Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Pedro Miguel de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Castro, Gustavo de, Pitombeira , Liduino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725
Resumo: This article deals with the modeling of the compositional system used by the Brazilian composer Camargo Guarnieri (1907-1993) for the creation of the Ponteio Nº12 , from the Second book of his series for piano called Ponteios. This modeling was accomplished through a detailed observation of the behavior of several musical parameters used in this work by the composer. Based on quantitative and qualitative observations of how the various structural units of this piece interrelate, progress, and change in the course of musical time, it was proposed a compositional system that was used in a second phase, for the compositional planning of Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2, for piano.
id UFMG-3_8a28700cd77c708f22c4d0a13e92da85
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39725
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12Procedimientos de composición utilizados en Ponteio Nº2 de Pedro Miguel de la modelización de Ponteio Nº12 de Camargo GuarnieriProcedimentos composicionais utilizados no Ponteio Nº2 de Pedro Miguel a partir da modelagem do Ponteio Nº12 de Camargo GuarnieriCamargo GuarnieriPonteio N.º12Music compositional systemsCamargo GuarnieriPonteio N.º12Sistemas composicionais de músicaCamargo GuarnieriPonteio N.º12Sistemas compositivos de la músicaThis article deals with the modeling of the compositional system used by the Brazilian composer Camargo Guarnieri (1907-1993) for the creation of the Ponteio Nº12 , from the Second book of his series for piano called Ponteios. This modeling was accomplished through a detailed observation of the behavior of several musical parameters used in this work by the composer. Based on quantitative and qualitative observations of how the various structural units of this piece interrelate, progress, and change in the course of musical time, it was proposed a compositional system that was used in a second phase, for the compositional planning of Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2, for piano.Este artículo trata de la modelización del sistema compositivo utilizado por el compositor Camargo Guarnieri (1907 - 1993) en la creación de Ponteio Nº12, del segundo cuaderno de su serie pianística llamada Ponteios. Esta modelización se realizó a partir de la observación detallada del comportamiento de varios parámetros musicales utilizados por el autor en en este trabajo. A partir de la observación cuantitativa y cualitativa de cómo se interrelacionan las distintas unidades estructurales de la obra, el progreso y relacionados, progresan y se transforman en el transcurso del tiempo musical, se propuso, en una segunda fase, un sistema compositivo utilizado en la planificación compositiva del Ponteio Nº 2, para piano, de Pedro Miguel.Este artigo trata da modelagem do sistema composicional utilizado pelo compositor Camargo Guarnieri (1907-1993), na criação do Ponteio Nº12, do Segundo caderno de sua série para piano denominada Ponteios. Esta modelagem foi realizada a partir da observação detalhada do comportamento de diversos parâmetros musicais utilizados pelo autor nessa obra. Com base na observação quantitativa e qualitativa de como as diversas unidades estruturais da obra se inter-relacionam, progridem e se transformam no decorrer do tempo musical, foi proposto, em uma segunda fase, um sistema composicional utilizado no planejamento composicional do Ponteio Nº 2, para piano, de Pedro Miguel.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725Per Musi; No. 27 (2013): General Topics; 1-14Per Musi; Núm. 27 (2013): General Topics; 1-14Per Musi; n. 27 (2013): General Topics; 1-142317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725/30481http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Pedro Miguel de Castro, Gustavo dePitombeira , Liduino 2022-06-03T19:21:42Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39725Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:21:42Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12
Procedimientos de composición utilizados en Ponteio Nº2 de Pedro Miguel de la modelización de Ponteio Nº12 de Camargo Guarnieri
Procedimentos composicionais utilizados no Ponteio Nº2 de Pedro Miguel a partir da modelagem do Ponteio Nº12 de Camargo Guarnieri
title Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12
spellingShingle Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12
Moraes, Pedro Miguel de
Camargo Guarnieri
Ponteio N.º12
Music compositional systems
Camargo Guarnieri
Ponteio N.º12
Sistemas composicionais de música
Camargo Guarnieri
Ponteio N.º12
Sistemas compositivos de la música
title_short Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12
title_full Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12
title_fullStr Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12
title_full_unstemmed Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12
title_sort Compositional procedures employed in Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2 based on the modeling of Camargo Guarnieri’s Ponteio Nº12
author Moraes, Pedro Miguel de
author_facet Moraes, Pedro Miguel de
Castro, Gustavo de
Pitombeira , Liduino
author_role author
author2 Castro, Gustavo de
Pitombeira , Liduino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Pedro Miguel de
Castro, Gustavo de
Pitombeira , Liduino
dc.subject.por.fl_str_mv Camargo Guarnieri
Ponteio N.º12
Music compositional systems
Camargo Guarnieri
Ponteio N.º12
Sistemas composicionais de música
Camargo Guarnieri
Ponteio N.º12
Sistemas compositivos de la música
topic Camargo Guarnieri
Ponteio N.º12
Music compositional systems
Camargo Guarnieri
Ponteio N.º12
Sistemas composicionais de música
Camargo Guarnieri
Ponteio N.º12
Sistemas compositivos de la música
description This article deals with the modeling of the compositional system used by the Brazilian composer Camargo Guarnieri (1907-1993) for the creation of the Ponteio Nº12 , from the Second book of his series for piano called Ponteios. This modeling was accomplished through a detailed observation of the behavior of several musical parameters used in this work by the composer. Based on quantitative and qualitative observations of how the various structural units of this piece interrelate, progress, and change in the course of musical time, it was proposed a compositional system that was used in a second phase, for the compositional planning of Pedro Miguel’s Ponteio Nº 2, for piano.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39725/30481
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 27 (2013): General Topics; 1-14
Per Musi; Núm. 27 (2013): General Topics; 1-14
Per Musi; n. 27 (2013): General Topics; 1-14
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236769710080