O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262 |
Resumo: | This paper presents new teaching practices in the vocational education context. We researched possibilities of applying the project method as an auxiliary pedagogical resource in the process of building up competences. The experimental background of our work is the curricular reform project of a technical course in which a curricular reorganization is taking place, according to the new guidelines for Vocational Education in Brazil, established in 1999. The methodological needs originated by the competence model are compared with the directives of the Project Method. By making this comparison we evaluate the possibilities of increasing the efficiency and effectiveness of the competence formation process using this methodology. The paper also presents a successful experiment in applying the Project Method and discusses the main results achieved. |
id |
UFMG-5_7bf4e0ec79ba470e46253704135f9fb8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45262 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências Método de ProjetosFormação de CompetênciasEducação ProfissionalCurrículo por CompetênciaProject MethodCompetence FormationVocational EducationCompetence-Based CurriculumMétodo de ProyectosFormación de CompetenciasEducación ProfesionalCurrículo por CompetenciasThis paper presents new teaching practices in the vocational education context. We researched possibilities of applying the project method as an auxiliary pedagogical resource in the process of building up competences. The experimental background of our work is the curricular reform project of a technical course in which a curricular reorganization is taking place, according to the new guidelines for Vocational Education in Brazil, established in 1999. The methodological needs originated by the competence model are compared with the directives of the Project Method. By making this comparison we evaluate the possibilities of increasing the efficiency and effectiveness of the competence formation process using this methodology. The paper also presents a successful experiment in applying the Project Method and discusses the main results achieved.Este artículo presenta prácticas innovadoras de enseñanza en el contexto de la Educación Profesional e investiga las posibilidades de aplicación del Método de Proyectos como un recurso pedagógico auxiliar en el proceso de formación de competencias. La base experimental de la investigación realizada es el proyecto de reforma curricular de un Curso de nivel técnico en el cual está siendo implantada una nueva organización curricular, a partir de las directrices que regulan la Educación Profesional en Brasil desde 1999. Las necesidades metodológicas suscitadas por el modelo de competencias son confrontadas con propuestas del Método de Proyectos, evaluando sus posibilidades para hacer más eficiente y efectivo el proceso de formación de competencias. El artículo presenta el relato de una experiencia muy exitosa de aplicación de este método y discute los principales resultados obtenidos.Este artigo apresenta práticas inovadoras de ensino no contexto da educação profissional e investiga as possibilidades de aplicação do método de projetos como recurso pedagógico auxiliar no processo de formação de competências. A base experimental da pesquisa realizada - o projeto de reforma curricular de um curso de nível técnico no qual está sendo implantada uma nova organização curricular, a partir das diretrizes que regulam a Educação Profissional no Brasil, desde 1999. As necessidades metodológicas suscitadas pelo modelo de competências são confrontadas com propostas de métodos de projetos, avaliando suas possibilidades para tomar mais eficiente e efetivo o processo de formação de competências. O artigo apresenta o relato de uma experiência bem-sucedida de aplicação deste métodos e discute os principais resultados obtidos.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 171982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262/37104Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Eduardo FernandesGontijo, Alberto de FigueiredoSantos, Fernanda Fátima dos2023-05-29T14:04:28Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45262Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:04:28Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências |
title |
O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências |
spellingShingle |
O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências Barbosa, Eduardo Fernandes Método de Projetos Formação de Competências Educação Profissional Currículo por Competência Project Method Competence Formation Vocational Education Competence-Based Curriculum Método de Proyectos Formación de Competencias Educación Profesional Currículo por Competencias |
title_short |
O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências |
title_full |
O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências |
title_fullStr |
O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências |
title_full_unstemmed |
O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências |
title_sort |
O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências |
author |
Barbosa, Eduardo Fernandes |
author_facet |
Barbosa, Eduardo Fernandes Gontijo, Alberto de Figueiredo Santos, Fernanda Fátima dos |
author_role |
author |
author2 |
Gontijo, Alberto de Figueiredo Santos, Fernanda Fátima dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Eduardo Fernandes Gontijo, Alberto de Figueiredo Santos, Fernanda Fátima dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Método de Projetos Formação de Competências Educação Profissional Currículo por Competência Project Method Competence Formation Vocational Education Competence-Based Curriculum Método de Proyectos Formación de Competencias Educación Profesional Currículo por Competencias |
topic |
Método de Projetos Formação de Competências Educação Profissional Currículo por Competência Project Method Competence Formation Vocational Education Competence-Based Curriculum Método de Proyectos Formación de Competencias Educación Profesional Currículo por Competencias |
description |
This paper presents new teaching practices in the vocational education context. We researched possibilities of applying the project method as an auxiliary pedagogical resource in the process of building up competences. The experimental background of our work is the curricular reform project of a technical course in which a curricular reorganization is taking place, according to the new guidelines for Vocational Education in Brazil, established in 1999. The methodological needs originated by the competence model are compared with the directives of the Project Method. By making this comparison we evaluate the possibilities of increasing the efficiency and effectiveness of the competence formation process using this methodology. The paper also presents a successful experiment in applying the Project Method and discusses the main results achieved. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262/37104 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 17 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711127361290240 |