EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MARTINS CASSANI, JULIANA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: FERREIRA NETO, AMARÍLIO, DOS SANTOS, WAGNER
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024
Resumo: The article aims to understand the guidelines for Physical Education teaching based oneugenicist and social hygiene training projects. We used as sources the Revista Educação Física (230articles) and Revista Educação Physica (405 articles). The concepts of materiality analysis and appropriationpractices are used as theoretical assumptions. The results indicate that the writers’ dialogue with the principles of eugenics and social hygiene was related to the editorial profiles of the magazines, in anegotiation scenario related to the formation perspectives assumed by them. This theorizing conferredscientificity to Physical Education and supported the publication of prescriptions that would guidetraining and teaching practice. In the sources, theory and practice were intertwined, thus, the magazinesare didactic-pedagogical devices, contributing to the insertion and consolidation of Physical Educationin school curriculum. 
id UFMG-5_6fdee4e92ad0702e4fbf9b8467df6dbc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38024
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)PROYECTOS DE FORMACIÓN HUMANA EUGENISTA E HIGIENISTA: PRESCRIPCIONES PARA LA EDUCACIÓN FÍSICA EN PUBLICACIONES PERIÓDICAS (1932-1960)PROJETOS DE FORMAÇÃO HUMANA EUGENISTA E HIGIENISTA: PRESCRIÇÕES PARA A EDUCAÇÃO FÍSICA EM PERIÓDICOS (1932–1960)Educação FísicaeugeniahigienismorevistaprescriçõesPhysical EducationeugenicshygienemagazineprescriptionsEducación FísicaeugenesiahigienismorevistaprescripcionesThe article aims to understand the guidelines for Physical Education teaching based oneugenicist and social hygiene training projects. We used as sources the Revista Educação Física (230articles) and Revista Educação Physica (405 articles). The concepts of materiality analysis and appropriationpractices are used as theoretical assumptions. The results indicate that the writers’ dialogue with the principles of eugenics and social hygiene was related to the editorial profiles of the magazines, in anegotiation scenario related to the formation perspectives assumed by them. This theorizing conferredscientificity to Physical Education and supported the publication of prescriptions that would guidetraining and teaching practice. In the sources, theory and practice were intertwined, thus, the magazinesare didactic-pedagogical devices, contributing to the insertion and consolidation of Physical Educationin school curriculum. El artículo busca comprender las orientaciones para la enseñanza de la Educación Física,basadas en proyectos de formación humana eugenistas e higienistas. Tiene, como fuentes, la Revista deEducação Física (230 artículos) y la Revista Educação Physica (405 artículos). Utiliza, como supuestosteóricos, los conceptos de análisis por la materialidad y prácticas de apropiación. Los resultados indican que eldiálogo de los articulistas con los principios de eugenesia e higienismo estuvo relacionado a los perfileseditoriales de las revistas, en un escenario de negociaciones con relación a las perspectivas de formaciónasumidas por ellos. Esta teorización confirió cientificidad a la Educación Física y ofreció la base para lapublicación de prescripciones que orientaran la formación y la práctica docente. En las fuentes, la teoríay la práctica estaban entrelazadas, configurando las revistas como dispositivos didácticos y pedagógicosy contribuyendo con la inserción y consolidación de la Educación Física en los currículos escolares.O artigo objetiva compreender as orientações para o ensino da Educação Física,fundamentadas nos projetos de formação humana eugenista e higienista. Possui, como fontes, a Revistade Educação Física (230 matérias) e a Revista Educação Physica (405 matérias). Utiliza, comopressupostos teóricos, os conceitos de análise pela materialidade e práticas de apropriações. Os resultadossinalizam que o diálogo dos articulistas com os princípios da eugenia e do higienismo estavarelacionado com os perfis editoriais das revistas, em um cenário de negociações em relação àsperspectivas de formação assumidas por eles. Esse teorizar conferiu cientificidade à Educação Física eofereceu as bases para a publicação de prescrições que orientassem a formação e a prática docente. Nasfontes, teoria e prática imbricavam-se, conformando as revistas como dispositivos de uso didáticopedagógico e contribuindo com a inserção e a consolidação da Educação Física nos currículosescolares.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024/29610https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMARTINS CASSANI, JULIANA FERREIRA NETO, AMARÍLIO DOS SANTOS, WAGNER 2022-01-27T00:36:44Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38024Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T00:36:44Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)
PROYECTOS DE FORMACIÓN HUMANA EUGENISTA E HIGIENISTA: PRESCRIPCIONES PARA LA EDUCACIÓN FÍSICA EN PUBLICACIONES PERIÓDICAS (1932-1960)
PROJETOS DE FORMAÇÃO HUMANA EUGENISTA E HIGIENISTA: PRESCRIÇÕES PARA A EDUCAÇÃO FÍSICA EM PERIÓDICOS (1932–1960)
title EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)
spellingShingle EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)
MARTINS CASSANI, JULIANA
Educação Física
eugenia
higienismo
revista
prescrições
Physical Education
eugenics
hygiene
magazine
prescriptions
Educación Física
eugenesia
higienismo
revista
prescripciones
title_short EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)
title_full EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)
title_fullStr EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)
title_full_unstemmed EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)
title_sort EUGENIST AND SOCIAL HYGIENE HUMAN FORMATION PROJECTS: PRESCRIPTIONS FOR PHYSICAL EDUCATION IN MAGAZINES (1932–1960)
author MARTINS CASSANI, JULIANA
author_facet MARTINS CASSANI, JULIANA
FERREIRA NETO, AMARÍLIO
DOS SANTOS, WAGNER
author_role author
author2 FERREIRA NETO, AMARÍLIO
DOS SANTOS, WAGNER
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv MARTINS CASSANI, JULIANA
FERREIRA NETO, AMARÍLIO
DOS SANTOS, WAGNER
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
eugenia
higienismo
revista
prescrições
Physical Education
eugenics
hygiene
magazine
prescriptions
Educación Física
eugenesia
higienismo
revista
prescripciones
topic Educação Física
eugenia
higienismo
revista
prescrições
Physical Education
eugenics
hygiene
magazine
prescriptions
Educación Física
eugenesia
higienismo
revista
prescripciones
description The article aims to understand the guidelines for Physical Education teaching based oneugenicist and social hygiene training projects. We used as sources the Revista Educação Física (230articles) and Revista Educação Physica (405 articles). The concepts of materiality analysis and appropriationpractices are used as theoretical assumptions. The results indicate that the writers’ dialogue with the principles of eugenics and social hygiene was related to the editorial profiles of the magazines, in anegotiation scenario related to the formation perspectives assumed by them. This theorizing conferredscientificity to Physical Education and supported the publication of prescriptions that would guidetraining and teaching practice. In the sources, theory and practice were intertwined, thus, the magazinesare didactic-pedagogical devices, contributing to the insertion and consolidation of Physical Educationin school curriculum. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38024/29610
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123792986112