Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5071 |
Resumo: | A higher education course is guided by the Pedagogical Project of the Course (PPC), which suggests the training expected for the graduates, both in the professional and humanistic aspects, according to the current national curriculum guidelines. To evaluate undergraduate courses and higher education institutions, the Ministry of Education (MEC) uses some quality indicators, such as the National Student Performance Exam (Enade), with an assessment applied every three years to students graduating from each course, which aims to assess the quality of undergraduate education in the country by assigning a concept to each evaluated course. This concept and the other evaluation reports resulting from Enade help the managers of higher education institutions, course coordinators and professors to act to improve their pedagogical projects, physical infrastructure, human resources and other aspects that impact student training. This work proposes an analysis of the pedagogical projects of courses using machine learning, to assist in the understanding of how its content impacts the evaluation, more specifically, the concepts Enade Track and Enade Continuous. The analysis was applied to PPC of Computer Science and Information Systems courses, however the the methodology applies to other courses, by replicating the method on new training data. The experimental results showed that it is possible to predict the Enade Range Concept with an accuracy of ≈ 80%, and the Enade Continuous concept with an average absolute percentage error of ≈ 11%. |
id |
UFMS_bd768ffbc202c46ea23dfb4e85f44dc2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/5071 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2022-09-09T19:59:28Z2022-09-09T19:59:28Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5071A higher education course is guided by the Pedagogical Project of the Course (PPC), which suggests the training expected for the graduates, both in the professional and humanistic aspects, according to the current national curriculum guidelines. To evaluate undergraduate courses and higher education institutions, the Ministry of Education (MEC) uses some quality indicators, such as the National Student Performance Exam (Enade), with an assessment applied every three years to students graduating from each course, which aims to assess the quality of undergraduate education in the country by assigning a concept to each evaluated course. This concept and the other evaluation reports resulting from Enade help the managers of higher education institutions, course coordinators and professors to act to improve their pedagogical projects, physical infrastructure, human resources and other aspects that impact student training. This work proposes an analysis of the pedagogical projects of courses using machine learning, to assist in the understanding of how its content impacts the evaluation, more specifically, the concepts Enade Track and Enade Continuous. The analysis was applied to PPC of Computer Science and Information Systems courses, however the the methodology applies to other courses, by replicating the method on new training data. The experimental results showed that it is possible to predict the Enade Range Concept with an accuracy of ≈ 80%, and the Enade Continuous concept with an average absolute percentage error of ≈ 11%.Um curso de ensino superior é orientado pelo Projeto Pedagógico do Curso (PPC), que orienta a formação esperada para o egresso do curso, tanto no aspecto profissional quanto humanístico, de acordo com as diretrizes curriculares nacionais vigentes. Para avaliar os cursos de graduação e as instituições de ensino superior, o Ministério da Educação (MEC) utiliza alguns indicadores de qualidade, como o Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade), sendo uma avaliação aplicada a cada três anos aos estudantes egressos de cada curso, que visa avaliar a qualidade do ensino de graduação no país por meio da atribuição de um conceito a cada curso avaliado. Tal conceito e os demais relatórios de avaliação resultantes do Enade auxiliam os gestores das instituições de ensino superior, coordenadores de curso e professores atuarem para a melhoria de seus projetos pedagógicos, infraestrutura física, recursos humanos e demais aspectos que impactem na formação do aluno. Este trabalho propõe uma análise dos projetos pedagógicos de cursos utilizando aprendizado de máquina, para auxiliar na compreensão de como o seu conteúdo impacta na avaliação dos cursos, mais especificamente, nos conceitos Enade Faixa e Enade Contínuo dos cursos. A análise foi aplicada sobre projetos pedagógicos dos cursos de Ciência da Computação e Sistemas de Informação, porém a metodologia é aplicável para outros cursos, medi- ante replicação do método sobre novos dados de treinamento. Os resultados experimentais demonstraram que é possível predizer o Conceito Enade Faixa com acurácia de ≈ 80% e o Conceito Enade Contínuo com erro percentual absoluto médio de ≈ 11%.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilAprendizado de Máquina, Mineração de texto, Educação SuperiorUma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquinainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLiana Dessandre Duenha GaranhaniCharles Andre Profilio dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALDissertação - Charles Profilio.pdfDissertação - Charles Profilio.pdfapplication/pdf2556637https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5071/-1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Charles%20Profilio.pdffa8851f767971c3a606c034e452c5604MD5-1123456789/50712022-09-09 15:59:29.259oai:repositorio.ufms.br:123456789/5071Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242022-09-09T19:59:29Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina |
title |
Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina |
spellingShingle |
Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina Charles Andre Profilio dos Santos Aprendizado de Máquina, Mineração de texto, Educação Superior |
title_short |
Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina |
title_full |
Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina |
title_fullStr |
Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina |
title_full_unstemmed |
Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina |
title_sort |
Uma Análise Exploratória da Influência dos Projetos Pedagógicos dos Cursos Superiores no Resultado do Enade por meio de Mineração de Textos e Aprendizado de Máquina |
author |
Charles Andre Profilio dos Santos |
author_facet |
Charles Andre Profilio dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Liana Dessandre Duenha Garanhani |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Charles Andre Profilio dos Santos |
contributor_str_mv |
Liana Dessandre Duenha Garanhani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizado de Máquina, Mineração de texto, Educação Superior |
topic |
Aprendizado de Máquina, Mineração de texto, Educação Superior |
description |
A higher education course is guided by the Pedagogical Project of the Course (PPC), which suggests the training expected for the graduates, both in the professional and humanistic aspects, according to the current national curriculum guidelines. To evaluate undergraduate courses and higher education institutions, the Ministry of Education (MEC) uses some quality indicators, such as the National Student Performance Exam (Enade), with an assessment applied every three years to students graduating from each course, which aims to assess the quality of undergraduate education in the country by assigning a concept to each evaluated course. This concept and the other evaluation reports resulting from Enade help the managers of higher education institutions, course coordinators and professors to act to improve their pedagogical projects, physical infrastructure, human resources and other aspects that impact student training. This work proposes an analysis of the pedagogical projects of courses using machine learning, to assist in the understanding of how its content impacts the evaluation, more specifically, the concepts Enade Track and Enade Continuous. The analysis was applied to PPC of Computer Science and Information Systems courses, however the the methodology applies to other courses, by replicating the method on new training data. The experimental results showed that it is possible to predict the Enade Range Concept with an accuracy of ≈ 80%, and the Enade Continuous concept with an average absolute percentage error of ≈ 11%. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-09T19:59:28Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-09T19:59:28Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5071 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5071 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5071/-1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Charles%20Profilio.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fa8851f767971c3a606c034e452c5604 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1797952984959680512 |