A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554 |
Resumo: | The objective of this article is to report an experience of creation and development of the Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), in the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais, in operation since the second semester of 2017. The project started from the difficulty of the students, for various reasons, to insert themselves effectively in academic practices that are a requirement of this level of education. Facing this diagnosis, based on the fundamentals of Paulo Freire's critical pedagogy, Free Culture and multiliteracies, teachers of this university proposed an online and face-to-face welcome environment. The ALCE has achieved its objectives by enabling the student of the Faculty to feel welcome, effectively participant of its course, respected in their individuality and motivated to collaborate with the other. |
id |
UFMG-24_fd1eaf0c22d821f6475c8578f5eec61c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/2554 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A proposal to welcome Higher Education students: the ALCEUna propuesta de acogida del estudiante de la Enseñanza Superior: el ALCEUma proposta de acolhimento do estudante do Ensino Superior: o ALCEPedagogia críticaCultura LivreMultiletramentosEnsino SuperiorCritical pedagogyFree CultureMultiliteraciesHigher EducationPedagogía críticaCultura LibreMultialfabetizacionesEnseñanza SuperiorThe objective of this article is to report an experience of creation and development of the Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), in the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais, in operation since the second semester of 2017. The project started from the difficulty of the students, for various reasons, to insert themselves effectively in academic practices that are a requirement of this level of education. Facing this diagnosis, based on the fundamentals of Paulo Freire's critical pedagogy, Free Culture and multiliteracies, teachers of this university proposed an online and face-to-face welcome environment. The ALCE has achieved its objectives by enabling the student of the Faculty to feel welcome, effectively participant of its course, respected in their individuality and motivated to collaborate with the other.El objetivo de este artículo es relatar una experiencia de creación y desarrollo del Ambiente Libre y Colaborativo del Estudiante (ALCE), en la Facultad de Letras de la Universidad Federal de Minas Gerais, en funcionamiento desde el segundo semestre de 2017. El proyecto partió de la dificultad del estudiante por diversos motivos, de insertarse efectivamente en prácticas académicas que son exigencia de ese nivel de enseñanza. Ante este diagnóstico, con base en fundamentos de la pedagogía crítica de Paulo Freire, de la Cultura Libre y de multialfabetizaciones, un equipo de docentes de la Facultad propuso un ambiente de acogida en línea y presencial. El ALCE ha alcanzado sus objetivos, por propiciar al estudiante de la Facultad sentirse acogido, participante efectivo de su curso, respetado en su individualidad y motivado a colaborar con el otro.O objetivo deste artigo é relatar uma experiência de criação e desenvolvimento do Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, em funcionamento desde o segundo semestre de 2017. O projeto partiu da dificuldade do estudante, por vários motivos, de inserir-se efetivamente em práticas acadêmicas que são exigência desse nível de ensino. Diante desse diagnóstico, com base em fundamentos da pedagogia crítica de Paulo Freire, da Cultura Livre e de multiletramentos, uma equipe de docentes da Faculdade propôs um ambiente de acolhimento online e presencial. O ALCE tem alcançado seus objetivos, por propiciar ao estudante da Faculdade sentir-se acolhido, participante efetivo de seu curso, respeitado na sua individualidade e motivado a colaborar com o outro.Universidade Federal de Minas Gerais2019-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/255410.35699/2237-5864.2019.2554Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-16Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-16Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-162237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554/9961Copyright (c) 2019 Ana Cristina Fricke Matte, Adriane Teresinha Sartori, Daniervelin Renata Marques Pereirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatte, Ana Cristina FrickeSartori, Adriane TeresinhaPereira, Daniervelin Renata Marques2024-02-06T18:37:54Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2554Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2024-02-06T18:37:54Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE Una propuesta de acogida del estudiante de la Enseñanza Superior: el ALCE Uma proposta de acolhimento do estudante do Ensino Superior: o ALCE |
title |
A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE |
spellingShingle |
A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE Matte, Ana Cristina Fricke Pedagogia crítica Cultura Livre Multiletramentos Ensino Superior Critical pedagogy Free Culture Multiliteracies Higher Education Pedagogía crítica Cultura Libre Multialfabetizaciones Enseñanza Superior |
title_short |
A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE |
title_full |
A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE |
title_fullStr |
A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE |
title_full_unstemmed |
A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE |
title_sort |
A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE |
author |
Matte, Ana Cristina Fricke |
author_facet |
Matte, Ana Cristina Fricke Sartori, Adriane Teresinha Pereira, Daniervelin Renata Marques |
author_role |
author |
author2 |
Sartori, Adriane Teresinha Pereira, Daniervelin Renata Marques |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matte, Ana Cristina Fricke Sartori, Adriane Teresinha Pereira, Daniervelin Renata Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia crítica Cultura Livre Multiletramentos Ensino Superior Critical pedagogy Free Culture Multiliteracies Higher Education Pedagogía crítica Cultura Libre Multialfabetizaciones Enseñanza Superior |
topic |
Pedagogia crítica Cultura Livre Multiletramentos Ensino Superior Critical pedagogy Free Culture Multiliteracies Higher Education Pedagogía crítica Cultura Libre Multialfabetizaciones Enseñanza Superior |
description |
The objective of this article is to report an experience of creation and development of the Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), in the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais, in operation since the second semester of 2017. The project started from the difficulty of the students, for various reasons, to insert themselves effectively in academic practices that are a requirement of this level of education. Facing this diagnosis, based on the fundamentals of Paulo Freire's critical pedagogy, Free Culture and multiliteracies, teachers of this university proposed an online and face-to-face welcome environment. The ALCE has achieved its objectives by enabling the student of the Faculty to feel welcome, effectively participant of its course, respected in their individuality and motivated to collaborate with the other. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554 10.35699/2237-5864.2019.2554 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2019.2554 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554/9961 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-16 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-16 Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-16 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635790336000 |