WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abegg, Ilse
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Müller, Felipe Martins, Franco, Sérgio Roberto Kieling
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13127
Resumo: The aim of this study is to present the creative potential and limitations for collaborative production mediated by wikis in education. In the context of technology, concepts and functions, the processes of collaborative production networks are discussed and the hypermedia structure is focused as the main feature of the wiki tool. We show that Moodle has built a wiki into the standard version as a tool for activities, which may be replaced by Dfwiki, with more educational resources. We conclude that the wiki tool in teaching and learning virtual environment enhances the undertaking of activities in both presence based and distance education.
id UFG-3_92e226184870aa4f01661e8014d59e42
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/13127
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLEWIKIS NA EDUCAÇÃO: POTENCIAL DE CRIAÇÃO E LIMITES PARA PRODUÇÃO COLABORATIVA EM ATIVIDADES NO MOODLEWikiAprendizagem colaborativaMoodleEducação a distânciaThe aim of this study is to present the creative potential and limitations for collaborative production mediated by wikis in education. In the context of technology, concepts and functions, the processes of collaborative production networks are discussed and the hypermedia structure is focused as the main feature of the wiki tool. We show that Moodle has built a wiki into the standard version as a tool for activities, which may be replaced by Dfwiki, with more educational resources. We conclude that the wiki tool in teaching and learning virtual environment enhances the undertaking of activities in both presence based and distance education.Nosso objetivo é apresentar o potencial de criação e os limites para produção colaborativa mediada por wikis no processo educativo. Ao abordar a tecnologia, conceito e funções, problematizamos os processos de produção colaborativa em rede, apontando a estrutura hipermídia como a principal característica da ferramenta wiki. Mostramos que o Moodle tem incorporado na versão standard um wiki como ferramenta de atividade e que esta pode ser substituída pelo Dfwiki, que contém mais recursos educacionais. Apontamos como principais conclusões que a ferramenta wiki em Ambiente Virtual de Ensino-Aprendizagem potencializa o desenvolvimento de atividades educacionais nos contextos presencial e a distância.Faculdade de Educação (UFG)2011-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1312710.5216/ia.v35i2.13127Journal Inter-Ação; Vol. 35 No. 2 (2010): DOSSIER: Teacher formation and distance education; 373-386Revista Inter Ação; Vol. 35 Núm. 2 (2010): Formação de professores e educação a distância; 373-386Revista Inter-Ação; v. 35 n. 2 (2010): Formação de professores e educação a distância; 373-3861981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13127/8523Abegg, IlseMüller, Felipe MartinsFranco, Sérgio Roberto Kielinginfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-02-06T19:05:45Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/13127Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:26.434894Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE
WIKIS NA EDUCAÇÃO: POTENCIAL DE CRIAÇÃO E LIMITES PARA PRODUÇÃO COLABORATIVA EM ATIVIDADES NO MOODLE
title WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE
spellingShingle WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE
Abegg, Ilse
Wiki
Aprendizagem colaborativa
Moodle
Educação a distância
title_short WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE
title_full WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE
title_fullStr WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE
title_full_unstemmed WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE
title_sort WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE
author Abegg, Ilse
author_facet Abegg, Ilse
Müller, Felipe Martins
Franco, Sérgio Roberto Kieling
author_role author
author2 Müller, Felipe Martins
Franco, Sérgio Roberto Kieling
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abegg, Ilse
Müller, Felipe Martins
Franco, Sérgio Roberto Kieling
dc.subject.por.fl_str_mv Wiki
Aprendizagem colaborativa
Moodle
Educação a distância
topic Wiki
Aprendizagem colaborativa
Moodle
Educação a distância
description The aim of this study is to present the creative potential and limitations for collaborative production mediated by wikis in education. In the context of technology, concepts and functions, the processes of collaborative production networks are discussed and the hypermedia structure is focused as the main feature of the wiki tool. We show that Moodle has built a wiki into the standard version as a tool for activities, which may be replaced by Dfwiki, with more educational resources. We conclude that the wiki tool in teaching and learning virtual environment enhances the undertaking of activities in both presence based and distance education.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13127
10.5216/ia.v35i2.13127
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13127
identifier_str_mv 10.5216/ia.v35i2.13127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13127/8523
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 35 No. 2 (2010): DOSSIER: Teacher formation and distance education; 373-386
Revista Inter Ação; Vol. 35 Núm. 2 (2010): Formação de professores e educação a distância; 373-386
Revista Inter-Ação; v. 35 n. 2 (2010): Formação de professores e educação a distância; 373-386
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874761860317184