Surveillance of child development: practices of nurses after training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reichert, Altamira Pereira da Silva
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Nóbrega, Vanessa Medeiros, Damasceno, Simone Soares, Collet, Neusa, Eickmann, Sophie Helena, Lima, Marília Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/27722
Resumo: The aim of this study was to evaluate the perception of nurses regarding their practice in child care after training in child development surveillance, in the context of the Integrated Care for Childhood Prevalent Diseases. An exploratory study, using a qualitative approach, was developed between June and August 2009, by means of interviews with 11 nurses who participated in training workshops developed in João Pessoa, Paraíba, Brazil. The thematic analysis helped identify three categories: weaknesses in child development surveillance before training; post-training qualified perspective: professional motivation and empowerment; and a new behavior in child development surveillance. The training was considered to be a powerful strategy for professional qualification and for changing the attitude of primary care nurses, motivating nurses to adopt a new behavior in child development surveillance.
id UFG-13_afcbc3588d53037135ff7722d924c1b4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/27722
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Surveillance of child development: practices of nurses after trainingVigilancia del desarrollo infantil: prácticas de enfermeras luego de capacitaciónVigilância do desenvolvimento infantil: práticas de enfermeiras após capacitaçãoChild HealthChild DevelopmentEducationContinuingPediatric NursingIntegrated Management of Childhood IllnessChild HealthChild DevelopmentEducationContinuingPediatric NursingIntegrated Management of Childhood IllnessSalud del NiñoDesarrollo InfantilEducación ContinuaEnfermería PediátricaAtención Integrada a las Enfermedades Prevalentes de la InfanciaSalud del NiñoDesarrollo InfantilEducación ContinuaEnfermería PediátricaAtención Integrada a las Enfermedades Prevalentes de la InfanciaSaúde da CriançaDesenvolvimento InfantilEducação PermanenteEnfermagem PediátricaAtenção Integrada às Doenças Prevalentes na InfânciaSaúde da CriançaDesenvolvimento InfantilEducação PermanenteEnfermagem PediátricaAtenção Integrada às Doenças Prevalentes na InfânciaThe aim of this study was to evaluate the perception of nurses regarding their practice in child care after training in child development surveillance, in the context of the Integrated Care for Childhood Prevalent Diseases. An exploratory study, using a qualitative approach, was developed between June and August 2009, by means of interviews with 11 nurses who participated in training workshops developed in João Pessoa, Paraíba, Brazil. The thematic analysis helped identify three categories: weaknesses in child development surveillance before training; post-training qualified perspective: professional motivation and empowerment; and a new behavior in child development surveillance. The training was considered to be a powerful strategy for professional qualification and for changing the attitude of primary care nurses, motivating nurses to adopt a new behavior in child development surveillance.Estudio que objetivó evaluar la percepción de enfermeras en relación a su práctica en la atención de salud del niño luego de capacitación en vigilancia del desarrollo infantil, en el contexto de la Atención Integrada a las Enfermedades Prevalentes en la Infancia. Investigación exploratoria, de abordaje cualitativo, realizada entre junio y agosto de 2009 mediante entrevistas con once enfermeras que participaron de talleres de capacitación, realizados en João Pessoa, Paraíba, Brasil. Se identificaron, a partir del análisis temático, tres categorías: fragilidades en la vigilancia del desarrollo infantil antes de la capacitación; visión calificada post capacitación: empoderamiento y motivación profesional; y nueva actuación en la vigilancia del desarrollo infantil. La capacitación se mostró como estrategia poderosa para la calificación profesional y cambio de actitudes de las enfermeras en la atención primaria, motivándolas a tomar nuevas acciones para la vigilancia del desarrollo infantil.Este estudo objetivou avaliar a percepção de enfermeiras em relação à sua prática na atenção à saúde da criança, após a capacitação em vigilância do desenvolvimento infantil, no contexto da Atenção Integrada às Doenças Prevalentes na Infância. Pesquisa exploratória, com abordagem qualitativa realizada de junho a agosto de 2009, mediante entrevista com onze enfermeiras participantes de oficinas de capacitação realizadas em João Pessoa - Paraíba, Brasil. Identificaram-se, a partir da análise temática, três categorias: fragilidades na vigilância do desenvolvimento infantil antes da capacitação; olhar qualificado, pós-capacitação: empoderamento e motivação profissional; e novo agir na vigilância do desenvolvimento infantil. A capacitação mostrou-se como potente estratégia para qualificação profissional e mudança de atitudes da enfermeira na atenção primária, motivando as enfermeiras a novo agir frente à vigilância do desenvolvimento infantil.Faculdade de Enfermagem da UFG2015-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/2772210.5216/ree.v17i1.27722Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 1 (2015); 117-23Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 1 (2015); 117-231518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/27722/18953https://revistas.ufg.br/fen/article/view/27722/20828Reichert, Altamira Pereira da SilvaNóbrega, Vanessa MedeirosDamasceno, Simone SoaresCollet, NeusaEickmann, Sophie HelenaLima, Marília Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-24T21:24:30Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/27722Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2019-09-24T21:24:30Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Surveillance of child development: practices of nurses after training
Vigilancia del desarrollo infantil: prácticas de enfermeras luego de capacitación
Vigilância do desenvolvimento infantil: práticas de enfermeiras após capacitação
title Surveillance of child development: practices of nurses after training
spellingShingle Surveillance of child development: practices of nurses after training
Reichert, Altamira Pereira da Silva
Child Health
Child Development
Education
Continuing
Pediatric Nursing
Integrated Management of Childhood Illness
Child Health
Child Development
Education
Continuing
Pediatric Nursing
Integrated Management of Childhood Illness
Salud del Niño
Desarrollo Infantil
Educación Continua
Enfermería Pediátrica
Atención Integrada a las Enfermedades Prevalentes de la Infancia
Salud del Niño
Desarrollo Infantil
Educación Continua
Enfermería Pediátrica
Atención Integrada a las Enfermedades Prevalentes de la Infancia
Saúde da Criança
Desenvolvimento Infantil
Educação Permanente
Enfermagem Pediátrica
Atenção Integrada às Doenças Prevalentes na Infância
Saúde da Criança
Desenvolvimento Infantil
Educação Permanente
Enfermagem Pediátrica
Atenção Integrada às Doenças Prevalentes na Infância
title_short Surveillance of child development: practices of nurses after training
title_full Surveillance of child development: practices of nurses after training
title_fullStr Surveillance of child development: practices of nurses after training
title_full_unstemmed Surveillance of child development: practices of nurses after training
title_sort Surveillance of child development: practices of nurses after training
author Reichert, Altamira Pereira da Silva
author_facet Reichert, Altamira Pereira da Silva
Nóbrega, Vanessa Medeiros
Damasceno, Simone Soares
Collet, Neusa
Eickmann, Sophie Helena
Lima, Marília Carvalho
author_role author
author2 Nóbrega, Vanessa Medeiros
Damasceno, Simone Soares
Collet, Neusa
Eickmann, Sophie Helena
Lima, Marília Carvalho
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reichert, Altamira Pereira da Silva
Nóbrega, Vanessa Medeiros
Damasceno, Simone Soares
Collet, Neusa
Eickmann, Sophie Helena
Lima, Marília Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Child Health
Child Development
Education
Continuing
Pediatric Nursing
Integrated Management of Childhood Illness
Child Health
Child Development
Education
Continuing
Pediatric Nursing
Integrated Management of Childhood Illness
Salud del Niño
Desarrollo Infantil
Educación Continua
Enfermería Pediátrica
Atención Integrada a las Enfermedades Prevalentes de la Infancia
Salud del Niño
Desarrollo Infantil
Educación Continua
Enfermería Pediátrica
Atención Integrada a las Enfermedades Prevalentes de la Infancia
Saúde da Criança
Desenvolvimento Infantil
Educação Permanente
Enfermagem Pediátrica
Atenção Integrada às Doenças Prevalentes na Infância
Saúde da Criança
Desenvolvimento Infantil
Educação Permanente
Enfermagem Pediátrica
Atenção Integrada às Doenças Prevalentes na Infância
topic Child Health
Child Development
Education
Continuing
Pediatric Nursing
Integrated Management of Childhood Illness
Child Health
Child Development
Education
Continuing
Pediatric Nursing
Integrated Management of Childhood Illness
Salud del Niño
Desarrollo Infantil
Educación Continua
Enfermería Pediátrica
Atención Integrada a las Enfermedades Prevalentes de la Infancia
Salud del Niño
Desarrollo Infantil
Educación Continua
Enfermería Pediátrica
Atención Integrada a las Enfermedades Prevalentes de la Infancia
Saúde da Criança
Desenvolvimento Infantil
Educação Permanente
Enfermagem Pediátrica
Atenção Integrada às Doenças Prevalentes na Infância
Saúde da Criança
Desenvolvimento Infantil
Educação Permanente
Enfermagem Pediátrica
Atenção Integrada às Doenças Prevalentes na Infância
description The aim of this study was to evaluate the perception of nurses regarding their practice in child care after training in child development surveillance, in the context of the Integrated Care for Childhood Prevalent Diseases. An exploratory study, using a qualitative approach, was developed between June and August 2009, by means of interviews with 11 nurses who participated in training workshops developed in João Pessoa, Paraíba, Brazil. The thematic analysis helped identify three categories: weaknesses in child development surveillance before training; post-training qualified perspective: professional motivation and empowerment; and a new behavior in child development surveillance. The training was considered to be a powerful strategy for professional qualification and for changing the attitude of primary care nurses, motivating nurses to adopt a new behavior in child development surveillance.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/27722
10.5216/ree.v17i1.27722
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/27722
identifier_str_mv 10.5216/ree.v17i1.27722
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/27722/18953
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/27722/20828
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 1 (2015); 117-23
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 1 (2015); 117-23
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049169223876608