Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35186 |
Resumo: | This article presents a training experience carried out with a group of prospective Early Childhood Education Teachers on logical reasoning at an early age. The key moments of the process followed are described in general terms and the development of a professional task focused on the design of structured materials and activities for 3-6-year olds is shown more broadly. It is found that the prospective teachers recognise the importance of planning and designing activities with structured materials to promote logical reasoning in young children. They also identified the difficulty they have in exploring qualities beyond shape, colour and size. Most of the activities they propose are focused on identifying and relating and very few on operating |
id |
UFJF-6_36de260424d4f4689408fbdfcd6e9aff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/35186 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers Razonamiento lógico y materiales estructurados. Una experiencia con futuras maestras de educación infantilRazonamiento lógico y materiales estructurados. Una experiencia con futuras maestras de educación infantilFormação de professores; Desenho de atividades; Materiais; Raciocínio; Educação infantil.Teacher training; Designing activities; Materials; Reasoning; Early Childhood Education.Formación de docentes; Diseño de actividades; Materiales; Razonamiento; Educación Infantil.This article presents a training experience carried out with a group of prospective Early Childhood Education Teachers on logical reasoning at an early age. The key moments of the process followed are described in general terms and the development of a professional task focused on the design of structured materials and activities for 3-6-year olds is shown more broadly. It is found that the prospective teachers recognise the importance of planning and designing activities with structured materials to promote logical reasoning in young children. They also identified the difficulty they have in exploring qualities beyond shape, colour and size. Most of the activities they propose are focused on identifying and relating and very few on operatingEste artículo presenta una experiencia de formación realizada con un grupo de futuras maestras de educación infantil sobre razonamiento lógico en edades tempranas. Se describen de manera general los momentos clave del proceso seguido y se muestra de manera más amplia el desarrollo de una tarea profesional centrada en el diseño de materiales estructurados y actividades para niños de 3-6 años. Se constata que las futuras maestras reconocen la importancia de planificar y diseñar actividades con materiales estructurados para promover el razonamiento lógico en los niños. Asimismo, se identifica la dificultad que tienen en explorar cualidades más allá de la forma, el color y el tamaño. Y, que mayoritariamente proponen actividades enfocadas a identificar y relacionar y muy pocas en operar.Este artículo presenta una experiencia de formación realizada con un grupo de futuras maestras de educación infantil sobre razonamiento lógico en edades tempranas. Se describen de manera general los momentos clave del proceso seguido y se muestra de manera más amplia el desarrollo de una tarea profesional centrada en el diseño de materiales estructurados y actividades para niños de 3-6 años. Se constata que las futuras maestras reconocen la importancia de planificar y diseñar actividades con materiales estructurados para promover el razonamiento lógico en los niños. Asimismo, se identifica la dificultad que tienen en explorar cualidades más allá de la forma, el color y el tamaño. Y, que mayoritariamente, proponen actividades enfocadas a identificar y relacionar y muy pocas en operar.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2021-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3518610.34019/2594-4673.2021.v5.35186Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35186/23530Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessPrat, MontserratVanegas Muñoz, YulyBoukafri, KaoutharGiménez, Joaquín2021-10-18T00:48:56Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35186Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2021-10-18T00:48:56Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers Razonamiento lógico y materiales estructurados. Una experiencia con futuras maestras de educación infantil Razonamiento lógico y materiales estructurados. Una experiencia con futuras maestras de educación infantil |
title |
Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers |
spellingShingle |
Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers Prat, Montserrat Formação de professores; Desenho de atividades; Materiais; Raciocínio; Educação infantil. Teacher training; Designing activities; Materials; Reasoning; Early Childhood Education. Formación de docentes; Diseño de actividades; Materiales; Razonamiento; Educación Infantil. |
title_short |
Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers |
title_full |
Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers |
title_fullStr |
Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers |
title_full_unstemmed |
Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers |
title_sort |
Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers |
author |
Prat, Montserrat |
author_facet |
Prat, Montserrat Vanegas Muñoz, Yuly Boukafri, Kaouthar Giménez, Joaquín |
author_role |
author |
author2 |
Vanegas Muñoz, Yuly Boukafri, Kaouthar Giménez, Joaquín |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prat, Montserrat Vanegas Muñoz, Yuly Boukafri, Kaouthar Giménez, Joaquín |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores; Desenho de atividades; Materiais; Raciocínio; Educação infantil. Teacher training; Designing activities; Materials; Reasoning; Early Childhood Education. Formación de docentes; Diseño de actividades; Materiales; Razonamiento; Educación Infantil. |
topic |
Formação de professores; Desenho de atividades; Materiais; Raciocínio; Educação infantil. Teacher training; Designing activities; Materials; Reasoning; Early Childhood Education. Formación de docentes; Diseño de actividades; Materiales; Razonamiento; Educación Infantil. |
description |
This article presents a training experience carried out with a group of prospective Early Childhood Education Teachers on logical reasoning at an early age. The key moments of the process followed are described in general terms and the development of a professional task focused on the design of structured materials and activities for 3-6-year olds is shown more broadly. It is found that the prospective teachers recognise the importance of planning and designing activities with structured materials to promote logical reasoning in young children. They also identified the difficulty they have in exploring qualities beyond shape, colour and size. Most of the activities they propose are focused on identifying and relating and very few on operating |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35186 10.34019/2594-4673.2021.v5.35186 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35186 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2021.v5.35186 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35186/23530 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117665050624 |