O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galiazzi, Maria do Carmo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sousa, Robson Simplicio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834
Resumo: This text begins a theoretical research program that maps the tradition of Philosophical Hermeneutics (HF) in Science Education (CE). We started with the research on the work of Martin Eger, who proposed a Philosophy of Science Education (FEC), being one of the pioneers in this discussion in English. The justification for this program is that Philosophical Hermeneutics brings arguments for understanding the role of language, which contributes to facing the daily challenges of teachers in the teaching and learning of Natural Sciences. In this text, based on a brief discussion of Philosophical Hermeneutics developed by Hans-Georg Gadamer, we enter to study Martin Eger's work. Some of the concepts of Gadamer, such as the hermeneutic circle, the expansion and fusion of horizons, and the triple hermeneutics, proposed by Eger, support the understanding of the language of Natural Sciences, undoing the separation between subject and object, and students and scientists can be seen as natural science interpreters. By bringing together the work of Natural Sciences and the work of art in a cascade of interpretations throughout the production of scientific knowledge and its learning by students, Eger's writing brings arguments to understand the very history of Science Teaching, rescuing paths, and reviews. At the same time, it brings inspiration to think about the present.
id UFMG-5_2557ce34b750658605899b48988da6b8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38834
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAShermenêutica filosóficaMartin EgerHans-Georg Gadamereducação em ciênciasThis text begins a theoretical research program that maps the tradition of Philosophical Hermeneutics (HF) in Science Education (CE). We started with the research on the work of Martin Eger, who proposed a Philosophy of Science Education (FEC), being one of the pioneers in this discussion in English. The justification for this program is that Philosophical Hermeneutics brings arguments for understanding the role of language, which contributes to facing the daily challenges of teachers in the teaching and learning of Natural Sciences. In this text, based on a brief discussion of Philosophical Hermeneutics developed by Hans-Georg Gadamer, we enter to study Martin Eger's work. Some of the concepts of Gadamer, such as the hermeneutic circle, the expansion and fusion of horizons, and the triple hermeneutics, proposed by Eger, support the understanding of the language of Natural Sciences, undoing the separation between subject and object, and students and scientists can be seen as natural science interpreters. By bringing together the work of Natural Sciences and the work of art in a cascade of interpretations throughout the production of scientific knowledge and its learning by students, Eger's writing brings arguments to understand the very history of Science Teaching, rescuing paths, and reviews. At the same time, it brings inspiration to think about the present.Este texto inicia um programa de pesquisa teórica que busca mapear a tradição da Hermenêutica Filosófica (HF) na Educação em Ciências (EC). Iniciamos com a pesquisa sobre a obra de Martin Eger, que propôs uma Filosofia da Educação em Ciências (FEC), sendo um dos pioneiros nesta discussão em língua inglesa. A justificativa para este programa é que a HF traz argumentos para a compreensão do papel da linguagem, o que contribui para o enfrentamento dos desafios cotidianos dos professores no ensino e na aprendizagem das Ciências Naturais. Neste texto, a partir de uma breve discussão sobre a HF desenvolvida por Hans-Georg Gadamer, adentramos no estudo da obra de Martin Eger. Alguns dos conceitos propostos por Gadamer, como o círculo hermenêutico, a ampliação e a fusão de horizontes e a tripla hermenêutica, proposta por Eger, sustentam a compreensão da linguagem das Ciências Naturais desfazendo a separação entre sujeito e objeto, podendo estudantes cientistas serem encarados como intérpretes das Ciências Naturais. Ao aproximar o trabalho das Ciências Naturais e o trabalho da arte, em uma cascata de interpretações ao longo da produção do conhecimento científico e de sua aprendizagem pelos estudantes, a produção acadêmica de Eger traz argumentos para compreendermos a própria história do Ensino de Ciências, resgatando percursos e críticas. Ao mesmo tempo traz inspirações para pensarmos o presente.Educação em Revista 2023-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834/37749https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834/37750Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaliazzi, Maria do CarmoSousa, Robson Simplicio de2023-07-19T13:49:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38834Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-07-19T13:49:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
title O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
spellingShingle O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
Galiazzi, Maria do Carmo
hermenêutica filosófica
Martin Eger
Hans-Georg Gadamer
educação em ciências
title_short O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
title_full O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
title_fullStr O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
title_full_unstemmed O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
title_sort O PROGRAMA DE PESQUISA DE MARTIN EGER: PRINCÍPIOS DA HERMENÊUTICA FILOSÓFICA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
author Galiazzi, Maria do Carmo
author_facet Galiazzi, Maria do Carmo
Sousa, Robson Simplicio de
author_role author
author2 Sousa, Robson Simplicio de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galiazzi, Maria do Carmo
Sousa, Robson Simplicio de
dc.subject.por.fl_str_mv hermenêutica filosófica
Martin Eger
Hans-Georg Gadamer
educação em ciências
topic hermenêutica filosófica
Martin Eger
Hans-Georg Gadamer
educação em ciências
description This text begins a theoretical research program that maps the tradition of Philosophical Hermeneutics (HF) in Science Education (CE). We started with the research on the work of Martin Eger, who proposed a Philosophy of Science Education (FEC), being one of the pioneers in this discussion in English. The justification for this program is that Philosophical Hermeneutics brings arguments for understanding the role of language, which contributes to facing the daily challenges of teachers in the teaching and learning of Natural Sciences. In this text, based on a brief discussion of Philosophical Hermeneutics developed by Hans-Georg Gadamer, we enter to study Martin Eger's work. Some of the concepts of Gadamer, such as the hermeneutic circle, the expansion and fusion of horizons, and the triple hermeneutics, proposed by Eger, support the understanding of the language of Natural Sciences, undoing the separation between subject and object, and students and scientists can be seen as natural science interpreters. By bringing together the work of Natural Sciences and the work of art in a cascade of interpretations throughout the production of scientific knowledge and its learning by students, Eger's writing brings arguments to understand the very history of Science Teaching, rescuing paths, and reviews. At the same time, it brings inspiration to think about the present.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834/37749
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38834/37750
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 39 (2023)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1788989885453959168