas por estudiantes de licenciatura en Ciencias Biológicas: desafíos y posibilidades
title_sort Actividades de investigación producidas por estudiantes de licenciatura en Ciencias Biológicas: desafíos y posibilidades
author Zompero, Andréia de Freitas
author_facet Zompero, Andréia de Freitas
Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro da
Rodrigues, Isilda Teixeira
Passos, Adriana Quimentão
author_role author
author2 Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro da
Rodrigues, Isilda Teixeira
Passos, Adriana Quimentão
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zompero, Andréia de Freitas
Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro da
Rodrigues, Isilda Teixeira
Passos, Adriana Quimentão
description This study aimed to analyze inquiry activities produced by undergraduates of a Natural Sciences course regarding the presence of investigative elements. The research is qualitative and descriptive. Eight undergraduates from a Natural Sciences course at a federal university in the state of Paraná, Brazil, participated in the study. The undergraduates attended the training course on Teaching by Investigation given by researchers from three public universities and, at the end, produced inquiry activities that were the object of studies in this research. The criteria established for analyzing the activities were the organization of their structure and the relationship between the investigative elements present. The results show that there was greater clarity in the organization of the structure of activities and elaboration of the problem. The challenges were in terms of coordinating the investigative elements called formulation and confrontation of hypotheses, obtaining data and elaborating a conclusion.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13519
10.36661/2595-4520.2023v6n6.13519
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13519
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2023v6n6.13519
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13519/9097
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia - RIS; 471-490
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1797221614618673152