Letramento digital: lendo em papel e em pixel

Bibliographic Details
Main Author: Ribeiro, Ana Elisa
Publication Date: 2023
Format: Article
Language: por
Source: Educação em Revista
Download full: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259
Summary: This article revisits the history of hypertext and considers the non-li-near reading as a reading way relationed with as newspapers and magazines. New technologies bring new ways of reading, but inherited some characteristics of traditional medias, that cause certain sensation of familiarity on the reader. By this way, a qualitative search was implemented, analyzing behavior and gesture of newspapers readers when they read on screen. This search presumed that printed hypertext reader reconfigures the way of reading, making some adaptations to read on the screen of the computer. At this point of view, the act of browsing in printed hypertexts helps comprehension and navigation of digital hypertext, something that school can helps too.
id UFMG-5_401865078073be08dcc4cf3dc96a0c31
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45259
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Letramento digital: lendo em papel e em pixel HipertextoJornalismoLeituraHypertextJournalismReadingHipertextoPeriodismoLecturaThis article revisits the history of hypertext and considers the non-li-near reading as a reading way relationed with as newspapers and magazines. New technologies bring new ways of reading, but inherited some characteristics of traditional medias, that cause certain sensation of familiarity on the reader. By this way, a qualitative search was implemented, analyzing behavior and gesture of newspapers readers when they read on screen. This search presumed that printed hypertext reader reconfigures the way of reading, making some adaptations to read on the screen of the computer. At this point of view, the act of browsing in printed hypertexts helps comprehension and navigation of digital hypertext, something that school can helps too.Este trabajo traza una historia del hipertexto y considera la lectura no lineal como un modo de leer también relacionado con soportes como el periódico y las revistas impresas y digitales. Las nuevas tecnologías traen nuevas formas de leer que, no obstante, heredan características de soportes más antiguos, lo que traería cierta sensación de familiaridad al lector. Siendo así, a partir de la investigación cualitativa que observó los compartimientos y gestos de lectura de lectores de impresos en la imagen de la pantalla, se presume que el lector del hipertexto impreso reconfigura sus modos de leer, adaptándose a la lectura en ordenador. Desde ese punto de vista, ser experto en hipertextos impresos ayuda en la compresión y en la negación de hipertextos digitales, algo que la escuela puede ayudar a facilitar.Este trabalho traça uma história do hipertexto e considera a leitura não linear como um modo de ler também relacionado a suportes como o jornal e as revistas impressos e digitais. As novas tecnologias trazem novas formas de ler que, no entanto, herdam características de suportes mais antigos, o que trataria certa sensação de familiaridade ao leitor. Sendo assim, a partir de pesquisa qualitativa que observou os comportamentos e gestos de leitura de impressos na lide com a tela, presume-se que o leitor do hipertexto impresso reconfigura seus modos de ler de maneira a se adaptar à leitura em computador. Desse ponto de vista, ser letrado em hipertextos impressos ajuda na compreensão e na navegação de hipertextos digitais, algo que a escola pode ajudar a facilitar.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 171982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259/37102Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Ana Elisa2023-05-29T14:04:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45259Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:04:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramento digital: lendo em papel e em pixel
title Letramento digital: lendo em papel e em pixel
spellingShingle Letramento digital: lendo em papel e em pixel
Ribeiro, Ana Elisa
Hipertexto
Jornalismo
Leitura
Hypertext
Journalism
Reading
Hipertexto
Periodismo
Lectura
title_short Letramento digital: lendo em papel e em pixel
title_full Letramento digital: lendo em papel e em pixel
title_fullStr Letramento digital: lendo em papel e em pixel
title_full_unstemmed Letramento digital: lendo em papel e em pixel
title_sort Letramento digital: lendo em papel e em pixel
author Ribeiro, Ana Elisa
author_facet Ribeiro, Ana Elisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Ana Elisa
dc.subject.por.fl_str_mv Hipertexto
Jornalismo
Leitura
Hypertext
Journalism
Reading
Hipertexto
Periodismo
Lectura
topic Hipertexto
Jornalismo
Leitura
Hypertext
Journalism
Reading
Hipertexto
Periodismo
Lectura
description This article revisits the history of hypertext and considers the non-li-near reading as a reading way relationed with as newspapers and magazines. New technologies bring new ways of reading, but inherited some characteristics of traditional medias, that cause certain sensation of familiarity on the reader. By this way, a qualitative search was implemented, analyzing behavior and gesture of newspapers readers when they read on screen. This search presumed that printed hypertext reader reconfigures the way of reading, making some adaptations to read on the screen of the computer. At this point of view, the act of browsing in printed hypertexts helps comprehension and navigation of digital hypertext, something that school can helps too.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259/37102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 17
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1788989888456032256