Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Leila Memória Paiva
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Braga, Violante Augusta Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857
Resumo: The intention was to describe the running of workshops with a group of institutionalized adolescents, seeking to understand their feelings in their relation with drugs. Socio-poetics was used as the theoretical and methodological framework. We held eight workshops for sensitivity and creativity: one for planning and decision making with the research group, four to produce data, two to analyze indicators and one to restitute these. We considered that the group provided learning among the co-researchers, with an opportunity to learn with each other, recover self-esteem through self-discovery, talk about their life and feelings towards drugs and a therapeutic opportunity.
id UFMG-27_706eb92c4aadd0c5b7f7613d37ed3bf0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50857
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescentsTalleres de sensibilidad y creatividad con grupos de jóvenes institucionalizadosOficinas de sensibilidade e criatividade com um grupo de adolescentes institucionalizadosInstitutionalized AdolescentGroup PracticeDrug AbuseNursing ResearchCoordination of GroupsJóvenes InstitucionalizadosPráctica de GrupoDependencia de DrogasInvestigación en EnfermeríaCoordinación de GruposAdolescente institucionalizadoPrática de grupoDependência de drogasPesquisa em enfermagemCoordenação de gruposThe intention was to describe the running of workshops with a group of institutionalized adolescents, seeking to understand their feelings in their relation with drugs. Socio-poetics was used as the theoretical and methodological framework. We held eight workshops for sensitivity and creativity: one for planning and decision making with the research group, four to produce data, two to analyze indicators and one to restitute these. We considered that the group provided learning among the co-researchers, with an opportunity to learn with each other, recover self-esteem through self-discovery, talk about their life and feelings towards drugs and a therapeutic opportunity.El objetivo del presente estudio es describir la coordinación de talleres llevados a cabo con un grupo de jóvenes institucionalizados buscando captar lo que sienten con respecto a su relación con las drogas. Utilizamos el referente teórico y metodológico de la sociopoética. Realizamos ocho talleres de sensibilidad y creatividad, uno de planificación y toma de decisiones con el grupo investigador, cuatro de producción de datos, dos de análisis de indicadores y uno de restitución. Consideramos que el grupo propicia el aprendizaje entre los coinvestigadores, con oportunidades de aprender unos con los otros, de rescatar el amor propio, descubrirse a sí mismos, hablar de sus vidas y sentimientos ante las drogas y un espacio terapéutico.Objetivamos descrever a coordenação de oficinas realizadas com um grupo de adolescentes institucionalizados, buscando apreender os sentimentos dos adolescentes, quanto à sua relação com as drogas. Usamos o referencial teórico-metodológico da sociopoética. Realizamos oito oficinas de sensibilidade e criatividade - uma de planejamento e tomada de decisões com o grupo-pesquisador, quatro de produção de dados, duas de análise de indicadores e uma de restituição destes. Consideramos que o grupo propiciou aprendizado entre co-pesquisadores, com oportunidade de aprenderem uns com os outros, resgatarem a auto-estima, fazerem a autodescoberta, falarem de suas vidas e sentimentos quanto às drogas e um espaço terapêutico.Universidade Federal de Minas Gerais2005-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 No. 1 (2005)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 Núm. 1 (2005)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 9 n. 1 (2005)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857/42874https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857/42875Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Leila Memória PaivaBraga, Violante Augusta Batista2024-01-25T12:29:36Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50857Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-25T12:29:36Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents
Talleres de sensibilidad y creatividad con grupos de jóvenes institucionalizados
Oficinas de sensibilidade e criatividade com um grupo de adolescentes institucionalizados
title Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents
spellingShingle Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents
Moraes, Leila Memória Paiva
Institutionalized Adolescent
Group Practice
Drug Abuse
Nursing Research
Coordination of Groups
Jóvenes Institucionalizados
Práctica de Grupo
Dependencia de Drogas
Investigación en Enfermería
Coordinación de Grupos
Adolescente institucionalizado
Prática de grupo
Dependência de drogas
Pesquisa em enfermagem
Coordenação de grupos
title_short Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents
title_full Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents
title_fullStr Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents
title_full_unstemmed Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents
title_sort Sensitivity and creativity workshops with a group of institutionalized adolescents
author Moraes, Leila Memória Paiva
author_facet Moraes, Leila Memória Paiva
Braga, Violante Augusta Batista
author_role author
author2 Braga, Violante Augusta Batista
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Leila Memória Paiva
Braga, Violante Augusta Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Institutionalized Adolescent
Group Practice
Drug Abuse
Nursing Research
Coordination of Groups
Jóvenes Institucionalizados
Práctica de Grupo
Dependencia de Drogas
Investigación en Enfermería
Coordinación de Grupos
Adolescente institucionalizado
Prática de grupo
Dependência de drogas
Pesquisa em enfermagem
Coordenação de grupos
topic Institutionalized Adolescent
Group Practice
Drug Abuse
Nursing Research
Coordination of Groups
Jóvenes Institucionalizados
Práctica de Grupo
Dependencia de Drogas
Investigación en Enfermería
Coordinación de Grupos
Adolescente institucionalizado
Prática de grupo
Dependência de drogas
Pesquisa em enfermagem
Coordenação de grupos
description The intention was to describe the running of workshops with a group of institutionalized adolescents, seeking to understand their feelings in their relation with drugs. Socio-poetics was used as the theoretical and methodological framework. We held eight workshops for sensitivity and creativity: one for planning and decision making with the research group, four to produce data, two to analyze indicators and one to restitute these. We considered that the group provided learning among the co-researchers, with an opportunity to learn with each other, recover self-esteem through self-discovery, talk about their life and feelings towards drugs and a therapeutic opportunity.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857/42874
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50857/42875
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 No. 1 (2005)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 Núm. 1 (2005)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 9 n. 1 (2005)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041910913695744