People changes without losing knowledge: Knowledge transfer and documentation, a case study in municipal authority

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa , Maria das Graças
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Brabosa , Ricardo Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19140
Resumo: The objectives of this work are the description and analysis of a case study, carried out in an organization of the municipal public administration, in Brazil. It is inserted in the studies of Information and Knowledge Management, with emphasis on the transfer of explicit, tacit knowledge and respective organization, as contributory managerial instruments for increasing effectiveness. The approaches of the authors Sveiby (1998); Nonaka and Takeuchi (1997); Davenport and Prusak (1998) and Choo (1998) in the area substantiate the understanding of the organizational knowledge management process, referring to the effectiveness in use, the knowledge spiral and the organizational capacity distributed in knowledge networks, respectively. It shares innovative practices for public administration, which faces challenges to adapt to new realities, where the achievement of institutional purposes and results becomes an essential condition for the effectiveness of the services provided and the improvement of the citizens' quality of life. It ensured the continuity of the authority's duties, given the risk of leaving qualified professionals who had the priority knowledge to carry out the work processes of that organization.
id UFMG-20_f6c5def23fc9fa2fc6d4beaa7fb3d347
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/19140
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling People changes without losing knowledge: Knowledge transfer and documentation, a case study in municipal authorityMudanças de pessoas sem perder o conhecimento: Transferência e documentação de conhecimento, um estudo de caso em autarquia municipalGestão do conhecimentoTranferência de conhecimentoCompartilhamento de conhecimento tácitoRetenção do conhecimento organizacionalOrganização do conhecimentoKnowledge managementKnowledge transferTacit knowledge sharingOrganizational knowledge retentionKnowledge organizationThe objectives of this work are the description and analysis of a case study, carried out in an organization of the municipal public administration, in Brazil. It is inserted in the studies of Information and Knowledge Management, with emphasis on the transfer of explicit, tacit knowledge and respective organization, as contributory managerial instruments for increasing effectiveness. The approaches of the authors Sveiby (1998); Nonaka and Takeuchi (1997); Davenport and Prusak (1998) and Choo (1998) in the area substantiate the understanding of the organizational knowledge management process, referring to the effectiveness in use, the knowledge spiral and the organizational capacity distributed in knowledge networks, respectively. It shares innovative practices for public administration, which faces challenges to adapt to new realities, where the achievement of institutional purposes and results becomes an essential condition for the effectiveness of the services provided and the improvement of the citizens' quality of life. It ensured the continuity of the authority's duties, given the risk of leaving qualified professionals who had the priority knowledge to carry out the work processes of that organization.Os objetivos deste trabalho são a descrição e a análise de estudo de caso, realizado em uma organização da administração pública municipal, no Brasil. Insere-se nos estudos da Gestão da Informação e do Conhecimento, com destaque para a transferência dos conhecimentos explícitos, tácitos e respectiva organização, como instrumentos gerenciais contributivos para a elevação da efetividade. As abordagens dos autores Sveiby (1998); Nona- ka e Takeuchi (1997); Davenport e Prusak (1998) e de Choo (1998) na área substanciam a compreensão do processo de gestão do conhecimento organizacional, referente à eficácia na utilização, a espiral do conhecimento e à capacidade organizacional distribuída em redes de conhecimentos, respectivamente. Compartilha práticas inovadoras para a administração pública, que enfrenta desafios para se adaptar às novas realidades, onde o alcance dos propósitos e dos resultados institucionais torna-se condição essencial para efetividade dos serviços prestados e melhoria da qualidade de vida dos cidadãos. Assegurou a continuidade das atribuições da autarquia, diante do risco da saída dos profissionais qualificados que detinham os conhecimentos prioritários para a realização dos processos de trabalhos da referida organização.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2020-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19140Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 9 No. 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 Núm. 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 No 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2019): PPGGOG - Discentes2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19140/16258Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa , Maria das Graças Brabosa , Ricardo Rodrigues 2020-04-19T15:33:44Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19140Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2020-04-19T15:33:44Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv People changes without losing knowledge: Knowledge transfer and documentation, a case study in municipal authority
Mudanças de pessoas sem perder o conhecimento: Transferência e documentação de conhecimento, um estudo de caso em autarquia municipal
title People changes without losing knowledge: Knowledge transfer and documentation, a case study in municipal authority
spellingShingle People changes without losing knowledge: Knowledge transfer and documentation, a case study in municipal authority
Barbosa , Maria das Graças
Gestão do conhecimento
Tranferência de conhecimento
Compartilhamento de conhecimento tácito
Retenção do conhecimento organizacional
Organização do conhecimento
Knowledge management
Knowledge transfer
Tacit knowledge sharing
Organizational knowledge retention
Knowledge organization
title_short People changes without losing knowledge: Knowledge transfer and documentation, a case study in municipal authority
title_full People changes without losing knowledge: Knowledge transfer and documentation, a case study in municipal authority
title_fullStr People changes without losing knowledge: Knowledge transfer and documentation, a case study in municipal authority
title_full_unstemmed People changes without losing knowledge: Knowledge transfer and documentation, a case study in municipal authority
title_sort People changes without losing knowledge: Knowledge transfer and documentation, a case study in municipal authority
author Barbosa , Maria das Graças
author_facet Barbosa , Maria das Graças
Brabosa , Ricardo Rodrigues
author_role author
author2 Brabosa , Ricardo Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa , Maria das Graças
Brabosa , Ricardo Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão do conhecimento
Tranferência de conhecimento
Compartilhamento de conhecimento tácito
Retenção do conhecimento organizacional
Organização do conhecimento
Knowledge management
Knowledge transfer
Tacit knowledge sharing
Organizational knowledge retention
Knowledge organization
topic Gestão do conhecimento
Tranferência de conhecimento
Compartilhamento de conhecimento tácito
Retenção do conhecimento organizacional
Organização do conhecimento
Knowledge management
Knowledge transfer
Tacit knowledge sharing
Organizational knowledge retention
Knowledge organization
description The objectives of this work are the description and analysis of a case study, carried out in an organization of the municipal public administration, in Brazil. It is inserted in the studies of Information and Knowledge Management, with emphasis on the transfer of explicit, tacit knowledge and respective organization, as contributory managerial instruments for increasing effectiveness. The approaches of the authors Sveiby (1998); Nonaka and Takeuchi (1997); Davenport and Prusak (1998) and Choo (1998) in the area substantiate the understanding of the organizational knowledge management process, referring to the effectiveness in use, the knowledge spiral and the organizational capacity distributed in knowledge networks, respectively. It shares innovative practices for public administration, which faces challenges to adapt to new realities, where the achievement of institutional purposes and results becomes an essential condition for the effectiveness of the services provided and the improvement of the citizens' quality of life. It ensured the continuity of the authority's duties, given the risk of leaving qualified professionals who had the priority knowledge to carry out the work processes of that organization.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19140
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19140/16258
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 9 No. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 Núm. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 No 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464258281472