DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Sandra Maria Gadelha de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Diana Nara da Silva, Ribeiro, Luís Távora Furtado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164
Resumo: The present paper aims at analyzing the training of field teachers in the context of the Degree Course in Rural Education (LEDOC) at the Dom Aureliano Matos Faculty of Philosophy (FAFIDAM), campus of the Ceará State University. It is a qualitative study and based on doctoral research which examines historical-dialectical materialism within a bibliographic and documentary investigation. It was possible to observe that the LEDOC/FAFIDAM contributed to the confrontation of the educational problems experienced by the peasant populations strengthening the political pedagogical project of the Rural Schools in several regions of the State of Ceará. KEYWORDS: Rural Education. Degree in Rural Education (LEDOC). Teacher Training. Educational Politics.
id UFG-3_847f8f44fbbc49fd256a4ffbc7b151de
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/72164
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION EL CURSO DE LICENCIATURA EN EDUCACIÓN RURAL DE FAFIDAM/UECE: SEMBRAR LA RESISTENCIA EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADOA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO DA FAFIDAM/UECE: SEMEADURA DE RESISTÊNCIA NA FORMAÇÃO DOCENTEThe present paper aims at analyzing the training of field teachers in the context of the Degree Course in Rural Education (LEDOC) at the Dom Aureliano Matos Faculty of Philosophy (FAFIDAM), campus of the Ceará State University. It is a qualitative study and based on doctoral research which examines historical-dialectical materialism within a bibliographic and documentary investigation. It was possible to observe that the LEDOC/FAFIDAM contributed to the confrontation of the educational problems experienced by the peasant populations strengthening the political pedagogical project of the Rural Schools in several regions of the State of Ceará. KEYWORDS: Rural Education. Degree in Rural Education (LEDOC). Teacher Training. Educational Politics.Este artículo tiene como objetivo analizar la formación de profesores de campo en el contexto de la implementación de la Carrera de Licenciatura en Educación Rural (LEDOC) en la Facultad de Filosofía Dom Aureliano Matos (FAFIDAM), campus de la Universidad del Estado de Ceará. Es un estudio cualitativo y baseado en una investigación doctoral, trata de abordar el materialismo histórico-dialéctico a partir de una investigación bibliográfica y documental. Fue posible constatar que la LEDOC/FAFIDAM contribuyó para el enfrentamiento de las problemáticas educativas vividas por las poblaciones campesinas fortaleciendo el proyecto político pedagógico de las Escuelas del Campo en varias regiones del Estado de Ceará.   PALABRAS CLAVE: Educación Rural. Licenciatura en Educación Rural (LEDOC). Formación de Profesores. Política Educativa.O presente artigo tem por objetivo analisar a formação de professores(as) do campo a partir da implantação do Curso de Licenciatura em Educação do Campo (LEDOC) da Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos (FAFIDAM), campus da Universidade Estadual do Ceará. O estudo de cunho qualitativo tem como referência uma pesquisa de doutorado em andamento, apoiando-se na abordagem do materialismo histórico-dialético a partir de uma pesquisa bibliográfica e documental. Foi possível constatar que a LEDOC/FAFIDAM contribuiu para o enfrentamento das problemáticas educacionais vivenciadas pelas populações camponesas fortalecendo o projeto político-pedagógico das Escolas do Campo em várias regiões do Estado do Ceará. PALAVRAS-CHAVE: Licenciatura em Educação do Campo (LEDOC). Formação de Professores. Política Educacional.Faculdade de Educação (UFG)2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7216410.5216/ia.v47i2.72164Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 546-562Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 546-562Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 546-5621981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164/38631Copyright (c) 2022 Sandra Maria Gadelha de Carvalho, Diana Nara da Silva Oliveira, Luís Távora Furtado Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Sandra Maria Gadelha de Oliveira, Diana Nara da SilvaRibeiro, Luís Távora Furtado 2022-09-01T12:45:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/72164Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:08.960151Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION
EL CURSO DE LICENCIATURA EN EDUCACIÓN RURAL DE FAFIDAM/UECE: SEMBRAR LA RESISTENCIA EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO
A LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO DA FAFIDAM/UECE: SEMEADURA DE RESISTÊNCIA NA FORMAÇÃO DOCENTE
title DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION
spellingShingle DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION
Carvalho, Sandra Maria Gadelha de
title_short DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION
title_full DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION
title_fullStr DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION
title_full_unstemmed DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION
title_sort DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION
author Carvalho, Sandra Maria Gadelha de
author_facet Carvalho, Sandra Maria Gadelha de
Oliveira, Diana Nara da Silva
Ribeiro, Luís Távora Furtado
author_role author
author2 Oliveira, Diana Nara da Silva
Ribeiro, Luís Távora Furtado
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Sandra Maria Gadelha de
Oliveira, Diana Nara da Silva
Ribeiro, Luís Távora Furtado
description The present paper aims at analyzing the training of field teachers in the context of the Degree Course in Rural Education (LEDOC) at the Dom Aureliano Matos Faculty of Philosophy (FAFIDAM), campus of the Ceará State University. It is a qualitative study and based on doctoral research which examines historical-dialectical materialism within a bibliographic and documentary investigation. It was possible to observe that the LEDOC/FAFIDAM contributed to the confrontation of the educational problems experienced by the peasant populations strengthening the political pedagogical project of the Rural Schools in several regions of the State of Ceará. KEYWORDS: Rural Education. Degree in Rural Education (LEDOC). Teacher Training. Educational Politics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164
10.5216/ia.v47i2.72164
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164
identifier_str_mv 10.5216/ia.v47i2.72164
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164/38631
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 546-562
Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 546-562
Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 546-562
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765376192512