TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mallmann, Elena Maria
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74994
Resumo: The appeal of public policies to expand technology-mediated education in Basic Education and Higher Education is increasing.The purpose is to problematize conceptions, discourses and meanings of technology and technological formation expressed in current legislation. The content analysis of the textuality of the documents supported by the webQDA software indicates parallelism in the emphasis on skills and technical training directed by the administrative nature of public management centered on the distribution of equipment and expansion of Internet access. Thus, these naive conjectures deform and stifle teaching performance in the face of the potential for scientific-technological innovation with a critical and emancipatory character for well-being and social benefit. KEYWORDS: Educational Technology; Public Policy; Management; Teacher Education.
id UFG-3_8181b2841043d7b34f429e50bc5828ad
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/74994
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIESCONJETURAS TECNOLOGICAS Y FORMACIÓN EN POLÍTICAS EDUCATIVAS PÚBLICASCONJECTURAS TECNOLÓGICAS E FORMATIVAS NAS POLÍTICAS PÚBLICAS EDUCACIONAISTecnologia Educacional; Políticas Públicas; Gestão; Formação de Professores.The appeal of public policies to expand technology-mediated education in Basic Education and Higher Education is increasing.The purpose is to problematize conceptions, discourses and meanings of technology and technological formation expressed in current legislation. The content analysis of the textuality of the documents supported by the webQDA software indicates parallelism in the emphasis on skills and technical training directed by the administrative nature of public management centered on the distribution of equipment and expansion of Internet access. Thus, these naive conjectures deform and stifle teaching performance in the face of the potential for scientific-technological innovation with a critical and emancipatory character for well-being and social benefit. KEYWORDS: Educational Technology; Public Policy; Management; Teacher Education.El atractivo de las políticas públicas para ampliar la educación mediada por tecnologías en la Educación Básica y la Educación Superior es cada vez mayor. El propósito es problematizar concepciones, discursos y significados de la tecnología y la formación tecnológica expresados en la legislación vigente. El análisis de contenido de la textualidad de los documentos soportados por el software webQDA indica un paralelismo en el énfasis en las competencias y la formación técnica dirigida por el carácter administrativo de la gestión pública centrada en la distribución de equipamientos y ampliación del acceso a Internet. Así, estas conjeturas ingenuas deforman y asfixian el desempeño docente frente al potencial de innovación científico-tecnológica con una perspectiva crítica y emancipadora para el bienestar y beneficio social. PALABRAS CLAVE: Tecnologia Educacional; Políticas Públicas; Administración; Formación de Profesores.O apelo das políticas públicas para ampliar a educação mediada por tecnologias na Educação Básica e Ensino Superior é cada vez maior. O propósito é problematizar concepções, discursos e sentidos de tecnologia e formação tecnológica expressas na legislação vigente. A análise de conteúdo da textualidade dos documentos com apoio no software webQDA indica paralelismo na ênfase em competências e capacitação técnica direcionadas pelo caráter administrativo da gestão pública centrada na distribuição de equipamentos e ampliação de acesso à internet. Assim, essas conjecturas ingênuas deformam e engessam a performance docente diante do potencial de inovação científico-tecnológica com viés crítico e emancipatório para o bem-estar e benefício social.Faculdade de Educação (UFG)2023-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7499410.5216/ia.v48i2.74994Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 562-582Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 562-582Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 562-5821981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74994/40200Copyright (c) 2023 Elena Maria Mallmanninfo:eu-repo/semantics/openAccessMallmann, Elena Maria2023-09-04T15:00:40Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/74994Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2023-09-04T15:00:40Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES
CONJETURAS TECNOLOGICAS Y FORMACIÓN EN POLÍTICAS EDUCATIVAS PÚBLICAS
CONJECTURAS TECNOLÓGICAS E FORMATIVAS NAS POLÍTICAS PÚBLICAS EDUCACIONAIS
title TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES
spellingShingle TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES
Mallmann, Elena Maria
Tecnologia Educacional; Políticas Públicas; Gestão; Formação de Professores.
title_short TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES
title_full TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES
title_fullStr TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES
title_full_unstemmed TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES
title_sort TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES
author Mallmann, Elena Maria
author_facet Mallmann, Elena Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mallmann, Elena Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia Educacional; Políticas Públicas; Gestão; Formação de Professores.
topic Tecnologia Educacional; Políticas Públicas; Gestão; Formação de Professores.
description The appeal of public policies to expand technology-mediated education in Basic Education and Higher Education is increasing.The purpose is to problematize conceptions, discourses and meanings of technology and technological formation expressed in current legislation. The content analysis of the textuality of the documents supported by the webQDA software indicates parallelism in the emphasis on skills and technical training directed by the administrative nature of public management centered on the distribution of equipment and expansion of Internet access. Thus, these naive conjectures deform and stifle teaching performance in the face of the potential for scientific-technological innovation with a critical and emancipatory character for well-being and social benefit. KEYWORDS: Educational Technology; Public Policy; Management; Teacher Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74994
10.5216/ia.v48i2.74994
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74994
identifier_str_mv 10.5216/ia.v48i2.74994
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74994/40200
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Elena Maria Mallmann
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Elena Maria Mallmann
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 562-582
Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 562-582
Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 562-582
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1789440198387433472