From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)texts

Bibliographic Details
Main Author: Souto, Vinícius Rangel
Publication Date: 2021
Other Authors: Barreto, Almir Côrtes
Format: Article
Language: por
Source: Per Musi
Download full: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529
Summary: This paper undertakes an analysis of the song Preciso aprender a só ser (1973) by Gilberto Gil, evincing the links established by him between his composition and the song Preciso aprender a ser só (1965), by Marcos and Paulo Sérgio Valle. Through the analysis of the lyrics, the harmony and concepts from intertextuality studies, we seek to understand how Gil operated on these structures, aiming to replace the 'being alone' (ser só) for 'just being' (só ser) in different levels of the song. Preciso aprender a só ser is also construed in the context of the symbolic show Gilberto Gil presented at USP in 1973, in order to contextualize the song from the socio-political reality inherent in the presentation.
id UFMG-3_0c7515686056f70f0ec169f5a24ddf91
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/33529
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)textsDe "estar solo" a "simplemente estar": un análisis de la canción 'Preciso aprender a só ser' de Gilberto Gil y sus (con)textosDo ‘ser só’ ao ‘só ser': uma análise da canção ‘Preciso aprender a só ser’ de Gilberto Gil e seus (con)textosGilberto GilIntertextualitySong analysisGilberto GilIntertextualidadeAnálise de cançãoGilberto GilIntertextualidadAnálisis de canciónThis paper undertakes an analysis of the song Preciso aprender a só ser (1973) by Gilberto Gil, evincing the links established by him between his composition and the song Preciso aprender a ser só (1965), by Marcos and Paulo Sérgio Valle. Through the analysis of the lyrics, the harmony and concepts from intertextuality studies, we seek to understand how Gil operated on these structures, aiming to replace the 'being alone' (ser só) for 'just being' (só ser) in different levels of the song. Preciso aprender a só ser is also construed in the context of the symbolic show Gilberto Gil presented at USP in 1973, in order to contextualize the song from the socio-political reality inherent in the presentation.El presente trabajo tiene como objetivo analizar la canción 'Preciso aprender a só ser' (1973) de Gilberto Gil, explicando el paralelismo establecido por él entre su composición y la canción 'Preciso aprender a ser só' (1965) de los hermanos Marcos y Paulo Sérgio Valle. Partiendo del entendimiento de que Gil establece este diálogo con la canción de referencia no sólo a través de la letra, sino también en la armonía y en las capas intertextuales, se pretende aclarar a partir de este análisis cómo Gil operó sobre estas estructuras, para realizar la sustitución semántica de 'ser só' a 'só ser' en todos estos niveles de la canción. También se investiga la canción 'Preciso aprender a só ser' en el contexto del famoso concierto de Gilberto Gil en la USP en 1973, explicando en la práctica la actualización del discurso propuesto por Gil, situado en los conflictos que impregnan la realidad sociopolítica inherente a la presentación.O presente trabalho realiza uma análise da canção Preciso aprender a só ser (1973), de Gilberto Gil, explicitando o paralelo estabelecido pelo mesmo entre sua composição e a canção Preciso aprender a ser só (1965), dos irmãos Marcos e Paulo Sérgio Valle. Por meio da análise da letra, da harmonia e de referências advindas dos estudos da intertextualidade, procura-se esclarecer como Gil operou sobre essas estruturas com o intuito de realizar a substituição semântica do ‘ser só’ para o ‘só ser’ em diferentes camadas da canção. Investiga-se, também, a canção Preciso aprender a só ser situada no simbólico show de Gilberto Gil na USP em 1973, a fim de contextualizar seus discursos a partir da realidade sócio-política inerente à apresentação.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2021-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/3352910.35699/2317-6377.2021.33529Per Musi; No. 41 (2021): General Topics; 1-21Per Musi; Núm. 41 (2021): General Topics; 1-21Per Musi; n. 41 (2021): General Topics; 1-212317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529/37578https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529/37580https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529/28690Copyright (c) 2021 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouto, Vinícius RangelBarreto, Almir Côrtes2023-05-03T19:45:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33529Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2023-05-03T19:45:48Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)texts
De "estar solo" a "simplemente estar": un análisis de la canción 'Preciso aprender a só ser' de Gilberto Gil y sus (con)textos
Do ‘ser só’ ao ‘só ser': uma análise da canção ‘Preciso aprender a só ser’ de Gilberto Gil e seus (con)textos
title From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)texts
spellingShingle From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)texts
Souto, Vinícius Rangel
Gilberto Gil
Intertextuality
Song analysis
Gilberto Gil
Intertextualidade
Análise de canção
Gilberto Gil
Intertextualidad
Análisis de canción
title_short From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)texts
title_full From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)texts
title_fullStr From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)texts
title_full_unstemmed From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)texts
title_sort From ‘being alone’ to ‘just being': an analysis of the song ‘Preciso aprender a só ser’ by Gilberto Gil and its (con)texts
author Souto, Vinícius Rangel
author_facet Souto, Vinícius Rangel
Barreto, Almir Côrtes
author_role author
author2 Barreto, Almir Côrtes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souto, Vinícius Rangel
Barreto, Almir Côrtes
dc.subject.por.fl_str_mv Gilberto Gil
Intertextuality
Song analysis
Gilberto Gil
Intertextualidade
Análise de canção
Gilberto Gil
Intertextualidad
Análisis de canción
topic Gilberto Gil
Intertextuality
Song analysis
Gilberto Gil
Intertextualidade
Análise de canção
Gilberto Gil
Intertextualidad
Análisis de canción
description This paper undertakes an analysis of the song Preciso aprender a só ser (1973) by Gilberto Gil, evincing the links established by him between his composition and the song Preciso aprender a ser só (1965), by Marcos and Paulo Sérgio Valle. Through the analysis of the lyrics, the harmony and concepts from intertextuality studies, we seek to understand how Gil operated on these structures, aiming to replace the 'being alone' (ser só) for 'just being' (só ser) in different levels of the song. Preciso aprender a só ser is also construed in the context of the symbolic show Gilberto Gil presented at USP in 1973, in order to contextualize the song from the socio-political reality inherent in the presentation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529
10.35699/2317-6377.2021.33529
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529
identifier_str_mv 10.35699/2317-6377.2021.33529
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529/37578
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529/37580
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/33529/28690
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 41 (2021): General Topics; 1-21
Per Musi; Núm. 41 (2021): General Topics; 1-21
Per Musi; n. 41 (2021): General Topics; 1-21
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236139515904