FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Novais, Mariana Cristina Borges
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Mourão, Ludmila, Lovisi, Ayra, Pires, Bárbara Aparecida Bepler
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/17228
Resumo: Girls and young women, mostly black, live in vulnerable conditions in favelas, deprived of access to rights, victims of violence and oppression intersected and forged in the cisheteronormative, capitalist, patriarchal and racist matrix. To prevent and eliminate gender-based violence, the One Victory Leads to Another Program (UVLO) - girls empowered by sport - aims to promote the empowerment of this portion of the population. This qualitative study was developed in Cidade de Deus, Rio de Janeiro, according to the assumptions of Anthropology on Demand, through ethnographic listening, participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis. We describe how the UVLO curriculum subjects participants in terms of empowerment through the use of feminist, anti-racist and multiliterate pedagogy. Active listening and finding voices in a safe environment, combined with experiences with sport, body practices and other languages, effectively contribute to the process of empowerment in the cognitive, psychological and political dimensions.
id UFMS-4_a24ede323f921c3b75ff8d42b5c90902
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/17228
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELAPEDAGOGÍA FEMINISTA Y ANTIRACISTA: NOTAS SOBRE LAS PRÁCTICAS DEPORTIVAS Y EL EMPODERAMIENTO JUVENIL EN LA FAVELAPEDAGOGIA FEMINISTA E ANTIRRACISTA: NOTAS SOBRE PRÁTICAS ESPORTIVAS EO EMPODERAMENTO DA JUVENTUDE NA FAVELAFeminismoEsporteEmpoderamentoGêneroFeminismoDeporteEmpoderamientoGéneroFeminismSportEmpowermentGenderGirls and young women, mostly black, live in vulnerable conditions in favelas, deprived of access to rights, victims of violence and oppression intersected and forged in the cisheteronormative, capitalist, patriarchal and racist matrix. To prevent and eliminate gender-based violence, the One Victory Leads to Another Program (UVLO) - girls empowered by sport - aims to promote the empowerment of this portion of the population. This qualitative study was developed in Cidade de Deus, Rio de Janeiro, according to the assumptions of Anthropology on Demand, through ethnographic listening, participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis. We describe how the UVLO curriculum subjects participants in terms of empowerment through the use of feminist, anti-racist and multiliterate pedagogy. Active listening and finding voices in a safe environment, combined with experiences with sport, body practices and other languages, effectively contribute to the process of empowerment in the cognitive, psychological and political dimensions.Niñas y mujeresjóvenes, ensumayoría negras, vivenen condiciones vulnerablesen favelas, privadas de acceso a derechos, víctimas de violencia y opresión entrecruzadas y forjadas enla matriz cisheteronormativa, capitalista, patriarcal y racista. Para prevenir y eliminar laviolencia de género, el programa Una victorialleva a otra (UVLO), niñas empoderadas por el deporte, tiene como objetivo promover elempoderamiento de esta parte de lapoblación. Este estudiocualitativo se desarrollóen Cidade de Deus, Río de Janeiro, segúnlospresupuestos de laAntropología a la Demanda, a través de escucha etnográfica, observación participante, entrevistas semiestructuradas y análisis documental. Describimoscómoelplan de estudios de la UVLO somete a los participantes en términos de empoderamiento mediante el uso de una pedagogía feminista, antirracista y multialfabetizada. La escuchaactiva y labúsqueda de vocesenun entorno seguro, combinadas con experiencias conel deporte, prácticascorporales y otroslenguajes, contribuyen eficazmente al proceso de empoderamientoenlas dimensiones cognitiva, psicológica y política.Meninas e jovens mulheres majoritariamente negras, vivem em condições vulneráveis nas favelas, com privação de acesso a direitos, vítimas de violências e opressões interseccionadas e forjadas na matriz cisheteronormativa, capitalista, patriarcal e racista. Para prevenção e eliminaçãodas violências de gênero, o Programa Uma Vitória Leva à Outra (UVLO) - meninas empoderadas pelo esporte – visa promover o empoderamento dessa parcela da população. Este estudo qualitativo foi desenvolvido na Cidade de Deus, Rio de Janeiro, segundo os pressupostos da Antropologia por Demanda, por meio de escuta etnográfica, observação participante, entrevistas semiestruturadas e análise documental. Descrevemos como o currículo do UVLO subjetiva as participantes no tocante ao empoderamento mediante uso da pedagogia feminista, antirracista e multiletrada. A escuta ativa e o encontrar as/das vozes em ambiente seguro, somadas às vivências com o esporte, as práticas corporais e outras linguagens contribuem efetivamente para o processo de empoderamento nas dimensões cognitiva, psicológica e política.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2024-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1722810.51283/rc.28.e17228Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 28, jan./ dez., 2024 - Publicação Contínua; e172282178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/17228/13511Copyright (c) 2024 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNovais, Mariana Cristina BorgesMourão, Ludmila Lovisi, AyraPires, Bárbara Aparecida Bepler2024-03-28T15:24:42Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/17228Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2024-03-28T15:24:42Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA
PEDAGOGÍA FEMINISTA Y ANTIRACISTA: NOTAS SOBRE LAS PRÁCTICAS DEPORTIVAS Y EL EMPODERAMIENTO JUVENIL EN LA FAVELA
PEDAGOGIA FEMINISTA E ANTIRRACISTA: NOTAS SOBRE PRÁTICAS ESPORTIVAS EO EMPODERAMENTO DA JUVENTUDE NA FAVELA
title FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA
spellingShingle FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA
Novais, Mariana Cristina Borges
Feminismo
Esporte
Empoderamento
Gênero
Feminismo
Deporte
Empoderamiento
Género
Feminism
Sport
Empowerment
Gender
title_short FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA
title_full FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA
title_fullStr FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA
title_full_unstemmed FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA
title_sort FEMINIST AND ANTI-RACIST PEDAGOGY: NOTES ON SPORTS PRACTICES AND YOUTH EMPOWERMENT IN THE FAVELA
author Novais, Mariana Cristina Borges
author_facet Novais, Mariana Cristina Borges
Mourão, Ludmila
Lovisi, Ayra
Pires, Bárbara Aparecida Bepler
author_role author
author2 Mourão, Ludmila
Lovisi, Ayra
Pires, Bárbara Aparecida Bepler
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Novais, Mariana Cristina Borges
Mourão, Ludmila
Lovisi, Ayra
Pires, Bárbara Aparecida Bepler
dc.subject.por.fl_str_mv Feminismo
Esporte
Empoderamento
Gênero
Feminismo
Deporte
Empoderamiento
Género
Feminism
Sport
Empowerment
Gender
topic Feminismo
Esporte
Empoderamento
Gênero
Feminismo
Deporte
Empoderamiento
Género
Feminism
Sport
Empowerment
Gender
description Girls and young women, mostly black, live in vulnerable conditions in favelas, deprived of access to rights, victims of violence and oppression intersected and forged in the cisheteronormative, capitalist, patriarchal and racist matrix. To prevent and eliminate gender-based violence, the One Victory Leads to Another Program (UVLO) - girls empowered by sport - aims to promote the empowerment of this portion of the population. This qualitative study was developed in Cidade de Deus, Rio de Janeiro, according to the assumptions of Anthropology on Demand, through ethnographic listening, participant observation, semi-structured interviews and documentary analysis. We describe how the UVLO curriculum subjects participants in terms of empowerment through the use of feminist, anti-racist and multiliterate pedagogy. Active listening and finding voices in a safe environment, combined with experiences with sport, body practices and other languages, effectively contribute to the process of empowerment in the cognitive, psychological and political dimensions.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/17228
10.51283/rc.28.e17228
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/17228
identifier_str_mv 10.51283/rc.28.e17228
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/17228/13511
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 28, jan./ dez., 2024 - Publicação Contínua; e17228
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325458593382400