THE END OF THE END WORLD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Süssekind, Maria Luiza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Merladet, Fábio André Diniz, d’Avignon, Maria Giulia Scheeffer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74736
Resumo: This article presents the results of a research with policies and theories of the curriculum field as a chronicle of the present time. The starting point connects Julio Cortázar's short story "O fim do mundo do fim" (1998) and the article "Ecologia dos saberes. Para adiar o fim da escola" (2020). In this article a theoretical line is drawn involving the understanding of the world that begins with its inexorable end in the face of the sociopolitical context in which we currently find ourselves that we define as a conservative neoliberal tsunami (2019), and finally, why we should defend research in university-schools (2020) and which university we want to defend. KEYWORDS: The End World. Curriculum. Conservative Neoliberal Tsunami. University-schools.
id UFG-3_1dd52b485251ee35e86c0d58347cd872
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/74736
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling THE END OF THE END WORLDEL FIN DEL MUNDO DEL FINO FIM DO MUNDO DO FIMThis article presents the results of a research with policies and theories of the curriculum field as a chronicle of the present time. The starting point connects Julio Cortázar's short story "O fim do mundo do fim" (1998) and the article "Ecologia dos saberes. Para adiar o fim da escola" (2020). In this article a theoretical line is drawn involving the understanding of the world that begins with its inexorable end in the face of the sociopolitical context in which we currently find ourselves that we define as a conservative neoliberal tsunami (2019), and finally, why we should defend research in university-schools (2020) and which university we want to defend. KEYWORDS: The End World. Curriculum. Conservative Neoliberal Tsunami. University-schools.Este artículo presenta los resultados de la investigación con políticas y teorías del ámbito curricular como crónica de la actualidad. El punto de partida conecta el cuento de Júlio Cortázar "O fim do mundo do fim" (1998) y el artículo "Ecologia dos saberes. Para adiar o fim da escola" (2020). En este artículo se traza una línea teórica que implica la comprensión del mundo que comienza con su inexorable final ante el contexto sociopolítico en el que nos encontramos actualmente que definimos como tsunami neoliberal conservador (2019) y, finalmente, por qué debemos defender la investigación en las universidades-escuelas (2020) y qué universidad queremos defender. PALABRAS CLAVE: El Fin del Mundo. Plan de Estudios. Tsunami Neoliberal Conservador. Universidadescuelas.Artigo apresenta resultado de pesquisa com políticas e teorias do campo do currículo como crônica do tempo presente. O ponto de partida conecta o conto de Júlio Cortázar “O fim do mundo do fim” (1998) e o artigo “Ecologia dos saberes. Para adiar o fim da escola” (2020). Neste artigo é traçada uma linha teórica que envolve a compreensão do mundo que se inicia com seu fim inexorável diante do contexto sociopolítico no qual nos encontramos atualmente que definimos como um tsunami neoliberal conservador (2019) e, por fim, porque devemos defender a pesquisa nas universidadescolas (2020) e qual universidade queremos defender. PALAVRAS-CHAVE: O mundo do fim. Currículo. Tsunami Neoliberal Conservador. Universidadescolas.Faculdade de Educação (UFG)2023-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7473610.5216/ia.v47i3.74736Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 3 (2022): Popular National Conference on Education and the Democratization of Educational Policies: Subjects, Processes and Propositions; 994-1008Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 3 (2022): Congreso Nacional Popular sobre Educación y la Democratización de las Políticas Educativas: Temas, Procesos y Propuestas.; 994-1008Revista Inter-Ação; v. 47 n. 3 (2022): Conferência Nacional Popular de Educação e a Democratização das Políticas Educacionais: Sujeitos, Processos E Proposições; 994-10081981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74736/39324Copyright (c) 2022 Maria Luiza Süssekind, Fábio André Diniz Merladet, Maria Giulia Scheeffer d’Avignoninfo:eu-repo/semantics/openAccessSüssekind, Maria LuizaMerladet, Fábio André Dinizd’Avignon, Maria Giulia Scheeffer2023-01-04T11:21:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/74736Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:10.758127Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv THE END OF THE END WORLD
EL FIN DEL MUNDO DEL FIN
O FIM DO MUNDO DO FIM
title THE END OF THE END WORLD
spellingShingle THE END OF THE END WORLD
Süssekind, Maria Luiza
title_short THE END OF THE END WORLD
title_full THE END OF THE END WORLD
title_fullStr THE END OF THE END WORLD
title_full_unstemmed THE END OF THE END WORLD
title_sort THE END OF THE END WORLD
author Süssekind, Maria Luiza
author_facet Süssekind, Maria Luiza
Merladet, Fábio André Diniz
d’Avignon, Maria Giulia Scheeffer
author_role author
author2 Merladet, Fábio André Diniz
d’Avignon, Maria Giulia Scheeffer
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Süssekind, Maria Luiza
Merladet, Fábio André Diniz
d’Avignon, Maria Giulia Scheeffer
description This article presents the results of a research with policies and theories of the curriculum field as a chronicle of the present time. The starting point connects Julio Cortázar's short story "O fim do mundo do fim" (1998) and the article "Ecologia dos saberes. Para adiar o fim da escola" (2020). In this article a theoretical line is drawn involving the understanding of the world that begins with its inexorable end in the face of the sociopolitical context in which we currently find ourselves that we define as a conservative neoliberal tsunami (2019), and finally, why we should defend research in university-schools (2020) and which university we want to defend. KEYWORDS: The End World. Curriculum. Conservative Neoliberal Tsunami. University-schools.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74736
10.5216/ia.v47i3.74736
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74736
identifier_str_mv 10.5216/ia.v47i3.74736
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74736/39324
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 3 (2022): Popular National Conference on Education and the Democratization of Educational Policies: Subjects, Processes and Propositions; 994-1008
Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 3 (2022): Congreso Nacional Popular sobre Educación y la Democratización de las Políticas Educativas: Temas, Procesos y Propuestas.; 994-1008
Revista Inter-Ação; v. 47 n. 3 (2022): Conferência Nacional Popular de Educação e a Democratização das Políticas Educacionais: Sujeitos, Processos E Proposições; 994-1008
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765446447104