O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Eduardo Fernandes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gontijo, Alberto de Figueiredo, Santos, Fernanda Fátima dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262
Resumo: This paper presents new teaching practices in the vocational education context. We researched possibilities of applying the project method as an auxiliary pedagogical resource in the process of building up competences. The experimental background of our work is the curricular reform project of a technical course in which a curricular reorganization is taking place, according to the new guidelines for Vocational Education in Brazil, established in 1999. The methodological needs originated by the competence model are compared with the directives of the Project Method. By making this comparison we evaluate the possibilities of increasing the efficiency and effectiveness of the competence formation process using this methodology. The paper also presents a successful experiment in applying the Project Method and discusses the main results achieved.
id UFMG-5_7bf4e0ec79ba470e46253704135f9fb8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45262
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências Método de ProjetosFormação de CompetênciasEducação ProfissionalCurrículo por CompetênciaProject MethodCompetence FormationVocational EducationCompetence-Based CurriculumMétodo de ProyectosFormación de CompetenciasEducación ProfesionalCurrículo por CompetenciasThis paper presents new teaching practices in the vocational education context. We researched possibilities of applying the project method as an auxiliary pedagogical resource in the process of building up competences. The experimental background of our work is the curricular reform project of a technical course in which a curricular reorganization is taking place, according to the new guidelines for Vocational Education in Brazil, established in 1999. The methodological needs originated by the competence model are compared with the directives of the Project Method. By making this comparison we evaluate the possibilities of increasing the efficiency and effectiveness of the competence formation process using this methodology. The paper also presents a successful experiment in applying the Project Method and discusses the main results achieved.Este artículo presenta prácticas innovadoras de enseñanza en el contexto de la Educación Profesional e investiga las posibilidades de aplicación del Método de Proyectos como un recurso pedagógico auxiliar en el proceso de formación de competencias. La base experimental de la investigación realizada es el proyecto de reforma curricular de un Curso de nivel técnico en el cual está siendo implantada una nueva organización curricular, a partir de las directrices que regulan la Educación Profesional en Brasil desde 1999. Las necesidades metodológicas suscitadas por el modelo de competencias son confrontadas con propuestas del Método de Proyectos, evaluando sus posibilidades para hacer más eficiente y efectivo el proceso de formación de competencias. El artículo presenta el relato de una experiencia muy exitosa de aplicación de este método y discute los principales resultados obtenidos.Este artigo apresenta práticas inovadoras de ensino no contexto da educação profissional e investiga as possibilidades de aplicação do método de projetos como recurso pedagógico auxiliar no processo de formação de competências. A base experimental da pesquisa realizada - o projeto de reforma curricular de um curso de nível técnico no qual está sendo implantada uma nova organização curricular, a partir das diretrizes que regulam a Educação Profissional no Brasil, desde 1999. As necessidades metodológicas suscitadas pelo modelo de competências são confrontadas com propostas de métodos de projetos, avaliando suas possibilidades para tomar mais eficiente e efetivo o processo de formação de competências. O artigo apresenta o relato de uma experiência bem-sucedida de aplicação deste métodos e discute os principais resultados obtidos.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 171982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262/37104Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Eduardo FernandesGontijo, Alberto de FigueiredoSantos, Fernanda Fátima dos2023-05-29T14:04:28Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45262Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:04:28Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências
title O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências
spellingShingle O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências
Barbosa, Eduardo Fernandes
Método de Projetos
Formação de Competências
Educação Profissional
Currículo por Competência
Project Method
Competence Formation
Vocational Education
Competence-Based Curriculum
Método de Proyectos
Formación de Competencias
Educación Profesional
Currículo por Competencias
title_short O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências
title_full O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências
title_fullStr O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências
title_full_unstemmed O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências
title_sort O método de projetos na educação profissional: ampliando as possibilidades na formação de competências
author Barbosa, Eduardo Fernandes
author_facet Barbosa, Eduardo Fernandes
Gontijo, Alberto de Figueiredo
Santos, Fernanda Fátima dos
author_role author
author2 Gontijo, Alberto de Figueiredo
Santos, Fernanda Fátima dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Eduardo Fernandes
Gontijo, Alberto de Figueiredo
Santos, Fernanda Fátima dos
dc.subject.por.fl_str_mv Método de Projetos
Formação de Competências
Educação Profissional
Currículo por Competência
Project Method
Competence Formation
Vocational Education
Competence-Based Curriculum
Método de Proyectos
Formación de Competencias
Educación Profesional
Currículo por Competencias
topic Método de Projetos
Formação de Competências
Educação Profissional
Currículo por Competência
Project Method
Competence Formation
Vocational Education
Competence-Based Curriculum
Método de Proyectos
Formación de Competencias
Educación Profesional
Currículo por Competencias
description This paper presents new teaching practices in the vocational education context. We researched possibilities of applying the project method as an auxiliary pedagogical resource in the process of building up competences. The experimental background of our work is the curricular reform project of a technical course in which a curricular reorganization is taking place, according to the new guidelines for Vocational Education in Brazil, established in 1999. The methodological needs originated by the competence model are compared with the directives of the Project Method. By making this comparison we evaluate the possibilities of increasing the efficiency and effectiveness of the competence formation process using this methodology. The paper also presents a successful experiment in applying the Project Method and discusses the main results achieved.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45262/37104
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 17
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711127361290240