INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS: PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA

Bibliographic Details
Main Author: Carvalho de Medeiros, Ranlig
Publication Date: 2022
Other Authors: Carvalho Teixeira Pinto, Benjamin, Salvador, Daniel Fábio
Format: Article
Language: por
Source: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Download full: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40111
Summary: The present work aims to analyze the interaction patterns, the depth of the discussions, the categories of speech and the forms of mediation of teachers / course participants in an online course of continuing education for Biology teachers. Quali-quantitative research followed 36 course participants and a mediator in two thematic forums. There was a dynamism in the speech shifts, between course participants and mediators, allowing patterns of interaction in addition to the triadic forms: Initiation, Response and Feedback (I-R-F) and Initiation, Response and Evaluation (I-R-E), typical in face-to-face interaction activities. Such patterns indicate good depth in the conversations and greater reflections for the construction of meanings. Thus, the mediator is not the center of discussions and the whole conversational dynamic is not restricted to a reactive model of interaction.
id UFMG-11_2dc7d729b30db2e0600c5fbd74ea83d2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40111
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS: PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIAFormação de professoresEducação à distânciaMediaçãoThe present work aims to analyze the interaction patterns, the depth of the discussions, the categories of speech and the forms of mediation of teachers / course participants in an online course of continuing education for Biology teachers. Quali-quantitative research followed 36 course participants and a mediator in two thematic forums. There was a dynamism in the speech shifts, between course participants and mediators, allowing patterns of interaction in addition to the triadic forms: Initiation, Response and Feedback (I-R-F) and Initiation, Response and Evaluation (I-R-E), typical in face-to-face interaction activities. Such patterns indicate good depth in the conversations and greater reflections for the construction of meanings. Thus, the mediator is not the center of discussions and the whole conversational dynamic is not restricted to a reactive model of interaction.El presente trabajo tiene como objetivo analizar los patrones de interacción, la profundidad de las discusiones, las categorías de discurso y las formas de mediación de los profesores / participantes en un curso online de formación continua para profesores de Biología. Investigación cuali-cuantitativo siguió a 36 participantes del curso y un mediador en dos foros temáticos del curso. Hubo un dinamismo en los cambios de discurso, entre los participantes del curso y los mediadores, permitiendo patrones de interacción además de las formas triádicas: Iniciación, Respuesta y Feedback (I-R-F) e Iniciación, Respuesta y Evaluación (I-R-E), típicas en actividades de interacción facial. Tales patrones indican buena profundidad en las conversaciones y mayores reflexiones para la construcción de significados. Por tanto, el mediador no es el centro de las discusiones y toda la dinámica conversacional no se restringe a un modelo reactivo de interacción.O presente trabalho tem como objetivo analisar os padrões de interação, profundidade das discussões, categorias de fala e as formas de mediação de professores/cursistas em um curso online de formação continuada de professores de Biologia. A pesquisa de caráter quali-quantitativa, acompanhou 36 cursistas e um mediador em dois fóruns temáticos. Constatou-se um dinamismo nos turnos de fala, entre cursistas e mediadores, permitindo padrões de interação, além das formas tríadicas: Iniciação, Resposta e Feedback (I-R-F) e Iniciação, Resposta e Avaliação (I-R-A), típicas em atividades de interação presencial. Além disso, esses padrões indicam boa profundidade nas conversações e reflexões para a construção de significados. Dessa forma, o mediador não é o centro das discussões e toda a dinâmica conversacional não se restringe a um modelo reativo de interação.CECIMIG-FaE-UFMG2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/4011110.1590/1983-21172022240130Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40111/31923Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho de Medeiros, Ranlig Carvalho Teixeira Pinto, BenjaminSalvador, Daniel Fábio2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40111Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS: PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA
title INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS: PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA
spellingShingle INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS: PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA
Carvalho de Medeiros, Ranlig
Formação de professores
Educação à distância
Mediação
title_short INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS: PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA
title_full INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS: PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA
title_fullStr INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS: PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA
title_full_unstemmed INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS: PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA
title_sort INTERACTION AND MEDIATION PATTERNS IN TWO ONLINE FORUMS IN A COURSE FOR THE CONTINUING EDUCATION OF BIOLOGY TEACHERS: PADRÕES DE INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO EM DOIS FÓRUNS ONLINE EM UM CURSO PARA A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE BIOLOGIA
author Carvalho de Medeiros, Ranlig
author_facet Carvalho de Medeiros, Ranlig
Carvalho Teixeira Pinto, Benjamin
Salvador, Daniel Fábio
author_role author
author2 Carvalho Teixeira Pinto, Benjamin
Salvador, Daniel Fábio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho de Medeiros, Ranlig
Carvalho Teixeira Pinto, Benjamin
Salvador, Daniel Fábio
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Educação à distância
Mediação
topic Formação de professores
Educação à distância
Mediação
description The present work aims to analyze the interaction patterns, the depth of the discussions, the categories of speech and the forms of mediation of teachers / course participants in an online course of continuing education for Biology teachers. Quali-quantitative research followed 36 course participants and a mediator in two thematic forums. There was a dynamism in the speech shifts, between course participants and mediators, allowing patterns of interaction in addition to the triadic forms: Initiation, Response and Feedback (I-R-F) and Initiation, Response and Evaluation (I-R-E), typical in face-to-face interaction activities. Such patterns indicate good depth in the conversations and greater reflections for the construction of meanings. Thus, the mediator is not the center of discussions and the whole conversational dynamic is not restricted to a reactive model of interaction.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40111
10.1590/1983-21172022240130
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40111
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240130
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/40111/31923
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1788989916013658112