O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834 |
Resumo: | This text begins a theoretical research program that maps the tradition of Philosophical Hermeneutics (HF) in Science Education (CE). We started with the research on the work of Martin Eger, who proposed a Philosophy of Science Education (FEC), being one of the pioneers in this discussion in English. The justification for this program is that Philosophical Hermeneutics brings arguments for understanding the role of language, which contributes to facing the daily challenges of teachers in the teaching and learning of Natural Sciences. In this text, based on a brief discussion of Philosophical Hermeneutics developed by Hans-Georg Gadamer, we enter to study Martin Eger's work. Some of the concepts of Gadamer, such as the hermeneutic circle, the expansion and fusion of horizons, and the triple hermeneutics, proposed by Eger, support the understanding of the language of Natural Sciences, undoing the separation between subject and object, and students and scientists can be seen as natural science interpreters. By bringing together the work of Natural Sciences and the work of art in a cascade of interpretations throughout the production of scientific knowledge and its learning by students, Eger's writing brings arguments to understand the very history of Science Teaching, rescuing paths, and reviews. At the same time, it brings inspiration to think about the present. |
id |
UFMG-5_2557ce34b750658605899b48988da6b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38834 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAShermenêutica filosóficaMartin EgerHans-Georg Gadamereducação em ciênciasThis text begins a theoretical research program that maps the tradition of Philosophical Hermeneutics (HF) in Science Education (CE). We started with the research on the work of Martin Eger, who proposed a Philosophy of Science Education (FEC), being one of the pioneers in this discussion in English. The justification for this program is that Philosophical Hermeneutics brings arguments for understanding the role of language, which contributes to facing the daily challenges of teachers in the teaching and learning of Natural Sciences. In this text, based on a brief discussion of Philosophical Hermeneutics developed by Hans-Georg Gadamer, we enter to study Martin Eger's work. Some of the concepts of Gadamer, such as the hermeneutic circle, the expansion and fusion of horizons, and the triple hermeneutics, proposed by Eger, support the understanding of the language of Natural Sciences, undoing the separation between subject and object, and students and scientists can be seen as natural science interpreters. By bringing together the work of Natural Sciences and the work of art in a cascade of interpretations throughout the production of scientific knowledge and its learning by students, Eger's writing brings arguments to understand the very history of Science Teaching, rescuing paths, and reviews. At the same time, it brings inspiration to think about the present.Este texto inicia um programa de pesquisa teórica que busca mapear a tradição da Hermenêutica Filosófica (HF) na Educação em Ciências (EC). Iniciamos com a pesquisa sobre a obra de Martin Eger, que propôs uma Filosofia da Educação em Ciências (FEC), sendo um dos pioneiros nesta discussão em língua inglesa. A justificativa para este programa é que a HF traz argumentos para a compreensão do papel da linguagem, o que contribui para o enfrentamento dos desafios cotidianos dos professores no ensino e na aprendizagem das Ciências Naturais. Neste texto, a partir de uma breve discussão sobre a HF desenvolvida por Hans-Georg Gadamer, adentramos no estudo da obra de Martin Eger. Alguns dos conceitos propostos por Gadamer, como o círculo hermenêutico, a ampliação e a fusão de horizontes e a tripla hermenêutica, proposta por Eger, sustentam a compreensão da linguagem das Ciências Naturais desfazendo a separação entre sujeito e objeto, podendo estudantes cientistas serem encarados como intérpretes das Ciências Naturais. Ao aproximar o trabalho das Ciências Naturais e o trabalho da arte, em uma cascata de interpretações ao longo da produção do conhecimento científico e de sua aprendizagem pelos estudantes, a produção acadêmica de Eger traz argumentos para compreendermos a própria história do Ensino de Ciências, resgatando percursos e críticas. Ao mesmo tempo traz inspirações para pensarmos o presente.Educação em Revista 2023-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834/37749https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834/37750Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaliazzi, Maria do CarmoSousa, Robson Simplicio de2023-07-19T13:49:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38834Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-07-19T13:49:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title |
O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
spellingShingle |
O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS Galiazzi, Maria do Carmo hermenêutica filosófica Martin Eger Hans-Georg Gadamer educação em ciências |
title_short |
O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title_full |
O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title_fullStr |
O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title_full_unstemmed |
O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title_sort |
O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
author |
Galiazzi, Maria do Carmo |
author_facet |
Galiazzi, Maria do Carmo Sousa, Robson Simplicio de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Robson Simplicio de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galiazzi, Maria do Carmo Sousa, Robson Simplicio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
hermenêutica filosófica Martin Eger Hans-Georg Gadamer educação em ciências |
topic |
hermenêutica filosófica Martin Eger Hans-Georg Gadamer educação em ciências |
description |
This text begins a theoretical research program that maps the tradition of Philosophical Hermeneutics (HF) in Science Education (CE). We started with the research on the work of Martin Eger, who proposed a Philosophy of Science Education (FEC), being one of the pioneers in this discussion in English. The justification for this program is that Philosophical Hermeneutics brings arguments for understanding the role of language, which contributes to facing the daily challenges of teachers in the teaching and learning of Natural Sciences. In this text, based on a brief discussion of Philosophical Hermeneutics developed by Hans-Georg Gadamer, we enter to study Martin Eger's work. Some of the concepts of Gadamer, such as the hermeneutic circle, the expansion and fusion of horizons, and the triple hermeneutics, proposed by Eger, support the understanding of the language of Natural Sciences, undoing the separation between subject and object, and students and scientists can be seen as natural science interpreters. By bringing together the work of Natural Sciences and the work of art in a cascade of interpretations throughout the production of scientific knowledge and its learning by students, Eger's writing brings arguments to understand the very history of Science Teaching, rescuing paths, and reviews. At the same time, it brings inspiration to think about the present. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834/37749 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834/37750 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 39 (2023) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1788989885453959168 |