Teaching nursing care

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Alda Martins
Data de Publicação: 1999
Outros Autores: Sena, Roseni Rosângela de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50988
Resumo: This study is a bibliographical survey on the history of health care and the nature of teaching nursing care. The theoretical framework used is the liberation teaching of Freire1,2, the understanding of social dynamics by Vasconcellos³ and the historical, social and political basis proposed by Gonçalves4. It is a pedagogical proposal for the understanding of the act of educating as care, and care as the act of educating.
id UFMG-27_0699dffee930e2b4f1b7f54cfdd575a0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50988
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Teaching nursing careLa pedagogia del cuidado de enfermeríaA pedagogia do cuidado de enfermagemAtención de EnfermeriaEnseñanzaEducación en EnfermeríaCuidados de EnfermagemEnsinoEducação em EnfermagemNursing CareTeachingNursing EducationThis study is a bibliographical survey on the history of health care and the nature of teaching nursing care. The theoretical framework used is the liberation teaching of Freire1,2, the understanding of social dynamics by Vasconcellos³ and the historical, social and political basis proposed by Gonçalves4. It is a pedagogical proposal for the understanding of the act of educating as care, and care as the act of educating.Se trata de una revisión bibliográfica que considera el recorrido histórico del cuidado y la naturaleza de la pedagogía del cuidado de enfermería. Toma como referencial teórico la pedagogía libertadora de Freire1,2, la compresión de la dinámica social apuntada por Vasconcellos³ y la fundamentación histórico-política defendida por Gonçalves4. Se sitúa como una propuesta pedagógica capaz de entender el acto de educar como cuidado y el asistir/cuidar como acto de educar.Trata-se de uma revisão bibliográfica que considera o percurso histórico do cuidado em saúde e a natureza da pedagogia do cuidado da enfermagem. Toma como referencial teórico a pedagogia libertadora de Freire(1,2), a compreensão da dinâmica social apontada por Vasconcellos(3) e a fundamentação histórico-sociopolítica defendida por Gonçalves(4). Situa-se como uma proposta pedagógica capaz de entender o ato de educar como cuidado e o assistir/cuidar como ato de educar.Universidade Federal de Minas Gerais1999-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50988REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 3 No. 1 (1999)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 3 Núm. 1 (1999)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 3 n. 1 (1999)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50988/43136https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50988/43137Copyright (c) 1999 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Alda MartinsSena, Roseni Rosângela de2024-01-25T13:09:38Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50988Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-25T13:09:38Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching nursing care
La pedagogia del cuidado de enfermería
A pedagogia do cuidado de enfermagem
title Teaching nursing care
spellingShingle Teaching nursing care
Gonçalves, Alda Martins
Atención de Enfermeria
Enseñanza
Educación en Enfermería
Cuidados de Enfermagem
Ensino
Educação em Enfermagem
Nursing Care
Teaching
Nursing Education
title_short Teaching nursing care
title_full Teaching nursing care
title_fullStr Teaching nursing care
title_full_unstemmed Teaching nursing care
title_sort Teaching nursing care
author Gonçalves, Alda Martins
author_facet Gonçalves, Alda Martins
Sena, Roseni Rosângela de
author_role author
author2 Sena, Roseni Rosângela de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Alda Martins
Sena, Roseni Rosângela de
dc.subject.por.fl_str_mv Atención de Enfermeria
Enseñanza
Educación en Enfermería
Cuidados de Enfermagem
Ensino
Educação em Enfermagem
Nursing Care
Teaching
Nursing Education
topic Atención de Enfermeria
Enseñanza
Educación en Enfermería
Cuidados de Enfermagem
Ensino
Educação em Enfermagem
Nursing Care
Teaching
Nursing Education
description This study is a bibliographical survey on the history of health care and the nature of teaching nursing care. The theoretical framework used is the liberation teaching of Freire1,2, the understanding of social dynamics by Vasconcellos³ and the historical, social and political basis proposed by Gonçalves4. It is a pedagogical proposal for the understanding of the act of educating as care, and care as the act of educating.
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50988
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50988
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50988/43136
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50988/43137
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1999 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1999 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 3 No. 1 (1999)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 3 Núm. 1 (1999)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 3 n. 1 (1999)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041911656087552