A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leonardo Júnior, Carlos Sérgio
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/46673
Resumo: Science teaching does not usually approach the philosophical dimension of science, which involves ontological and epistemological aspects related to a worldview. I present a bibliographical review that is part of a master's research and which aims to identify the thematic approaches mobilized by national and foreign authors of Science Education on ontological and epistemological aspects of science. In the 144 selected articles, there is a recurring discussion about the nature of reality and the possibility of knowing it, in addition to a valuation of the epistemological approach. I analyzed 11 works from this corpus based on historical and dialectical materialism, presenting new perspectives of the philosophical discussion about reality for Science Education.
id UFMG-11_28d22a87bdb07966e93626009636636e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/46673
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science EducationUna revisión bibliográfica sobre aspectos ontológicos y epistemológicos de la ciencia: la importancia de la cosmovisión para la Enseñanza de las CienciasA BIBLIOGRAPHIC REVIEW ON ONTOLOGICAL AND EPISTEMOLOGICAL ASPECTS OF SCIENCE: THE IMPORTANCE OF WORLDVIEW FOR SCIENCE EDUCATION: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SOBRE ASPECTOS ONTOLÓGICOS E EPISTEMOLÓGICOS DA CIÊNCIA: A IMPORTÂNCIA DA CONCEPÇÃO DE MUNDO PARA A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIASrevisão bibliográficarealidadematerialismo histórico e dialéticobibliographic reviewrealityhistorical and dialectical materialismrevisión bibliográficarealidadmaterialismo histórico y dialécticoScience teaching does not usually approach the philosophical dimension of science, which involves ontological and epistemological aspects related to a worldview. I present a bibliographical review that is part of a master's research and which aims to identify the thematic approaches mobilized by national and foreign authors of Science Education on ontological and epistemological aspects of science. In the 144 selected articles, there is a recurring discussion about the nature of reality and the possibility of knowing it, in addition to a valuation of the epistemological approach. I analyzed 11 works from this corpus based on historical and dialectical materialism, presenting new perspectives of the philosophical discussion about reality for Science Education.La enseñanza de las ciencias no suele abordar la dimensión filosófica de la ciencia, que implica aspectos ontológicos y epistemológicos relacionados con una cosmovisión. Presento una revisión bibliográfica que es parte de una investigación de máster y que tiene como objetivo identificar enfoques temáticos movilizados por autores nacionales y extranjeros de Enseñanza de las Ciencias sobre aspectos ontológicos y epistemológicos de la ciencia. En los 144 artículos seleccionados, hay una discusión recurrente sobre la naturaleza de la realidad y la posibilidad de conocerla, además de valorar el enfoque epistemológico. Analicé 11 obras de este corpus basadas en el materialismo histórico y dialéctico, presentando nuevas perspectivas de la discusión filosófica sobre la realidad para la Enseñanza de las Ciencias.O ensino de ciências não costuma tratar da dimensão filosófica da ciência, que envolve aspectos ontológicos e epistemológicos relacionados a uma concepção de mundo. Apresento uma revisão bibliográfica que é parte de uma pesquisa de mestrado e que tem por objetivo identificar os focos temáticos mobilizados por autores nacionais e estrangeiros da Educação em Ciências sobre aspectos ontológicos e epistemológicos da ciência. Nos 144 artigos selecionados, é recorrente a discussão sobre a natureza da realidade e a possibilidade de conhecê-la, além de uma valorização da abordagem epistemológica. Desse corpus, 11 trabalhos foram analisados com base no materialismo histórico e dialético, apresentando novos olhares da discussão filosófica sobre a realidade para a Educação em Ciências.CECIMIG-FaE-UFMG2023-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4667310.1590/1983-21172022240162Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): EnsaioEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/46673/39290Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeonardo Júnior, Carlos Sérgio2024-04-01T21:06:34Zoai:periodicos.ufmg.br:article/46673Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2024-04-01T21:06:34Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education
Una revisión bibliográfica sobre aspectos ontológicos y epistemológicos de la ciencia: la importancia de la cosmovisión para la Enseñanza de las Ciencias
A BIBLIOGRAPHIC REVIEW ON ONTOLOGICAL AND EPISTEMOLOGICAL ASPECTS OF SCIENCE: THE IMPORTANCE OF WORLDVIEW FOR SCIENCE EDUCATION: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA SOBRE ASPECTOS ONTOLÓGICOS E EPISTEMOLÓGICOS DA CIÊNCIA: A IMPORTÂNCIA DA CONCEPÇÃO DE MUNDO PARA A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
title A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education
spellingShingle A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education
Leonardo Júnior, Carlos Sérgio
revisão bibliográfica
realidade
materialismo histórico e dialético
bibliographic review
reality
historical and dialectical materialism
revisión bibliográfica
realidad
materialismo histórico y dialéctico
title_short A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education
title_full A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education
title_fullStr A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education
title_full_unstemmed A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education
title_sort A bibliographic review on ontological and epistemological aspects of science: the importance of worldview for Science Education
author Leonardo Júnior, Carlos Sérgio
author_facet Leonardo Júnior, Carlos Sérgio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leonardo Júnior, Carlos Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv revisão bibliográfica
realidade
materialismo histórico e dialético
bibliographic review
reality
historical and dialectical materialism
revisión bibliográfica
realidad
materialismo histórico y dialéctico
topic revisão bibliográfica
realidade
materialismo histórico e dialético
bibliographic review
reality
historical and dialectical materialism
revisión bibliográfica
realidad
materialismo histórico y dialéctico
description Science teaching does not usually approach the philosophical dimension of science, which involves ontological and epistemological aspects related to a worldview. I present a bibliographical review that is part of a master's research and which aims to identify the thematic approaches mobilized by national and foreign authors of Science Education on ontological and epistemological aspects of science. In the 144 selected articles, there is a recurring discussion about the nature of reality and the possibility of knowing it, in addition to a valuation of the epistemological approach. I analyzed 11 works from this corpus based on historical and dialectical materialism, presenting new perspectives of the philosophical discussion about reality for Science Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/46673
10.1590/1983-21172022240162
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/46673
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/46673/39290
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 25 (2023): Ensaio
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 25 (2023): Ensaio
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711162066010112