Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prat, Montserrat
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vanegas Muñoz, Yuly, Boukafri, Kaouthar, Giménez, Joaquín
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35186
Resumo: This article presents a training experience carried out with a group of prospective Early Childhood Education Teachers on logical reasoning at an early age. The key moments of the process followed are described in general terms and the development of a professional task focused on the design of structured materials and activities for 3-6-year olds is shown more broadly. It is found that the prospective teachers recognise the importance of planning and designing activities with structured materials to promote logical reasoning in young children. They also identified the difficulty they have in exploring qualities beyond shape, colour and size. Most of the activities they propose are focused on identifying and relating and very few on operating
id UFJF-6_36de260424d4f4689408fbdfcd6e9aff
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/35186
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers Razonamiento lógico y materiales estructurados. Una experiencia con futuras maestras de educación infantilRazonamiento lógico y materiales estructurados. Una experiencia con futuras maestras de educación infantilFormação de professores; Desenho de atividades; Materiais; Raciocínio; Educação infantil.Teacher training; Designing activities; Materials; Reasoning; Early Childhood Education.Formación de docentes; Diseño de actividades; Materiales; Razonamiento; Educación Infantil.This article presents a training experience carried out with a group of prospective Early Childhood Education Teachers on logical reasoning at an early age. The key moments of the process followed are described in general terms and the development of a professional task focused on the design of structured materials and activities for 3-6-year olds is shown more broadly. It is found that the prospective teachers recognise the importance of planning and designing activities with structured materials to promote logical reasoning in young children. They also identified the difficulty they have in exploring qualities beyond shape, colour and size. Most of the activities they propose are focused on identifying and relating and very few on operatingEste artículo presenta una experiencia de formación realizada con un grupo de futuras maestras de educación infantil sobre razonamiento lógico en edades tempranas. Se describen de manera general los momentos clave del proceso seguido y se muestra de manera más amplia el desarrollo de una tarea profesional centrada en el diseño de materiales estructurados y actividades para niños de 3-6 años. Se constata que las futuras maestras reconocen la importancia de planificar y diseñar actividades con materiales estructurados para promover el razonamiento lógico en los niños. Asimismo, se identifica la dificultad que tienen en explorar cualidades más allá de la forma, el color y el tamaño. Y, que mayoritariamente proponen actividades enfocadas a identificar y relacionar y muy pocas en operar.Este artículo presenta una experiencia de formación realizada con un grupo de futuras maestras de educación infantil sobre razonamiento lógico en edades tempranas. Se describen de manera general los momentos clave del proceso seguido y se muestra de manera más amplia el desarrollo de una tarea profesional centrada en el diseño de materiales estructurados y actividades para niños de 3-6 años. Se constata que las futuras maestras reconocen la importancia de planificar y diseñar actividades con materiales estructurados para promover el razonamiento lógico en los niños. Asimismo, se identifica la dificultad que tienen en explorar cualidades más allá de la forma, el color y el tamaño. Y, que mayoritariamente, proponen actividades enfocadas a identificar y relacionar y muy pocas en operar.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2021-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3518610.34019/2594-4673.2021.v5.35186Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35186/23530Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessPrat, MontserratVanegas Muñoz, YulyBoukafri, KaoutharGiménez, Joaquín2021-10-18T00:48:56Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35186Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2021-10-18T00:48:56Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers
Razonamiento lógico y materiales estructurados. Una experiencia con futuras maestras de educación infantil
Razonamiento lógico y materiales estructurados. Una experiencia con futuras maestras de educación infantil
title Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers
spellingShingle Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers
Prat, Montserrat
Formação de professores; Desenho de atividades; Materiais; Raciocínio; Educação infantil.
Teacher training; Designing activities; Materials; Reasoning; Early Childhood Education.
Formación de docentes; Diseño de actividades; Materiales; Razonamiento; Educación Infantil.
title_short Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers
title_full Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers
title_fullStr Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers
title_full_unstemmed Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers
title_sort Logical reasoning and structured materials. An experience with prospective early childhood teachers
author Prat, Montserrat
author_facet Prat, Montserrat
Vanegas Muñoz, Yuly
Boukafri, Kaouthar
Giménez, Joaquín
author_role author
author2 Vanegas Muñoz, Yuly
Boukafri, Kaouthar
Giménez, Joaquín
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prat, Montserrat
Vanegas Muñoz, Yuly
Boukafri, Kaouthar
Giménez, Joaquín
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores; Desenho de atividades; Materiais; Raciocínio; Educação infantil.
Teacher training; Designing activities; Materials; Reasoning; Early Childhood Education.
Formación de docentes; Diseño de actividades; Materiales; Razonamiento; Educación Infantil.
topic Formação de professores; Desenho de atividades; Materiais; Raciocínio; Educação infantil.
Teacher training; Designing activities; Materials; Reasoning; Early Childhood Education.
Formación de docentes; Diseño de actividades; Materiales; Razonamiento; Educación Infantil.
description This article presents a training experience carried out with a group of prospective Early Childhood Education Teachers on logical reasoning at an early age. The key moments of the process followed are described in general terms and the development of a professional task focused on the design of structured materials and activities for 3-6-year olds is shown more broadly. It is found that the prospective teachers recognise the importance of planning and designing activities with structured materials to promote logical reasoning in young children. They also identified the difficulty they have in exploring qualities beyond shape, colour and size. Most of the activities they propose are focused on identifying and relating and very few on operating
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35186
10.34019/2594-4673.2021.v5.35186
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35186
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2021.v5.35186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/35186/23530
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117665050624