FINANCIAMENTO DA EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL EM CONDIÇÕES DE QUALIDADE: UM ESTUDO DOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA A PARTIR DO SIMCAQ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Thiago
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silveira, Adriana Aparecida Dragone, Bruno, Dhaiene de Jesus dos Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62186
Resumo: This article aims to calculate the projection of the necessary financing for the expansion of Early Childhood Education in quality conditions, to attend the PNE expansion goals, in municipalities with different contexts. For this exercise, were used as a reference 12 municipalities in the Metropolitan Region of Curitiba. For the analysis of the necessary budget was used the Cost-Student Quality Simulator (SimCAQ), enabling the comparison between the revenue for education and the effect of the expansion of enrollments and the adequacy of the offer conditions in the financing. The results reveal the unequal financial capacity in cities so close and the need to improve financing policies so that the financing capacity of federative entities does not differentiate children's right to education. Keywords: Education in quality conditions; Early Childhood Education; Basic education funding; Educational planning.
id UFG-3_959899a5c8c6cd4fbecc783214f70c4a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/62186
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling FINANCIAMENTO DA EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL EM CONDIÇÕES DE QUALIDADE: UM ESTUDO DOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA A PARTIR DO SIMCAQThis article aims to calculate the projection of the necessary financing for the expansion of Early Childhood Education in quality conditions, to attend the PNE expansion goals, in municipalities with different contexts. For this exercise, were used as a reference 12 municipalities in the Metropolitan Region of Curitiba. For the analysis of the necessary budget was used the Cost-Student Quality Simulator (SimCAQ), enabling the comparison between the revenue for education and the effect of the expansion of enrollments and the adequacy of the offer conditions in the financing. The results reveal the unequal financial capacity in cities so close and the need to improve financing policies so that the financing capacity of federative entities does not differentiate children's right to education. Keywords: Education in quality conditions; Early Childhood Education; Basic education funding; Educational planning.Este artículo tiene como objetivo hacer una proyección del financiamiento necesario para la expansión de la Educación Infantil en condiciones de calidad, cumpliendo con los objetivos de expansión del PNE, en municipios con diferentes contextos. Para este ejercicio, se utilizaron como referencia 12 municipios de la Región Metropolitana de Curitiba. Para el análisis del presupuesto necesario, se utilizó el Simulador de Costo-Alumno Calidad (SimCAQ), que permite la comparación entre los ingresos vinculados para la educación y el efecto de la expansión de las matrículas y la adecuación de las condiciones de la oferta en el financiamiento. Los resultados revelan la desigual capacidad financiera de las redes municipales en ciudades tan cercanas y la necesidad de mejorar las políticas financieras para que el derecho de los niños a la educación no se diferencie por la capacidad financiera de las entidades federativas. Palabras clave: Educación en condiciones de calidad; Educación Infantil; Financiamiento de la educación básica; Planificación educativa.Este artigo tem como objetivo realizar uma projeção do financiamento necessário para a ampliação da Educação Infantil em condições de qualidade, atendendo as metas de expansão do PNE, em municípios com diferentes contextos. Para este exercício, utilizou-se como referência 12 municípios da Região Metropolitana de Curitiba. Para a análise do orçamento necessário foi utilizado o Simulador de Custo-Aluno Qualidade (SimCAQ), possibilitando a comparação entre a receita vinculada para a educação e o efeito da expansão de matrículas e da adequação das condições de oferta no financiamento. Os resultados revelam a desigual capacidade financeira das redes municipais de cidades tão próximas e a necessidade de aperfeiçoamento das políticas de financiamento para que o direito à educação das crianças não seja diferenciado pela capacidade de financiamento dos entes federativos.  Palavras-chave: Educação em condições de qualidade; Educação Infantil; Financiamento da Educação Básica; Planejamento educacionalFaculdade de Educação (UFG)2020-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6218610.5216/ia.v45i2.62186Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 493-514Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 493-514Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 493-5141981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62186/35802Copyright (c) 2020 Thiago Alves, Adriana A. Dragone Silveira, Dhaiene de Jesus dos Reis Brunoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, ThiagoSilveira, Adriana Aparecida DragoneBruno, Dhaiene de Jesus dos Reis2021-03-04T19:46:08Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/62186Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2021-03-04T19:46:08Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv FINANCIAMENTO DA EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL EM CONDIÇÕES DE QUALIDADE: UM ESTUDO DOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA A PARTIR DO SIMCAQ
title FINANCIAMENTO DA EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL EM CONDIÇÕES DE QUALIDADE: UM ESTUDO DOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA A PARTIR DO SIMCAQ
spellingShingle FINANCIAMENTO DA EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL EM CONDIÇÕES DE QUALIDADE: UM ESTUDO DOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA A PARTIR DO SIMCAQ
Alves, Thiago
title_short FINANCIAMENTO DA EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL EM CONDIÇÕES DE QUALIDADE: UM ESTUDO DOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA A PARTIR DO SIMCAQ
title_full FINANCIAMENTO DA EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL EM CONDIÇÕES DE QUALIDADE: UM ESTUDO DOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA A PARTIR DO SIMCAQ
title_fullStr FINANCIAMENTO DA EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL EM CONDIÇÕES DE QUALIDADE: UM ESTUDO DOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA A PARTIR DO SIMCAQ
title_full_unstemmed FINANCIAMENTO DA EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL EM CONDIÇÕES DE QUALIDADE: UM ESTUDO DOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA A PARTIR DO SIMCAQ
title_sort FINANCIAMENTO DA EXPANSÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL EM CONDIÇÕES DE QUALIDADE: UM ESTUDO DOS MUNICÍPIOS DA REGIÃO METROPOLITANA DE CURITIBA A PARTIR DO SIMCAQ
author Alves, Thiago
author_facet Alves, Thiago
Silveira, Adriana Aparecida Dragone
Bruno, Dhaiene de Jesus dos Reis
author_role author
author2 Silveira, Adriana Aparecida Dragone
Bruno, Dhaiene de Jesus dos Reis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Thiago
Silveira, Adriana Aparecida Dragone
Bruno, Dhaiene de Jesus dos Reis
description This article aims to calculate the projection of the necessary financing for the expansion of Early Childhood Education in quality conditions, to attend the PNE expansion goals, in municipalities with different contexts. For this exercise, were used as a reference 12 municipalities in the Metropolitan Region of Curitiba. For the analysis of the necessary budget was used the Cost-Student Quality Simulator (SimCAQ), enabling the comparison between the revenue for education and the effect of the expansion of enrollments and the adequacy of the offer conditions in the financing. The results reveal the unequal financial capacity in cities so close and the need to improve financing policies so that the financing capacity of federative entities does not differentiate children's right to education. Keywords: Education in quality conditions; Early Childhood Education; Basic education funding; Educational planning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62186
10.5216/ia.v45i2.62186
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62186
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i2.62186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/62186/35802
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Thiago Alves, Adriana A. Dragone Silveira, Dhaiene de Jesus dos Reis Bruno
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Thiago Alves, Adriana A. Dragone Silveira, Dhaiene de Jesus dos Reis Bruno
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 493-514
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 493-514
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 2 (2020): O Financiamento da Educação no Brasil pós golpe de 2016; 493-514
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1789440197328371712