EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024 |
Resumo: | The article aims to understand the guidelines for Physical Education teaching based oneugenicist and social hygiene training projects. We used as sources the Revista Educação Física (230articles) and Revista Educação Physica (405 articles). The concepts of materiality analysis and appropriationpractices are used as theoretical assumptions. The results indicate that the writers’ dialogue with the principles of eugenics and social hygiene was related to the editorial profiles of the magazines, in anegotiation scenario related to the formation perspectives assumed by them. This theorizing conferredscientificity to Physical Education and supported the publication of prescriptions that would guidetraining and teaching practice. In the sources, theory and practice were intertwined, thus, the magazinesare didactic-pedagogical devices, contributing to the insertion and consolidation of Physical Educationin school curriculum. |
id |
UFMG-5_6fdee4e92ad0702e4fbf9b8467df6dbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38024 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)PROYECTOS DE FORMACIÓN HUMANA EUGENISTA E HIGIENISTA: PRESCRIPCIONES PARA LA EDUCACIÓN FÍSICA EN PUBLICACIONES PERIÓDICAS (1932-1960)PROJETOS DE FORMAÇÃO HUMANA EUGENISTA E HIGIENISTA: PRESCRIÇÕES PARA A EDUCAÇÃO FÍSICA EM PERIÓDICOS (1932–1960)Educação FísicaeugeniahigienismorevistaprescriçõesPhysical EducationeugenicshygienemagazineprescriptionsEducación FísicaeugenesiahigienismorevistaprescripcionesThe article aims to understand the guidelines for Physical Education teaching based oneugenicist and social hygiene training projects. We used as sources the Revista Educação Física (230articles) and Revista Educação Physica (405 articles). The concepts of materiality analysis and appropriationpractices are used as theoretical assumptions. The results indicate that the writers’ dialogue with the principles of eugenics and social hygiene was related to the editorial profiles of the magazines, in anegotiation scenario related to the formation perspectives assumed by them. This theorizing conferredscientificity to Physical Education and supported the publication of prescriptions that would guidetraining and teaching practice. In the sources, theory and practice were intertwined, thus, the magazinesare didactic-pedagogical devices, contributing to the insertion and consolidation of Physical Educationin school curriculum. El artículo busca comprender las orientaciones para la enseñanza de la Educación Física,basadas en proyectos de formación humana eugenistas e higienistas. Tiene, como fuentes, la Revista deEducação Física (230 artículos) y la Revista Educação Physica (405 artículos). Utiliza, como supuestosteóricos, los conceptos de análisis por la materialidad y prácticas de apropiación. Los resultados indican que eldiálogo de los articulistas con los principios de eugenesia e higienismo estuvo relacionado a los perfileseditoriales de las revistas, en un escenario de negociaciones con relación a las perspectivas de formaciónasumidas por ellos. Esta teorización confirió cientificidad a la Educación Física y ofreció la base para lapublicación de prescripciones que orientaran la formación y la práctica docente. En las fuentes, la teoríay la práctica estaban entrelazadas, configurando las revistas como dispositivos didácticos y pedagógicosy contribuyendo con la inserción y consolidación de la Educación Física en los currículos escolares.O artigo objetiva compreender as orientações para o ensino da Educação Física,fundamentadas nos projetos de formação humana eugenista e higienista. Possui, como fontes, a Revistade Educação Física (230 matérias) e a Revista Educação Physica (405 matérias). Utiliza, comopressupostos teóricos, os conceitos de análise pela materialidade e práticas de apropriações. Os resultadossinalizam que o diálogo dos articulistas com os princípios da eugenia e do higienismo estavarelacionado com os perfis editoriais das revistas, em um cenário de negociações em relação àsperspectivas de formação assumidas por eles. Esse teorizar conferiu cientificidade à Educação Física eofereceu as bases para a publicação de prescrições que orientassem a formação e a prática docente. Nasfontes, teoria e prática imbricavam-se, conformando as revistas como dispositivos de uso didáticopedagógico e contribuindo com a inserção e a consolidação da Educação Física nos currículosescolares.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024/29610https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMARTINS CASSANI, JULIANA FERREIRA NETO, AMARÍLIO DOS SANTOS, WAGNER 2022-01-27T00:36:44Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38024Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T00:36:44Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960) PROYECTOS DE FORMACIÓN HUMANA EUGENISTA E HIGIENISTA: PRESCRIPCIONES PARA LA EDUCACIÓN FÍSICA EN PUBLICACIONES PERIÓDICAS (1932-1960) PROJETOS DE FORMAÇÃO HUMANA EUGENISTA E HIGIENISTA: PRESCRIÇÕES PARA A EDUCAÇÃO FÍSICA EM PERIÓDICOS (1932–1960) |
title |
EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960) |
spellingShingle |
EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960) MARTINS CASSANI, JULIANA Educação Física eugenia higienismo revista prescrições Physical Education eugenics hygiene magazine prescriptions Educación Física eugenesia higienismo revista prescripciones |
title_short |
EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960) |
title_full |
EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960) |
title_fullStr |
EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960) |
title_full_unstemmed |
EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960) |
title_sort |
EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960) |
author |
MARTINS CASSANI, JULIANA |
author_facet |
MARTINS CASSANI, JULIANA FERREIRA NETO, AMARÍLIO DOS SANTOS, WAGNER |
author_role |
author |
author2 |
FERREIRA NETO, AMARÍLIO DOS SANTOS, WAGNER |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MARTINS CASSANI, JULIANA FERREIRA NETO, AMARÍLIO DOS SANTOS, WAGNER |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física eugenia higienismo revista prescrições Physical Education eugenics hygiene magazine prescriptions Educación Física eugenesia higienismo revista prescripciones |
topic |
Educação Física eugenia higienismo revista prescrições Physical Education eugenics hygiene magazine prescriptions Educación Física eugenesia higienismo revista prescripciones |
description |
The article aims to understand the guidelines for Physical Education teaching based oneugenicist and social hygiene training projects. We used as sources the Revista Educação Física (230articles) and Revista Educação Physica (405 articles). The concepts of materiality analysis and appropriationpractices are used as theoretical assumptions. The results indicate that the writers’ dialogue with the principles of eugenics and social hygiene was related to the editorial profiles of the magazines, in anegotiation scenario related to the formation perspectives assumed by them. This theorizing conferredscientificity to Physical Education and supported the publication of prescriptions that would guidetraining and teaching practice. In the sources, theory and practice were intertwined, thus, the magazinesare didactic-pedagogical devices, contributing to the insertion and consolidation of Physical Educationin school curriculum. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024/29610 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123792986112 |