Genetic couselling clinic at triangulo mineiro medical school: a retrospective study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Selme Silqueira de
Data de Publicação: 2002
Outros Autores: Carvalho, Daclé Vilma
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50941
Resumo: The present work refers to an exploratory study about the teaching of written communication in nursing- procedures. It aims at analyzing program content on teaching written communication in nursing -procedures to the curricula at nursing schools in the state of Minas Gerais. This work also seems to identify factors that facilitate and hinder the process of teaching - learning of this topic. The results show that the teaching has been broached in all the schools, mainly in subjects of the 4th year of professional cycle, although superficially and configured to the limited contents of teaching unity: patients' medical records.
id UFMG-27_d2b1c862716530b4cae2b9326830fcfa
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50941
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Genetic couselling clinic at triangulo mineiro medical school: a retrospective studyLa comunicación escrita de las acciones de enfermería: una contribución a la enseñanza de graduación universitariaA comunicação escrita das ações de enfermagem: uma contribuição ao ensino da graduaçãoNursing RecordsCurriculumNursing EducationTeaching-methodsRegistros de EnfermeriaCurriculumEducaión en EnfermeriaEnsenanza-métodosRegistros de EnfermagemCurriculoEducação em EnfermagemEnsino-métodosThe present work refers to an exploratory study about the teaching of written communication in nursing- procedures. It aims at analyzing program content on teaching written communication in nursing -procedures to the curricula at nursing schools in the state of Minas Gerais. This work also seems to identify factors that facilitate and hinder the process of teaching - learning of this topic. The results show that the teaching has been broached in all the schools, mainly in subjects of the 4th year of professional cycle, although superficially and configured to the limited contents of teaching unity: patients' medical records.El presente trabajo se refiere a un estudio exploratorio sobre la enseñanza de la comunicación escrita de las acciones de enfermería. Su finalidad consiste en analizar los contenidos pragmáticos referentes a la enseñanza de la comunicación escrita en los currículos de las escuelas de Enfermería del Estado de Minas Gerais e identificar factores que facilitan y dificultan el proceso enseñanza - aprendizaje del tema en estudio. Por los resultados constatamos que la enseñanza de la comunicación escrita de las acciones de enfermería se enfoca en todas las escuelas, principalmente en disciplinas del 4º semestre del ciclo profesional. Sin embargo, el tema se trata superficialmente y su contenido se limita a la unidad de enseñanza "Legajo del Paciente".O presente trabalho refere-se a um estudo exploratório sobre o ensino da comunicação escrita das ações de enfermagem. Teve como objetivos analisar os conteúdos programáticos referentes ao ensino da comunicação escrita nos currículos das Escolas de Enfermagem do Estado de Minas Gerais e identificar fatores facilitadores e dificultadores do processo ensino-aprendizagem do tema em estudo. Pelos resultados constatamos que o ensino da comunicação escrita das ações de enfermagem é abordado em todas as Escolas, principalmente em disciplinas do 4º período do ciclo profissional, embora superficialmente e configurado em conteúdo limitado à unidade de ensino: Prontuário do Paciente.Universidade Federal de Minas Gerais2002-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50941REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 6 No. 1 (2002)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 6 Núm. 1 (2002)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 6 n. 1 (2002)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50941/43042https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50941/43043Copyright (c) 2002 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessMatos, Selme Silqueira deCarvalho, Daclé Vilma2024-01-25T12:59:12Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50941Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-25T12:59:12Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Genetic couselling clinic at triangulo mineiro medical school: a retrospective study
La comunicación escrita de las acciones de enfermería: una contribución a la enseñanza de graduación universitaria
A comunicação escrita das ações de enfermagem: uma contribuição ao ensino da graduação
title Genetic couselling clinic at triangulo mineiro medical school: a retrospective study
spellingShingle Genetic couselling clinic at triangulo mineiro medical school: a retrospective study
Matos, Selme Silqueira de
Nursing Records
Curriculum
Nursing Education
Teaching-methods
Registros de Enfermeria
Curriculum
Educaión en Enfermeria
Ensenanza-métodos
Registros de Enfermagem
Curriculo
Educação em Enfermagem
Ensino-métodos
title_short Genetic couselling clinic at triangulo mineiro medical school: a retrospective study
title_full Genetic couselling clinic at triangulo mineiro medical school: a retrospective study
title_fullStr Genetic couselling clinic at triangulo mineiro medical school: a retrospective study
title_full_unstemmed Genetic couselling clinic at triangulo mineiro medical school: a retrospective study
title_sort Genetic couselling clinic at triangulo mineiro medical school: a retrospective study
author Matos, Selme Silqueira de
author_facet Matos, Selme Silqueira de
Carvalho, Daclé Vilma
author_role author
author2 Carvalho, Daclé Vilma
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Selme Silqueira de
Carvalho, Daclé Vilma
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing Records
Curriculum
Nursing Education
Teaching-methods
Registros de Enfermeria
Curriculum
Educaión en Enfermeria
Ensenanza-métodos
Registros de Enfermagem
Curriculo
Educação em Enfermagem
Ensino-métodos
topic Nursing Records
Curriculum
Nursing Education
Teaching-methods
Registros de Enfermeria
Curriculum
Educaión en Enfermeria
Ensenanza-métodos
Registros de Enfermagem
Curriculo
Educação em Enfermagem
Ensino-métodos
description The present work refers to an exploratory study about the teaching of written communication in nursing- procedures. It aims at analyzing program content on teaching written communication in nursing -procedures to the curricula at nursing schools in the state of Minas Gerais. This work also seems to identify factors that facilitate and hinder the process of teaching - learning of this topic. The results show that the teaching has been broached in all the schools, mainly in subjects of the 4th year of professional cycle, although superficially and configured to the limited contents of teaching unity: patients' medical records.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50941
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50941
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50941/43042
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50941/43043
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2002 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2002 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 6 No. 1 (2002)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 6 Núm. 1 (2002)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 6 n. 1 (2002)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041911561715712