Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, João Geraldo Martins da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39687
Resumo: In this paper I intend to illustrate one of the possible underlying motivations that animates the project of the first Critique, indicating how the critique of reason was, in Kant's eyes, an imposed requirement, among other possible factors, for the gap between the German metaphysical tradition and modern physics, especially as outlined by Newton's works. Thus, this essay has the modest aim, without any ambition treating it in detail, a relation between the problem of the method proper to the philosophical discourse (central in the way in which Kant dealt with this "gap" between physics and metaphysics) and the style of writing - and choice of vocabulary - adopted by him in the work of 1781. Through this path, perhaps one can advance in the understanding of the somewhat “baroque” style, so often censored, with which Kant engaged his philosophical project.
id UFLA_42bec87efa1c0682eb8be638d550f5e9
oai_identifier_str oai:localhost:1/39687
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Estilo, vocabulário e método na primeira CríticaStyle, vocabulary and method in the first CritiqueEscritaMétodo matemáticoMétodo filosóficoCrítica da razãoWritingMathematical methodPhilosophical methodCritique of reasonIn this paper I intend to illustrate one of the possible underlying motivations that animates the project of the first Critique, indicating how the critique of reason was, in Kant's eyes, an imposed requirement, among other possible factors, for the gap between the German metaphysical tradition and modern physics, especially as outlined by Newton's works. Thus, this essay has the modest aim, without any ambition treating it in detail, a relation between the problem of the method proper to the philosophical discourse (central in the way in which Kant dealt with this "gap" between physics and metaphysics) and the style of writing - and choice of vocabulary - adopted by him in the work of 1781. Through this path, perhaps one can advance in the understanding of the somewhat “baroque” style, so often censored, with which Kant engaged his philosophical project.Neste trabalho, pretendo mostrar uma das possíveis motivações de fundo que anima o projeto da primeira Crítica, indicando como a crítica da razão, aos olhos de Kant, era uma exigência imposta, dentre outros importantes fatores, pelo descompasso entre a tradição metafísica alemã e a física moderna, especialmente tal como delineada pelos trabalhos de Newton. Nesta direção, este ensaio tem como objetivo apenas apontar, sem pretender desenvolver seu tratamento em detalhe, uma relação entre o problema do método próprio ao discurso filosófico (central no modo pelo qual Kant enfrentou este “descompasso” entre física e metafísica) e o estilo da escrita – e escolha do vocabulário –, adotados por ele na obra de 1781. Por essa via, talvez se possa avançar na compreensão do estilo um tanto “barroco”, tão frequentemente censurado, com o qual Kant empreendeu seu projeto filosófico.Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP2020-04-02T17:46:29Z2020-04-02T17:46:29Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCUNHA, J. G. M. da. Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica. Kant e-Prints, Campinas, v. 14, n. 1, p. 78-94, jan./abr. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39687Kant e-Printsreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, João Geraldo Martins dapor2020-04-02T17:46:50Zoai:localhost:1/39687Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-04-02T17:46:50Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica
Style, vocabulary and method in the first Critique
title Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica
spellingShingle Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica
Cunha, João Geraldo Martins da
Escrita
Método matemático
Método filosófico
Crítica da razão
Writing
Mathematical method
Philosophical method
Critique of reason
title_short Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica
title_full Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica
title_fullStr Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica
title_full_unstemmed Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica
title_sort Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica
author Cunha, João Geraldo Martins da
author_facet Cunha, João Geraldo Martins da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, João Geraldo Martins da
dc.subject.por.fl_str_mv Escrita
Método matemático
Método filosófico
Crítica da razão
Writing
Mathematical method
Philosophical method
Critique of reason
topic Escrita
Método matemático
Método filosófico
Crítica da razão
Writing
Mathematical method
Philosophical method
Critique of reason
description In this paper I intend to illustrate one of the possible underlying motivations that animates the project of the first Critique, indicating how the critique of reason was, in Kant's eyes, an imposed requirement, among other possible factors, for the gap between the German metaphysical tradition and modern physics, especially as outlined by Newton's works. Thus, this essay has the modest aim, without any ambition treating it in detail, a relation between the problem of the method proper to the philosophical discourse (central in the way in which Kant dealt with this "gap" between physics and metaphysics) and the style of writing - and choice of vocabulary - adopted by him in the work of 1781. Through this path, perhaps one can advance in the understanding of the somewhat “baroque” style, so often censored, with which Kant engaged his philosophical project.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-04-02T17:46:29Z
2020-04-02T17:46:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CUNHA, J. G. M. da. Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica. Kant e-Prints, Campinas, v. 14, n. 1, p. 78-94, jan./abr. 2019.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39687
identifier_str_mv CUNHA, J. G. M. da. Estilo, vocabulário e método na primeira Crítica. Kant e-Prints, Campinas, v. 14, n. 1, p. 78-94, jan./abr. 2019.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39687
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP
dc.source.none.fl_str_mv Kant e-Prints
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784549963199414272