Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Charles Andre Profilio dos Santos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5071
Resumo: A higher education course is guided by the Pedagogical Project of the Course (PPC), which suggests the training expected for the graduates, both in the professional and humanistic aspects, according to the current national curriculum guidelines. To evaluate undergraduate courses and higher education institutions, the Ministry of Education (MEC) uses some quality indicators, such as the National Student Performance Exam (Enade), with an assessment applied every three years to students graduating from each course, which aims to assess the quality of undergraduate education in the country by assigning a concept to each evaluated course. This concept and the other evaluation reports resulting from Enade help the managers of higher education institutions, course coordinators and professors to act to improve their pedagogical projects, physical infrastructure, human resources and other aspects that impact student training. This work proposes an analysis of the pedagogical projects of courses using machine learning, to assist in the understanding of how its content impacts the evaluation, more specifically, the concepts Enade Track and Enade Continuous. The analysis was applied to PPC of Computer Science and Information Systems courses, however the the methodology applies to other courses, by replicating the method on new training data. The experimental results showed that it is possible to predict the Enade Range Concept with an accuracy of ≈ 80%, and the Enade Continuous concept with an average absolute percentage error of ≈ 11%.
id UFMS_bd768ffbc202c46ea23dfb4e85f44dc2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/5071
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2022-09-09T19:59:28Z2022-09-09T19:59:28Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5071A higher education course is guided by the Pedagogical Project of the Course (PPC), which suggests the training expected for the graduates, both in the professional and humanistic aspects, according to the current national curriculum guidelines. To evaluate undergraduate courses and higher education institutions, the Ministry of Education (MEC) uses some quality indicators, such as the National Student Performance Exam (Enade), with an assessment applied every three years to students graduating from each course, which aims to assess the quality of undergraduate education in the country by assigning a concept to each evaluated course. This concept and the other evaluation reports resulting from Enade help the managers of higher education institutions, course coordinators and professors to act to improve their pedagogical projects, physical infrastructure, human resources and other aspects that impact student training. This work proposes an analysis of the pedagogical projects of courses using machine learning, to assist in the understanding of how its content impacts the evaluation, more specifically, the concepts Enade Track and Enade Continuous. The analysis was applied to PPC of Computer Science and Information Systems courses, however the the methodology applies to other courses, by replicating the method on new training data. The experimental results showed that it is possible to predict the Enade Range Concept with an accuracy of ≈ 80%, and the Enade Continuous concept with an average absolute percentage error of ≈ 11%.Um curso de ensino superior é orientado pelo Projeto Pedagógico do Curso (PPC), que orienta a formação esperada para o egresso do curso, tanto no aspecto profissional quanto humanístico, de acordo com as diretrizes curriculares nacionais vigentes. Para avaliar os cursos de graduação e as instituições de ensino superior, o Ministério da Educação (MEC) utiliza alguns indicadores de qualidade, como o Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade), sendo uma avaliação aplicada a cada três anos aos estudantes egressos de cada curso, que visa avaliar a qualidade do ensino de graduação no país por meio da atribuição de um conceito a cada curso avaliado. Tal conceito e os demais relatórios de avaliação resultantes do Enade auxiliam os gestores das instituições de ensino superior, coordenadores de curso e professores atuarem para a melhoria de seus projetos pedagógicos, infraestrutura física, recursos humanos e demais aspectos que impactem na formação do aluno. Este trabalho propõe uma análise dos projetos pedagógicos de cursos utilizando aprendizado de máquina, para auxiliar na compreensão de como o seu conteúdo impacta na avaliação dos cursos, mais especificamente, nos conceitos Enade Faixa e Enade Contínuo dos cursos. A análise foi aplicada sobre projetos pedagógicos dos cursos de Ciência da Computação e Sistemas de Informação, porém a metodologia é aplicável para outros cursos, medi- ante replicação do método sobre novos dados de treinamento. Os resultados experimentais demonstraram que é possível predizer o Conceito Enade Faixa com acurácia de ≈ 80% e o Conceito Enade Contínuo com erro percentual absoluto médio de ≈ 11%.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilAprendizado de Máquina, Mineração de texto, Educação SuperiorUma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquinainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLiana Dessandre Duenha GaranhaniCharles Andre Profilio dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALDissertação - Charles Profilio.pdfDissertação - Charles Profilio.pdfapplication/pdf2556637https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5071/-1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Charles%20Profilio.pdffa8851f767971c3a606c034e452c5604MD5-1123456789/50712022-09-09 15:59:29.259oai:repositorio.ufms.br:123456789/5071Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242022-09-09T19:59:29Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina
title Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina
spellingShingle Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina
Charles Andre Profilio dos Santos
Aprendizado de Máquina, Mineração de texto, Educação Superior
title_short Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina
title_full Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina
title_fullStr Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina
title_full_unstemmed Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina
title_sort Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina
author Charles Andre Profilio dos Santos
author_facet Charles Andre Profilio dos Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Liana Dessandre Duenha Garanhani
dc.contributor.author.fl_str_mv Charles Andre Profilio dos Santos
contributor_str_mv Liana Dessandre Duenha Garanhani
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizado de Máquina, Mineração de texto, Educação Superior
topic Aprendizado de Máquina, Mineração de texto, Educação Superior
description A higher education course is guided by the Pedagogical Project of the Course (PPC), which suggests the training expected for the graduates, both in the professional and humanistic aspects, according to the current national curriculum guidelines. To evaluate undergraduate courses and higher education institutions, the Ministry of Education (MEC) uses some quality indicators, such as the National Student Performance Exam (Enade), with an assessment applied every three years to students graduating from each course, which aims to assess the quality of undergraduate education in the country by assigning a concept to each evaluated course. This concept and the other evaluation reports resulting from Enade help the managers of higher education institutions, course coordinators and professors to act to improve their pedagogical projects, physical infrastructure, human resources and other aspects that impact student training. This work proposes an analysis of the pedagogical projects of courses using machine learning, to assist in the understanding of how its content impacts the evaluation, more specifically, the concepts Enade Track and Enade Continuous. The analysis was applied to PPC of Computer Science and Information Systems courses, however the the methodology applies to other courses, by replicating the method on new training data. The experimental results showed that it is possible to predict the Enade Range Concept with an accuracy of ≈ 80%, and the Enade Continuous concept with an average absolute percentage error of ≈ 11%.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-09-09T19:59:28Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-09-09T19:59:28Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5071
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5071
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5071/-1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Charles%20Profilio.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv fa8851f767971c3a606c034e452c5604
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1797952984959680512