Knowledge management in environmental education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Escrivão, Giovana
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Nagano, Marcelo Seido
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22715
Resumo: Information and knowledge are resources of environmental education (EE) that can be developed for knowledge management (KM). The aim of this paper is to propose measures of knowledge creation (KC) to improve performance of EE. This study is based on the research literature without empirical findings, therefore, has limited their findings by methodological resource of theoretical essay. However, this limit is the greatest stimulus for future research that could investigate the approaches of EE with the KM and KC in empirical investigations. Results are presented some suggestions for developing the requirements of KC programs to EE: As the possibility of developing better SECI process various aspects of environmental education as learning social interaction activities, dialogue, exchanging experience, information and knowledge, and different ideas and ways of acting, made by EE and, the possibility of Ba develop a space conducive to the creation of new environmental knowledge. This article contains academic contributions to the KM by providing greater discussion and understanding of the KC, the EE to allow a different view based on the work of information and knowledge about the processes of teaching, contribute to social programs for the EE, improving their practices and, consequently, contributing to an environmentally sustainable economic development.
id UFMG-2_d0363e47a3e7e197a521777579324055
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/22715
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Knowledge management in environmental educationA gestão do conhecimento na educação ambientalGestão do conhecimentoProcesso de criação do conhecimentoEducação ambiental.Information and knowledge are resources of environmental education (EE) that can be developed for knowledge management (KM). The aim of this paper is to propose measures of knowledge creation (KC) to improve performance of EE. This study is based on the research literature without empirical findings, therefore, has limited their findings by methodological resource of theoretical essay. However, this limit is the greatest stimulus for future research that could investigate the approaches of EE with the KM and KC in empirical investigations. Results are presented some suggestions for developing the requirements of KC programs to EE: As the possibility of developing better SECI process various aspects of environmental education as learning social interaction activities, dialogue, exchanging experience, information and knowledge, and different ideas and ways of acting, made by EE and, the possibility of Ba develop a space conducive to the creation of new environmental knowledge. This article contains academic contributions to the KM by providing greater discussion and understanding of the KC, the EE to allow a different view based on the work of information and knowledge about the processes of teaching, contribute to social programs for the EE, improving their practices and, consequently, contributing to an environmentally sustainable economic development.A informação e o conhecimento são recursos da educação ambiental (EA) que podem ser desenvolvidos pela gestão do conhecimento (GC). O objetivo do artigo é propor medidas de criação do conhecimento (CC) na melhoria dos resultados da EA. Este estudo é baseado na pesquisa bibliográfica sem verificações empíricas, portanto, tem seus resultados limitados pelo recurso metodológico do ensaio teórico. No entanto, tal limite é o maior estímulo para pesquisas futuras que poderão investigar as aproximações da EA com a GC e PCC em investigações empíricas. Como resultados são apresentadas algumas sugestões de desenvolvimento dos requisitos do PCC aos programas de EA: como, a possibilidade do processo SECI desenvolver melhor vários aspectos da educação ambiental como o aprendizado social, as atividades de interação, o diálogo, a troca de experiências, informação e conhecimento, e das diferentes idéias e maneiras de agir, realizadas pela EA e; a possibilidade do Ba desenvolver um espaço propício para a criação de novos conhecimentos ambientais. O artigo traz contribuições acadêmicas à GC ao proporcionar maior discussão e entendimento sobre o PCC; à EA ao possibilitar uma visão diferente embasada no trabalho da informação e do conhecimento sobre os processos pedagógicos desta; sociais ao contribuir com os programas de EA, melhorando suas práticas e, conseqüentemente, contribuindo com um desenvolvimento econômico ecologicamente sustentável.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2010-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22715Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 1 (2011); 92-110Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 1 (2011); 92-110Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 1 (2011); 92-1101981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22715/18299Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessEscrivão, GiovanaNagano, Marcelo Seido2020-06-26T13:38:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22715Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T13:38:13Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge management in environmental education
A gestão do conhecimento na educação ambiental
title Knowledge management in environmental education
spellingShingle Knowledge management in environmental education
Escrivão, Giovana
Gestão do conhecimento
Processo de criação do conhecimento
Educação ambiental.
title_short Knowledge management in environmental education
title_full Knowledge management in environmental education
title_fullStr Knowledge management in environmental education
title_full_unstemmed Knowledge management in environmental education
title_sort Knowledge management in environmental education
author Escrivão, Giovana
author_facet Escrivão, Giovana
Nagano, Marcelo Seido
author_role author
author2 Nagano, Marcelo Seido
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Escrivão, Giovana
Nagano, Marcelo Seido
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão do conhecimento
Processo de criação do conhecimento
Educação ambiental.
topic Gestão do conhecimento
Processo de criação do conhecimento
Educação ambiental.
description Information and knowledge are resources of environmental education (EE) that can be developed for knowledge management (KM). The aim of this paper is to propose measures of knowledge creation (KC) to improve performance of EE. This study is based on the research literature without empirical findings, therefore, has limited their findings by methodological resource of theoretical essay. However, this limit is the greatest stimulus for future research that could investigate the approaches of EE with the KM and KC in empirical investigations. Results are presented some suggestions for developing the requirements of KC programs to EE: As the possibility of developing better SECI process various aspects of environmental education as learning social interaction activities, dialogue, exchanging experience, information and knowledge, and different ideas and ways of acting, made by EE and, the possibility of Ba develop a space conducive to the creation of new environmental knowledge. This article contains academic contributions to the KM by providing greater discussion and understanding of the KC, the EE to allow a different view based on the work of information and knowledge about the processes of teaching, contribute to social programs for the EE, improving their practices and, consequently, contributing to an environmentally sustainable economic development.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22715
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22715
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22715/18299
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 1 (2011); 92-110
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 1 (2011); 92-110
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 1 (2011); 92-110
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711080784592896