PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Israel Niwton da Costa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Freitas , Ana Magally Pereira de, Segabinazi , Daniela Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65038
Resumo: This article aims at presenting and discussing some results of the research entitled “From selection to the act of reading: the books  of Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD / Literário 2018)”. Our main aim is to verify how the books from that program can be combined with the reading comprehension methodology to transform students from the early years of elementary school in schools, located in the city of João Pessoa-PB, into independent readers. A questionnaire was elaborated and applied to the teachers who participated in the choice of literary works in order to investigate the ways of dissemination and guidance they received to carry out the selection of books. The results point out certain flaws regarding the selection and delays in the distribution of the program’s books. KEYWORDS: Literary PNLD 2018. Selection. Children's Literature. Elementary School.
id UFG-3_43d3b380f90127edf7ae321824dddc3a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/65038
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLDPROMOCIÓN DEL LIBRO Y LA LECTURA EN LAS ESCUELAS PÚBLICAS BRASILEÑAS: EL NUEVO PNLD LITERARIOA PROMOÇÃO DO LIVRO E DA LEITURA EM ESCOLAS DO MUNICÍPIO DE JOÃO PESSOA: O PNLD LITERÁRIO 2018This article aims at presenting and discussing some results of the research entitled “From selection to the act of reading: the books  of Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD / Literário 2018)”. Our main aim is to verify how the books from that program can be combined with the reading comprehension methodology to transform students from the early years of elementary school in schools, located in the city of João Pessoa-PB, into independent readers. A questionnaire was elaborated and applied to the teachers who participated in the choice of literary works in order to investigate the ways of dissemination and guidance they received to carry out the selection of books. The results point out certain flaws regarding the selection and delays in the distribution of the program’s books. KEYWORDS: Literary PNLD 2018. Selection. Children's Literature. Elementary School.Este artículo presenta y discute algunos resultados de la investigación “Da seleção ao ato de ler: os livros do Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD/Literário 2018)”. Y su principal objetivo es verificar cómo los trabajos de ese programa se pueden combinar con la metodología de estrategias de comprensión lectora para transformar a los estudiantes de los primeros años de la escuela primaria en las escuelas de la ciudad de João Pessoa-PB en lectores autónomos. Con ello, a partir de la elaboración y aplicación de un cuestionario con los profesores que participaron en la elección de obras literarias, investigamos las formas de difusión y orientación que recibieron para realizar la selección de libros. Los resultados apuntan a ciertas fallas en la selección y retrasos en la distribución de las colecciones del programa. PALABRAS CLAVE: PNLD Literario 2018. Selección. Literatura Infantil. Enseñanza Fundamental.Este artigo apresenta e discute alguns resultados da pesquisa “Da seleção ao ato de ler: os livros do Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD/Literário 2018)”. Além disso, tem por principal objetivo verificar como as obras do referido programa podem aliar-se à metodologia de estratégias de compreensão leitora para transformar alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental das escolas do Município de João Pessoa-PB em leitores autônomos. Com isso, a partir da elaboração e aplicação de um questionário com os professores que participaram da escolha das obras literárias, investigamos os modos de divulgação e orientação que eles receberam para realizar a seleção dos livros. Os resultados apontam para certas falhas na seleção e atrasos na distribuição dos acervos do programa. PALAVRAS-CHAVE: PNLD Literário 2018. Seleção. Literatura Infantil. Ensino Fundamental. Faculdade de Educação (UFG)2021-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6503810.5216/ia.v46i3.65038Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1548-1563Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1548-1563Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1548-15631981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65038/37780Copyright (c) 2021 Israel Niwton da Costa Pereira, Ana Magally Pereira de Freitas , Daniela Maria Segabinazi info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Israel Niwton da CostaFreitas , Ana Magally Pereira deSegabinazi , Daniela Maria 2021-12-24T15:13:53Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/65038Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2021-12-24T15:13:53Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD
PROMOCIÓN DEL LIBRO Y LA LECTURA EN LAS ESCUELAS PÚBLICAS BRASILEÑAS: EL NUEVO PNLD LITERARIO
A PROMOÇÃO DO LIVRO E DA LEITURA EM ESCOLAS DO MUNICÍPIO DE JOÃO PESSOA: O PNLD LITERÁRIO 2018
title PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD
spellingShingle PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD
Pereira, Israel Niwton da Costa
title_short PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD
title_full PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD
title_fullStr PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD
title_full_unstemmed PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD
title_sort PROMOTION OF BOOK AND READING IN BRAZILIAN PUBLIC SCHOOLS: THE NEW LITERARY PNLD
author Pereira, Israel Niwton da Costa
author_facet Pereira, Israel Niwton da Costa
Freitas , Ana Magally Pereira de
Segabinazi , Daniela Maria
author_role author
author2 Freitas , Ana Magally Pereira de
Segabinazi , Daniela Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Israel Niwton da Costa
Freitas , Ana Magally Pereira de
Segabinazi , Daniela Maria
description This article aims at presenting and discussing some results of the research entitled “From selection to the act of reading: the books  of Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD / Literário 2018)”. Our main aim is to verify how the books from that program can be combined with the reading comprehension methodology to transform students from the early years of elementary school in schools, located in the city of João Pessoa-PB, into independent readers. A questionnaire was elaborated and applied to the teachers who participated in the choice of literary works in order to investigate the ways of dissemination and guidance they received to carry out the selection of books. The results point out certain flaws regarding the selection and delays in the distribution of the program’s books. KEYWORDS: Literary PNLD 2018. Selection. Children's Literature. Elementary School.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65038
10.5216/ia.v46i3.65038
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65038
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46i3.65038
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65038/37780
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1548-1563
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1548-1563
Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1548-1563
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1789440197403869184