Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39687 |
Resumo: | In this paper I intend to illustrate one of the possible underlying motivations that animates the project of the first Critique, indicating how the critique of reason was, in Kant's eyes, an imposed requirement, among other possible factors, for the gap between the German metaphysical tradition and modern physics, especially as outlined by Newton's works. Thus, this essay has the modest aim, without any ambition treating it in detail, a relation between the problem of the method proper to the philosophical discourse (central in the way in which Kant dealt with this "gap" between physics and metaphysics) and the style of writing - and choice of vocabulary - adopted by him in the work of 1781. Through this path, perhaps one can advance in the understanding of the somewhat “baroque” style, so often censored, with which Kant engaged his philosophical project. |
id |
UFLA_42bec87efa1c0682eb8be638d550f5e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/39687 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Estilo, vocabulário e método na primeira CríticaStyle, vocabulary and method in the first CritiqueEscritaMétodo matemáticoMétodo filosóficoCrítica da razãoWritingMathematical methodPhilosophical methodCritique of reasonIn this paper I intend to illustrate one of the possible underlying motivations that animates the project of the first Critique, indicating how the critique of reason was, in Kant's eyes, an imposed requirement, among other possible factors, for the gap between the German metaphysical tradition and modern physics, especially as outlined by Newton's works. Thus, this essay has the modest aim, without any ambition treating it in detail, a relation between the problem of the method proper to the philosophical discourse (central in the way in which Kant dealt with this "gap" between physics and metaphysics) and the style of writing - and choice of vocabulary - adopted by him in the work of 1781. Through this path, perhaps one can advance in the understanding of the somewhat “baroque” style, so often censored, with which Kant engaged his philosophical project.Neste trabalho, pretendo mostrar uma das possíveis motivações de fundo que anima o projeto da primeira Crítica, indicando como a crítica da razão, aos olhos de Kant, era uma exigência imposta, dentre outros importantes fatores, pelo descompasso entre a tradição metafísica alemã e a física moderna, especialmente tal como delineada pelos trabalhos de Newton. Nesta direção, este ensaio tem como objetivo apenas apontar, sem pretender desenvolver seu tratamento em detalhe, uma relação entre o problema do método próprio ao discurso filosófico (central no modo pelo qual Kant enfrentou este “descompasso” entre física e metafísica) e o estilo da escrita – e escolha do vocabulário –, adotados por ele na obra de 1781. Por essa via, talvez se possa avançar na compreensão do estilo um tanto “barroco”, tão frequentemente censurado, com o qual Kant empreendeu seu projeto filosófico.Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP2020-04-02T17:46:29Z2020-04-02T17:46:29Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCUNHA, J. G. M. da. Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica. Kant e-Prints, Campinas, v. 14, n. 1, p. 78-94, jan./abr. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39687Kant e-Printsreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, João Geraldo Martins dapor2020-04-02T17:46:50Zoai:localhost:1/39687Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-04-02T17:46:50Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica Style, vocabulary and method in the first Critique |
title |
Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica |
spellingShingle |
Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica Cunha, João Geraldo Martins da Escrita Método matemático Método filosófico Crítica da razão Writing Mathematical method Philosophical method Critique of reason |
title_short |
Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica |
title_full |
Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica |
title_fullStr |
Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica |
title_full_unstemmed |
Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica |
title_sort |
Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica |
author |
Cunha, João Geraldo Martins da |
author_facet |
Cunha, João Geraldo Martins da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, João Geraldo Martins da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrita Método matemático Método filosófico Crítica da razão Writing Mathematical method Philosophical method Critique of reason |
topic |
Escrita Método matemático Método filosófico Crítica da razão Writing Mathematical method Philosophical method Critique of reason |
description |
In this paper I intend to illustrate one of the possible underlying motivations that animates the project of the first Critique, indicating how the critique of reason was, in Kant's eyes, an imposed requirement, among other possible factors, for the gap between the German metaphysical tradition and modern physics, especially as outlined by Newton's works. Thus, this essay has the modest aim, without any ambition treating it in detail, a relation between the problem of the method proper to the philosophical discourse (central in the way in which Kant dealt with this "gap" between physics and metaphysics) and the style of writing - and choice of vocabulary - adopted by him in the work of 1781. Through this path, perhaps one can advance in the understanding of the somewhat “baroque” style, so often censored, with which Kant engaged his philosophical project. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-04-02T17:46:29Z 2020-04-02T17:46:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CUNHA, J. G. M. da. Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica. Kant e-Prints, Campinas, v. 14, n. 1, p. 78-94, jan./abr. 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39687 |
identifier_str_mv |
CUNHA, J. G. M. da. Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica. Kant e-Prints, Campinas, v. 14, n. 1, p. 78-94, jan./abr. 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39687 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Kant e-Prints reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784549963199414272 |