Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Ana Carla
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Nascimento, Elvira Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31540
Resumo: To identify dimensions of work present in the activity and action of the teacher and thus participate in the debate about teaching work in the contemporary context, the objective of the text is to present reflections and possibilities related to the use of the Instruction to the Double (IaS) methodology. Based on the adaptation of that device for the analysis of practices from the labor sciences, we applied this methodology to a Portuguese language teacher in a public school in the interior of the State of Mato Grosso do Sul. We seek to identify the rules of conduct that she attributes to herself and the work group, as well as map characteristics of the course of action and the emergence of professional gestures. From the analysis of the thematic segments identified in the interview text, it was possible to synthesize an agenda of macro-concerns present in the course of the teacher's action.
id UFJF-7_05d6857c52145e566b155776201c4d12
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/31540
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work Interlocuções entre a clínica da atividade e o interacionismo sociodiscursivo na interpretação do trabalho docenteInstrução ao sósiaClínica da atividadeInteracionismo sociodiscursivoInstruction to the doubleClinic of activitySociodiscursive interactionismTo identify dimensions of work present in the activity and action of the teacher and thus participate in the debate about teaching work in the contemporary context, the objective of the text is to present reflections and possibilities related to the use of the Instruction to the Double (IaS) methodology. Based on the adaptation of that device for the analysis of practices from the labor sciences, we applied this methodology to a Portuguese language teacher in a public school in the interior of the State of Mato Grosso do Sul. We seek to identify the rules of conduct that she attributes to herself and the work group, as well as map characteristics of the course of action and the emergence of professional gestures. From the analysis of the thematic segments identified in the interview text, it was possible to synthesize an agenda of macro-concerns present in the course of the teacher's action.Para identificar dimensões do trabalho presentes na atividade e ação do professor e assim participarmos do debate sobre o trabalho docente no contexto contemporâneo, o objetivo do texto é o de apresentar reflexões e possibilidades relacionadas à utilização da metodologia de Instrução ao Sósia (IaS) no contexto da profissão docente. A partir da adaptação daquele dispositivo de análise das práticas proveniente das ciências do trabalho (CLOT, 2007, 2010), realizamos uma aplicação dessa metodologia junto a uma professora de Língua Portuguesa em escola pública do interior do Estado de Mato Grosso do Sul com vistas a mediar o processo pelo qual ela dá inteligibilidade às características do seu trabalho no âmbito escolar. Pela técnica da instrução ao sósia buscamos identificar as regras de conduta que ela atribui a si e ao coletivo de trabalho, seus parâmetros contextuais, seu modo de organização, assim como mapear características do curso do agir e a emergência de gestos profissionais. Primeiramente foram abordados aspectos da infraestrutura textual (BRONCKART, 2008), tais como o contexto de produção e suas sequências temáticas. A partir da análise dos segmentos temáticos identificados no texto, foi possível sintetizar uma agenda de macropreocupações (NASCIMENTO, 2014) presentes no curso do agir da professora. Dentre as macropreocupações identificadas, a macropreocupação de pilotagem, trouxe à tona aspectos importantes não apenas sobre o objeto de análise em si, mas também do ato da IaS.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3154010.34019/2237-9444.2020.v10.31540Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 2 (2020): Pesquisa e Debate em Educação ; 1229-12462237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31540/22039Barbosa, Ana CarlaNascimento, Elvira Lopes info:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-01T03:32:37Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31540Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:28.821547Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work
Interlocuções entre a clínica da atividade e o interacionismo sociodiscursivo na interpretação do trabalho docente
title Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work
spellingShingle Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work
Barbosa, Ana Carla
Instrução ao sósia
Clínica da atividade
Interacionismo sociodiscursivo
Instruction to the double
Clinic of activity
Sociodiscursive interactionism
title_short Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work
title_full Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work
title_fullStr Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work
title_full_unstemmed Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work
title_sort Interlocutions between the activity clinic and socio-discursive interactionism in the interpretation of teaching work
author Barbosa, Ana Carla
author_facet Barbosa, Ana Carla
Nascimento, Elvira Lopes
author_role author
author2 Nascimento, Elvira Lopes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Ana Carla
Nascimento, Elvira Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Instrução ao sósia
Clínica da atividade
Interacionismo sociodiscursivo
Instruction to the double
Clinic of activity
Sociodiscursive interactionism
topic Instrução ao sósia
Clínica da atividade
Interacionismo sociodiscursivo
Instruction to the double
Clinic of activity
Sociodiscursive interactionism
description To identify dimensions of work present in the activity and action of the teacher and thus participate in the debate about teaching work in the contemporary context, the objective of the text is to present reflections and possibilities related to the use of the Instruction to the Double (IaS) methodology. Based on the adaptation of that device for the analysis of practices from the labor sciences, we applied this methodology to a Portuguese language teacher in a public school in the interior of the State of Mato Grosso do Sul. We seek to identify the rules of conduct that she attributes to herself and the work group, as well as map characteristics of the course of action and the emergence of professional gestures. From the analysis of the thematic segments identified in the interview text, it was possible to synthesize an agenda of macro-concerns present in the course of the teacher's action.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31540
10.34019/2237-9444.2020.v10.31540
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31540
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2020.v10.31540
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31540/22039
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 2 (2020): Pesquisa e Debate em Educação ; 1229-1246
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054123077533696