Luiz Rosemberg Filho:: um cineasta marginal?
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2023 |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Temporalidades |
Download full: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/26021 |
Summary: | In this text we try to outline the debate about the relationship between the marginal cinema and the new cinema, through the case study represented by the filmmaker Luiz Rosemberg Filho, whose most important production focuses on the 1970s, commonly identified by critics as a “marginal” filmmaker. In order to do so, we present information about the filmmaker's cinematographic trajectory and map the political relations in force in the first years of Embrafilme's operation, a period in which Roberto Farias, linked to the “cinemanovistas”, was in charge. The objective is to understand these cultural links and tensions between the two important groups for the cinema of the period and to locate the production of filmmaker Rosemberg, contributing to understand his place in national cinema and his relations with Embrafilme. |
id |
UFMG-14_c740e1ac1b635fc86195390ea1e1f8d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/26021 |
network_acronym_str |
UFMG-14 |
network_name_str |
Temporalidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Luiz Rosemberg Filho:: um cineasta marginal?In this text we try to outline the debate about the relationship between the marginal cinema and the new cinema, through the case study represented by the filmmaker Luiz Rosemberg Filho, whose most important production focuses on the 1970s, commonly identified by critics as a “marginal” filmmaker. In order to do so, we present information about the filmmaker's cinematographic trajectory and map the political relations in force in the first years of Embrafilme's operation, a period in which Roberto Farias, linked to the “cinemanovistas”, was in charge. The objective is to understand these cultural links and tensions between the two important groups for the cinema of the period and to locate the production of filmmaker Rosemberg, contributing to understand his place in national cinema and his relations with Embrafilme.Resumo: Neste texto procuramos traçar as linhas gerais do debate a respeito das relações entre o cinema marginal e o cinema novo, através do estudo de caso representado pelo cineasta Luiz Rosemberg Filho, cuja produção mais importante se concentra nos anos 1970, comumente identificado pela crítica como um cineasta “marginal”. Para tanto, apresentamos informações sobre a trajetória cinematográfica do cineasta e mapeamos as relações políticas vigentes nos primeiros anos de funcionamento da Embrafilme, período em que vigorou a direção de Roberto Farias, ligado aos cinemanovistas. Objetiva-se entender estas ligações e tensões culturais entre os dois grupos importantes para o cinema do período e localizar a produção do cineasta Rosemberg, contribuindo para entender o lugar deste no cinema nacional e suas relações com a Embrafilme. Palavras-chave: Rosemberg; Cinema Marginal; Embrafilme.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/26021Temporalidades; Vol. 14 No. 2 (2023): Edição 38 - Temporalidades, Belo Horizonte (jan./ago.2023); 351 - 371Temporalidades; v. 14 n. 2 (2023): Edição 38 - Temporalidades, Belo Horizonte (jan./ago.2023); 351 - 3711984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/26021/34937Copyright (c) 2023 IZABELLA CARDOSO DA SILVAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCARDOSO DA SILVA, IZABELLA2023-02-07T13:45:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26021Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2023-02-07T13:45:38Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Luiz Rosemberg Filho:: um cineasta marginal? |
title |
Luiz Rosemberg Filho:: um cineasta marginal? |
spellingShingle |
Luiz Rosemberg Filho:: um cineasta marginal? CARDOSO DA SILVA, IZABELLA |
title_short |
Luiz Rosemberg Filho:: um cineasta marginal? |
title_full |
Luiz Rosemberg Filho:: um cineasta marginal? |
title_fullStr |
Luiz Rosemberg Filho:: um cineasta marginal? |
title_full_unstemmed |
Luiz Rosemberg Filho:: um cineasta marginal? |
title_sort |
Luiz Rosemberg Filho:: um cineasta marginal? |
author |
CARDOSO DA SILVA, IZABELLA |
author_facet |
CARDOSO DA SILVA, IZABELLA |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CARDOSO DA SILVA, IZABELLA |
description |
In this text we try to outline the debate about the relationship between the marginal cinema and the new cinema, through the case study represented by the filmmaker Luiz Rosemberg Filho, whose most important production focuses on the 1970s, commonly identified by critics as a “marginal” filmmaker. In order to do so, we present information about the filmmaker's cinematographic trajectory and map the political relations in force in the first years of Embrafilme's operation, a period in which Roberto Farias, linked to the “cinemanovistas”, was in charge. The objective is to understand these cultural links and tensions between the two important groups for the cinema of the period and to locate the production of filmmaker Rosemberg, contributing to understand his place in national cinema and his relations with Embrafilme. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/26021 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/26021 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/26021/34937 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 IZABELLA CARDOSO DA SILVA http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 IZABELLA CARDOSO DA SILVA http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Temporalidades; Vol. 14 No. 2 (2023): Edição 38 - Temporalidades, Belo Horizonte (jan./ago.2023); 351 - 371 Temporalidades; v. 14 n. 2 (2023): Edição 38 - Temporalidades, Belo Horizonte (jan./ago.2023); 351 - 371 1984-6150 reponame:Temporalidades instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Temporalidades |
collection |
Temporalidades |
repository.name.fl_str_mv |
Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||temporalidades@gmail.com |
_version_ |
1798675378648121344 |