Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Alexandre Filordi de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Almeida, Jonas Rangel de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55998
Resumo: The article investigates the relationship between neoconservatism and neoliberalism to sustain the hypothesis that every disabled or socially excluding subject is an incarnated critique of neoliberalism, therefore, unbearable subjects. It starts from the conception that their somatic and existential singularities engender different efficiencies to the standards of neoliberal competences and skills. Neoliberalism cannot support or accept that perspective and makes use of neoconservatism as a convenient strategy to reject existential multiplicities through a series of stigmatization. It will be upon the analysis of archaisms that it can better understand the functioning of this neoconservatism and the reasons why public policies for school inclusion must be eroded and exterminated. To this end, two axes of analysis are developed. On the first axe, the relationship between neoconservatism and archaisms in neoliberalism is investigated, highlighting how both require conservative subjectivities. After this, it advances to understanding how the neoliberal subjective modelling reaches its subjects inside and outside the school walls, however, to destroy school inclusion. In the end, the article supports some reasons why it is still necessary to defend school inclusion.
id UFLA_4ef4982033aa1233d32a866822821ab2
oai_identifier_str oai:localhost:1/55998
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolarNeoconservatism and archaism on neoliberalismo: implications toward the scholar inclusion corrosionNeoconservadorismo y arcaísmos en neoliberalismo: implicaciones para la corrosión de la inclusión escolarNeoconservadorismoNeoliberalismoInclusão escolarNeoconservatismNeoliberalismSchool inclusionInclusión escolarThe article investigates the relationship between neoconservatism and neoliberalism to sustain the hypothesis that every disabled or socially excluding subject is an incarnated critique of neoliberalism, therefore, unbearable subjects. It starts from the conception that their somatic and existential singularities engender different efficiencies to the standards of neoliberal competences and skills. Neoliberalism cannot support or accept that perspective and makes use of neoconservatism as a convenient strategy to reject existential multiplicities through a series of stigmatization. It will be upon the analysis of archaisms that it can better understand the functioning of this neoconservatism and the reasons why public policies for school inclusion must be eroded and exterminated. To this end, two axes of analysis are developed. On the first axe, the relationship between neoconservatism and archaisms in neoliberalism is investigated, highlighting how both require conservative subjectivities. After this, it advances to understanding how the neoliberal subjective modelling reaches its subjects inside and outside the school walls, however, to destroy school inclusion. In the end, the article supports some reasons why it is still necessary to defend school inclusion.O artigo investiga a relação existente entre neoconservadorismo e neoliberalismo para sustentar a hipótese de que todo sujeito deficiente ou socialmente excludente é uma crítica encarnada ao neoliberalismo, logo, sujeitos insuportáveis. Parte-se da concepção que suas singularidades somáticas e existenciais engendram eficiências diferentes aos padrões das competências e das habilidades neoliberais. O neoliberalismo não pode suportar nem aceitar tal perspectiva e faz uso do neoconservadorismo como estratégia conveniente para rechaçar as multiplicidades existenciais por intermédio de uma série de estigmatização. Será na análise dos arcaísmos que se pode melhor compreender o funcionamento deste neoconservadorismo e as razões pelas quais as políticas públicas de inclusão escolar devem ser corroídas e exterminadas. Para tanto, dois eixos de análises são desenvolvidos. No primeiro, investiga-se a relação entre neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo, ressaltando como ambos requerem subjetividade conservadora. Em seguida, avança-se na compreensão de como a modelização subjetiva neoliberal alcança seus sujeitos dentro e fora dos muros da escola, porém, para destruir a inclusão escolar. Ao cabo, o artigo sustenta algumas razões por que ainda é preciso defender a inclusão escolar.Universidade Federal de Santa Maria2023-02-09T22:03:54Z2023-02-09T22:03:54Z2022-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, A. F. de; ALMEIDA, J. R. de. Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 35, 2022. DOI: 10.5902/1984686X71319.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55998Revista Educação Especialreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Alexandre Filordi deAlmeida, Jonas Rangel depor2023-05-08T13:11:59Zoai:localhost:1/55998Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:11:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar
Neoconservatism and archaism on neoliberalismo: implications toward the scholar inclusion corrosion
Neoconservadorismo y arcaísmos en neoliberalismo: implicaciones para la corrosión de la inclusión escolar
title Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar
spellingShingle Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar
Carvalho, Alexandre Filordi de
Neoconservadorismo
Neoliberalismo
Inclusão escolar
Neoconservatism
Neoliberalism
School inclusion
Inclusión escolar
title_short Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar
title_full Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar
title_fullStr Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar
title_full_unstemmed Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar
title_sort Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar
author Carvalho, Alexandre Filordi de
author_facet Carvalho, Alexandre Filordi de
Almeida, Jonas Rangel de
author_role author
author2 Almeida, Jonas Rangel de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Alexandre Filordi de
Almeida, Jonas Rangel de
dc.subject.por.fl_str_mv Neoconservadorismo
Neoliberalismo
Inclusão escolar
Neoconservatism
Neoliberalism
School inclusion
Inclusión escolar
topic Neoconservadorismo
Neoliberalismo
Inclusão escolar
Neoconservatism
Neoliberalism
School inclusion
Inclusión escolar
description The article investigates the relationship between neoconservatism and neoliberalism to sustain the hypothesis that every disabled or socially excluding subject is an incarnated critique of neoliberalism, therefore, unbearable subjects. It starts from the conception that their somatic and existential singularities engender different efficiencies to the standards of neoliberal competences and skills. Neoliberalism cannot support or accept that perspective and makes use of neoconservatism as a convenient strategy to reject existential multiplicities through a series of stigmatization. It will be upon the analysis of archaisms that it can better understand the functioning of this neoconservatism and the reasons why public policies for school inclusion must be eroded and exterminated. To this end, two axes of analysis are developed. On the first axe, the relationship between neoconservatism and archaisms in neoliberalism is investigated, highlighting how both require conservative subjectivities. After this, it advances to understanding how the neoliberal subjective modelling reaches its subjects inside and outside the school walls, however, to destroy school inclusion. In the end, the article supports some reasons why it is still necessary to defend school inclusion.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12
2023-02-09T22:03:54Z
2023-02-09T22:03:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARVALHO, A. F. de; ALMEIDA, J. R. de. Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 35, 2022. DOI: 10.5902/1984686X71319.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55998
identifier_str_mv CARVALHO, A. F. de; ALMEIDA, J. R. de. Neoconservadorismo e arcaísmos no neoliberalismo: implicações para a corrosão da inclusão escolar. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 35, 2022. DOI: 10.5902/1984686X71319.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação Especial
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550119815774208