PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henrique, Ana Lúcia Sarmento
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Silva, Jose Moises Nunes da, Baracho, Maria das Graças
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16717
Resumo: This study grew out of a survey conducted by NUPED at the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). It analyzes the pedagogical practices which contributed to curriculum integration, according to the teachers and students involved in integrated Secondary and Vocational Education in the Education of Young People and Adults Modality (Proeja). The survey, undertaken between 2009 and 2010, is a qualitative approach of an exploratory nature based on information obtained from questionnaires and semi-structured interviews conducted with two groups of subjects on the IFRN campuses offering Proeja courses. It was found that: a) teachers and students refer to assignments involving more than one subject, field courses, technical visits, research and outreach projects as possibilities for integration; b) such practices lack systematization and collective planning; c) and there is a difference between the way they are carried out for the regular integrated Secondary School and for Proeja.
id UFG-3_35fb986dbbdf0a732895e1a0ef0bc907
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/16717
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTSPRÁTICAS PEDAGÓGICAS DE INTEGRAÇÃO NO PROEJA-IFRN: O QUE PENSAM PROFESSORES E ESTUDANTESEducação de jovens e adultosProejaEducação profissionalCurrículo integradoThis study grew out of a survey conducted by NUPED at the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). It analyzes the pedagogical practices which contributed to curriculum integration, according to the teachers and students involved in integrated Secondary and Vocational Education in the Education of Young People and Adults Modality (Proeja). The survey, undertaken between 2009 and 2010, is a qualitative approach of an exploratory nature based on information obtained from questionnaires and semi-structured interviews conducted with two groups of subjects on the IFRN campuses offering Proeja courses. It was found that: a) teachers and students refer to assignments involving more than one subject, field courses, technical visits, research and outreach projects as possibilities for integration; b) such practices lack systematization and collective planning; c) and there is a difference between the way they are carried out for the regular integrated Secondary School and for Proeja.Este texto é resultado de uma pesquisa desenvolvida pelo NUPED do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Como recorte, analisaram-se as práticas pedagógicas que, na perspectiva de professores e estudantes do Ensino Médio Integrado à Educação Profissional na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (Proeja), contribuíram para a integração do currículo. A pesquisa, que ocorreu entre 2009 e 2010, enquadra-se em uma abordagem qualitativa de caráter exploratório e tem como fonte de informação questionários e entrevistas semiestruturadas realizadas com dois grupos de sujeitos dos campi do IFRN que ofertavam cursos Proeja. Constatou-se: a) que os docentes e estudantes referem-se a trabalhos que envolvem mais de uma disciplina, aulas de campo, visitas técnicas, projetos de pesquisa e extensão como possibilidades de integração; b) que tais práticas carecem de sistematização e planejamento coletivo; e c) que ocorrem de forma diferenciada para o ensino médio integrado regular e o Proeja.Faculdade de Educação (UFG)2011-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1671710.5216/ia.v36i2.16717Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-468Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-468Revista Inter-Ação; v. 36 n. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-4681981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16717/10707Henrique, Ana Lúcia SarmentoSilva, Jose Moises Nunes daBaracho, Maria das Graçasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-02-23T14:32:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/16717Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:29.512065Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS
PRÁTICAS PEDAGÓGICAS DE INTEGRAÇÃO NO PROEJA-IFRN: O QUE PENSAM PROFESSORES E ESTUDANTES
title PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS
spellingShingle PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS
Henrique, Ana Lúcia Sarmento
Educação de jovens e adultos
Proeja
Educação profissional
Currículo integrado
title_short PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS
title_full PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS
title_fullStr PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS
title_full_unstemmed PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS
title_sort PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS
author Henrique, Ana Lúcia Sarmento
author_facet Henrique, Ana Lúcia Sarmento
Silva, Jose Moises Nunes da
Baracho, Maria das Graças
author_role author
author2 Silva, Jose Moises Nunes da
Baracho, Maria das Graças
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Henrique, Ana Lúcia Sarmento
Silva, Jose Moises Nunes da
Baracho, Maria das Graças
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de jovens e adultos
Proeja
Educação profissional
Currículo integrado
topic Educação de jovens e adultos
Proeja
Educação profissional
Currículo integrado
description This study grew out of a survey conducted by NUPED at the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). It analyzes the pedagogical practices which contributed to curriculum integration, according to the teachers and students involved in integrated Secondary and Vocational Education in the Education of Young People and Adults Modality (Proeja). The survey, undertaken between 2009 and 2010, is a qualitative approach of an exploratory nature based on information obtained from questionnaires and semi-structured interviews conducted with two groups of subjects on the IFRN campuses offering Proeja courses. It was found that: a) teachers and students refer to assignments involving more than one subject, field courses, technical visits, research and outreach projects as possibilities for integration; b) such practices lack systematization and collective planning; c) and there is a difference between the way they are carried out for the regular integrated Secondary School and for Proeja.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16717
10.5216/ia.v36i2.16717
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16717
identifier_str_mv 10.5216/ia.v36i2.16717
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16717/10707
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-468
Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-468
Revista Inter-Ação; v. 36 n. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-468
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874761945251840