A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matte, Ana Cristina Fricke
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sartori, Adriane Teresinha, Pereira, Daniervelin Renata Marques
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554
Resumo: The objective of this article is to report an experience of creation and development of the Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), in the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais, in operation since the second semester of 2017. The project started from the difficulty of the students, for various reasons, to insert themselves effectively in academic practices that are a requirement of this level of education. Facing this diagnosis, based on the fundamentals of Paulo Freire's critical pedagogy, Free Culture and multiliteracies, teachers of this university proposed an online and face-to-face welcome environment. The ALCE has achieved its objectives by enabling the student of the Faculty to feel welcome, effectively participant of its course, respected in their individuality and motivated to collaborate with the other.
id UFMG-24_fd1eaf0c22d821f6475c8578f5eec61c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/2554
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling A proposal to welcome Higher Education students: the ALCEUna propuesta de acogida del estudiante de la Enseñanza Superior: el ALCEUma proposta de acolhimento do estudante do Ensino Superior: o ALCEPedagogia críticaCultura LivreMultiletramentosEnsino SuperiorCritical pedagogyFree CultureMultiliteraciesHigher EducationPedagogía críticaCultura LibreMultialfabetizacionesEnseñanza SuperiorThe objective of this article is to report an experience of creation and development of the Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), in the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais, in operation since the second semester of 2017. The project started from the difficulty of the students, for various reasons, to insert themselves effectively in academic practices that are a requirement of this level of education. Facing this diagnosis, based on the fundamentals of Paulo Freire's critical pedagogy, Free Culture and multiliteracies, teachers of this university proposed an online and face-to-face welcome environment. The ALCE has achieved its objectives by enabling the student of the Faculty to feel welcome, effectively participant of its course, respected in their individuality and motivated to collaborate with the other.El objetivo de este artículo es relatar una experiencia de creación y desarrollo del Ambiente Libre y Colaborativo del Estudiante (ALCE), en la Facultad de Letras de la Universidad Federal de Minas Gerais, en funcionamiento desde el segundo semestre de 2017. El proyecto partió de la dificultad del estudiante por diversos motivos, de insertarse efectivamente en prácticas académicas que son exigencia de ese nivel de enseñanza. Ante este diagnóstico, con base en fundamentos de la pedagogía crítica de Paulo Freire, de la Cultura Libre y de multialfabetizaciones, un equipo de docentes de la Facultad propuso un ambiente de acogida en línea y presencial. El ALCE ha alcanzado sus objetivos, por propiciar al estudiante de la Facultad sentirse acogido, participante efectivo de su curso, respetado en su individualidad y motivado a colaborar con el otro.O objetivo deste artigo é relatar uma experiência de criação e desenvolvimento do Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, em funcionamento desde o segundo semestre de 2017. O projeto partiu da dificuldade do estudante, por vários motivos, de inserir-se efetivamente em práticas acadêmicas que são exigência desse nível de ensino. Diante desse diagnóstico, com base em fundamentos da pedagogia crítica de Paulo Freire, da Cultura Livre e de multiletramentos, uma equipe de docentes da Faculdade propôs um ambiente de acolhimento online e presencial. O ALCE tem alcançado seus objetivos, por propiciar ao estudante da Faculdade sentir-se acolhido, participante efetivo de seu curso, respeitado na sua individualidade e motivado a colaborar com o outro.Universidade Federal de Minas Gerais2019-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/255410.35699/2237-5864.2019.2554Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-16Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-16Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-162237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554/9961Copyright (c) 2019 Ana Cristina Fricke Matte, Adriane Teresinha Sartori, Daniervelin Renata Marques Pereirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatte, Ana Cristina FrickeSartori, Adriane TeresinhaPereira, Daniervelin Renata Marques2024-02-06T18:37:54Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2554Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2024-02-06T18:37:54Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE
Una propuesta de acogida del estudiante de la Enseñanza Superior: el ALCE
Uma proposta de acolhimento do estudante do Ensino Superior: o ALCE
title A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE
spellingShingle A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE
Matte, Ana Cristina Fricke
Pedagogia crítica
Cultura Livre
Multiletramentos
Ensino Superior
Critical pedagogy
Free Culture
Multiliteracies
Higher Education
Pedagogía crítica
Cultura Libre
Multialfabetizaciones
Enseñanza Superior
title_short A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE
title_full A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE
title_fullStr A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE
title_full_unstemmed A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE
title_sort A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE
author Matte, Ana Cristina Fricke
author_facet Matte, Ana Cristina Fricke
Sartori, Adriane Teresinha
Pereira, Daniervelin Renata Marques
author_role author
author2 Sartori, Adriane Teresinha
Pereira, Daniervelin Renata Marques
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matte, Ana Cristina Fricke
Sartori, Adriane Teresinha
Pereira, Daniervelin Renata Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia crítica
Cultura Livre
Multiletramentos
Ensino Superior
Critical pedagogy
Free Culture
Multiliteracies
Higher Education
Pedagogía crítica
Cultura Libre
Multialfabetizaciones
Enseñanza Superior
topic Pedagogia crítica
Cultura Livre
Multiletramentos
Ensino Superior
Critical pedagogy
Free Culture
Multiliteracies
Higher Education
Pedagogía crítica
Cultura Libre
Multialfabetizaciones
Enseñanza Superior
description The objective of this article is to report an experience of creation and development of the Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), in the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais, in operation since the second semester of 2017. The project started from the difficulty of the students, for various reasons, to insert themselves effectively in academic practices that are a requirement of this level of education. Facing this diagnosis, based on the fundamentals of Paulo Freire's critical pedagogy, Free Culture and multiliteracies, teachers of this university proposed an online and face-to-face welcome environment. The ALCE has achieved its objectives by enabling the student of the Faculty to feel welcome, effectively participant of its course, respected in their individuality and motivated to collaborate with the other.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554
10.35699/2237-5864.2019.2554
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2019.2554
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554/9961
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-16
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 9 (2019); 1-16
Revista Docência do Ensino Superior; v. 9 (2019); 1-16
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635790336000