Professional ethics: the view of students from a technical nursing course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Aparecida de Cássia dos
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Santos, Edirlei Machado dos, Pedrosa, Leila Kauchakje
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50798
Resumo: This is a qualitative study, according to the Modality of the Structure of Situated Phenomenon, seeking to understand students´ views of professional ethics on a technical nursing course. It included ideographic and nomothetic analyses, which led to the conclusion that most of the students believe that professional ethics is limited to following the code of ethics and the law. Because of the importance of professional ethics in the training of nursing technicians, we believe this issue needs to be reformulated giving it a greater scope.
id UFMG-27_bb8375833ddcf7e822dafcb5286d306e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50798
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Professional ethics: the view of students from a technical nursing courseLa ética profesional: la concepción de los alumnos de cursos técnicos de enfermeríaÉtica profissional: concepção de alunos de cursos técnicos de enfermagemÉtica profesionalÉtica de enfermeríaAuxiliares de enfermeríaCuidados básicos de enfermeríaÉtica profissionalÉtica de enfermagemRecursos humanos de enfermagemCuidados de enfermagemEthicsProfessionalNursingNursing staffNursing careThis is a qualitative study, according to the Modality of the Structure of Situated Phenomenon, seeking to understand students´ views of professional ethics on a technical nursing course. It included ideographic and nomothetic analyses, which led to the conclusion that most of the students believe that professional ethics is limited to following the code of ethics and the law. Because of the importance of professional ethics in the training of nursing technicians, we believe this issue needs to be reformulated giving it a greater scope.Se trata de un estudio cualitativo según la modalidad Estructura del Fenómeno Establecido, cuyo propósito es comprender la concepción de ética profesional por parte de alumnos de cursos de enfermería de una escuela técnica profesional. El análisis ideográfico y el nomotético han permitido certificarse de que, en general, piensan que ética profesional es respetar el código de ética profesional y la legislación corriente. Con el resultado creemos que puede ser viable efectuar una nueva evaluación de la Ética Profesional en los cursos técnicos de enfermería buscando, así, enfocar mejor este tema.Este é um estudo qualitativo, segundo a Modalidade da Estrutura do Fenômeno Situado, teve como propósito compreender a concepção de ética profissional de alunos de cursos técnicos de enfermagem de uma escola técnica profissionalizante. O estudo foi realizado em dois momentos: análise ideográfica e nomotética. A Análise realizada nos permitiu verificar que, a maior parte dos sujeitos acreditam que ética profissional se resume em respeitar o código de ética profissional e a legislação vigente. Dada a importância da ética profissional na formação de técnicos de enfermagem, acreditamos ser necessária uma reformulação do tópico, abordando o assunto de forma mais abrangente.Universidade Federal de Minas Gerais2005-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50798REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 No. 4 (2005)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 Núm. 4 (2005)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 9 n. 4 (2005)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50798/42768https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50798/42769Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Aparecida de Cássia dosSantos, Edirlei Machado dosPedrosa, Leila Kauchakje2024-01-24T19:52:03Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50798Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T19:52:03Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional ethics: the view of students from a technical nursing course
La ética profesional: la concepción de los alumnos de cursos técnicos de enfermería
Ética profissional: concepção de alunos de cursos técnicos de enfermagem
title Professional ethics: the view of students from a technical nursing course
spellingShingle Professional ethics: the view of students from a technical nursing course
Santos, Aparecida de Cássia dos
Ética profesional
Ética de enfermería
Auxiliares de enfermería
Cuidados básicos de enfermería
Ética profissional
Ética de enfermagem
Recursos humanos de enfermagem
Cuidados de enfermagem
Ethics
Professional
Nursing
Nursing staff
Nursing care
title_short Professional ethics: the view of students from a technical nursing course
title_full Professional ethics: the view of students from a technical nursing course
title_fullStr Professional ethics: the view of students from a technical nursing course
title_full_unstemmed Professional ethics: the view of students from a technical nursing course
title_sort Professional ethics: the view of students from a technical nursing course
author Santos, Aparecida de Cássia dos
author_facet Santos, Aparecida de Cássia dos
Santos, Edirlei Machado dos
Pedrosa, Leila Kauchakje
author_role author
author2 Santos, Edirlei Machado dos
Pedrosa, Leila Kauchakje
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Aparecida de Cássia dos
Santos, Edirlei Machado dos
Pedrosa, Leila Kauchakje
dc.subject.por.fl_str_mv Ética profesional
Ética de enfermería
Auxiliares de enfermería
Cuidados básicos de enfermería
Ética profissional
Ética de enfermagem
Recursos humanos de enfermagem
Cuidados de enfermagem
Ethics
Professional
Nursing
Nursing staff
Nursing care
topic Ética profesional
Ética de enfermería
Auxiliares de enfermería
Cuidados básicos de enfermería
Ética profissional
Ética de enfermagem
Recursos humanos de enfermagem
Cuidados de enfermagem
Ethics
Professional
Nursing
Nursing staff
Nursing care
description This is a qualitative study, according to the Modality of the Structure of Situated Phenomenon, seeking to understand students´ views of professional ethics on a technical nursing course. It included ideographic and nomothetic analyses, which led to the conclusion that most of the students believe that professional ethics is limited to following the code of ethics and the law. Because of the importance of professional ethics in the training of nursing technicians, we believe this issue needs to be reformulated giving it a greater scope.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50798
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50798
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50798/42768
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50798/42769
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2005 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 No. 4 (2005)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 9 Núm. 4 (2005)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 9 n. 4 (2005)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041910302375936