Academic mentoring and care for a person with a stoma: experience report

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Main Author: Fernandes, Nayara Cavalcante
Publication Date: 2015
Other Authors: Cunha, Regina Ribeiro, Brandão, Arthur Ferreira, Cunha, Luciana Lima da, Barbosa, Pérola Dias, Silva, Cassilene Oliveira da, Silva, Maria Samara Alves da
Format: Article
Language: por
eng
Source: Reme (Online)
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Summary: This study aimed to report an experience of academic mentoring of the care process in the perioperative period of ostomy surgery in an undergraduate nursing course, with a group of mentors consisting of five students. METHOD: A descriptive experience report study conducted at the university hospital in Belém/PA/Brazil, from March of 2011 to December of 2012, during clinical classes on curricular activity in medical-surgical nursing, taking as reference the process of caring for people with a stoma. RESULTS:Mentoring is a teaching-learning process that contributes to concrete academic development. CONCLUSION:The mentoring activities stimulate learning by other students under the teaching responsibility, along with the actions of health education across the rehabilitation process of people with a stoma.
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spelling Academic mentoring and care for a person with a stoma: experience reportPrácticas academicas y atención para personas ostomizadas: relato de la experienciaMonitoria acadêmica e o cuidado da pessoa com estomia: relato de experiênciaEducación en EnfermeríaAtención PerioperativaEstomas QuirúrgicosAtención de EnfermeríaEducação em EnfermagemAssistência PerioperatóriaEstomas CirúrgicosCuidados de EnfermagemEducation, NursingPerioperative CareSurgical StomasNursing EducationThis study aimed to report an experience of academic mentoring of the care process in the perioperative period of ostomy surgery in an undergraduate nursing course, with a group of mentors consisting of five students. METHOD: A descriptive experience report study conducted at the university hospital in Belém/PA/Brazil, from March of 2011 to December of 2012, during clinical classes on curricular activity in medical-surgical nursing, taking as reference the process of caring for people with a stoma. RESULTS:Mentoring is a teaching-learning process that contributes to concrete academic development. CONCLUSION:The mentoring activities stimulate learning by other students under the teaching responsibility, along with the actions of health education across the rehabilitation process of people with a stoma.Este estudio tiene como objetivo describir una experiencia de monitoreo del curso de grado en Enfermería con un equipo de 5 monitores durante el período pre operatorio de cirugía de ostomía. Se trata de un estudio descriptivo, tipo relato de experiencia, desarrollado en el hospital universitario de la ciudad de Belém / PA / Brasil, entre marzo de 2011 y diciembre de 2012, durante las clases prácticas de la asignatura Enfermería Médico-quirúrgica, tomando como referencia el proceso de atención de pacientes ostomizados. El monitoreo es el proceso de ensehanza-aprendizaje que contribuye al desarrollo acadêmico específicamente. Estas prácticas impulsan el aprendizaje de los demás estudiantes bajo responsabilidad de los docentes y, principalmente, las acciones de educación en salud ante el proceso de rehabilitación de los pacientes ostomizados.Este estudo tem como objetivo relatar uma experiência de monitoria do curso de graduação em Enfermagem com uma equipe de monitores que foi composta de cinco estudantes sobre o processo de cuidar no período pré-operatório de cirurgia geradora de estomia. MÉTODO: estudo descritivo, tipo relato de experiência, desenvolvido no hospital universitário na cidade de Belém-PA, Brasil, no período de março de 2011 a dezembro de 2012, durante aulas práticas na Atividade Curricular Enfermagem Médico-Cirúrgica, tomando como referência o processo de cuidar de pessoas com estomia. RESULTADOS: a monitoria é processo de ensino-aprendizagem que contribui para o desenvolvimento acadêmico concretamente. CONCLUSÃO: as atividades desenvolvidas na monitoria impulsionam o aprendizado dos demais estudantes sob a responsabilidade docente e, principalmente, as ações de educação em saúde frente ao processo de reabilitação de pessoas com estomia.Universidade Federal de Minas Gerais2015-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Parestext/plainapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/5011310.5935/1415-2762.20150038REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 No. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 19 n. 2 (2015)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50113/41252https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50113/41253https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50113/41254Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Nayara CavalcanteCunha, Regina RibeiroBrandão, Arthur FerreiraCunha, Luciana Lima daBarbosa, Pérola DiasSilva, Cassilene Oliveira daSilva, Maria Samara Alves da2024-01-24T11:38:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50113Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T11:38:13Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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