Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, José Alan Barbosa
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos e Pesquisas em Administração
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979
Resumo: The objective of this work was to verify the contribution and role of logistics in the organizational strategy, as being able to retain, attract and satisfy the needs of customers and create competitive advantage for organizations. Specifically, concepts and relevance of the strategic management of logistics and their participation in the offer and level of customer services were presented. For this, an exploratory qualitative research approach was carried out, applying the case study method and procedure. The results point to a descriptive analysis regarding the operations, practices and tools used by one of the largest companies in the retail sector in Brazil. This study showed that, in practice, the strategic management of logistics presents itself as a powerful tool for the creation of strategies that aim to improve the efficiency, effectiveness and effectiveness of logistics, making it possible to substantially improve the levels of services and customer service. Based on the data obtained and the creation of the constructs, it was possible to demonstrate that of the total of 998 customers who participated in the survey, 73% emphasized that the reasons and reasons that led customers to recommend and make more than one purchase in the company were for reasons and prerequisites related to logistics.
id UFMT-4_2e54b85320e52ecb03ddb1f3ff38175b
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13979
network_acronym_str UFMT-4
network_name_str Revista Estudos e Pesquisas em Administração
repository_id_str
spelling Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do BrasilLogísticaGestão EstratégicaVantagem OrganizacionalThe objective of this work was to verify the contribution and role of logistics in the organizational strategy, as being able to retain, attract and satisfy the needs of customers and create competitive advantage for organizations. Specifically, concepts and relevance of the strategic management of logistics and their participation in the offer and level of customer services were presented. For this, an exploratory qualitative research approach was carried out, applying the case study method and procedure. The results point to a descriptive analysis regarding the operations, practices and tools used by one of the largest companies in the retail sector in Brazil. This study showed that, in practice, the strategic management of logistics presents itself as a powerful tool for the creation of strategies that aim to improve the efficiency, effectiveness and effectiveness of logistics, making it possible to substantially improve the levels of services and customer service. Based on the data obtained and the creation of the constructs, it was possible to demonstrate that of the total of 998 customers who participated in the survey, 73% emphasized that the reasons and reasons that led customers to recommend and make more than one purchase in the company were for reasons and prerequisites related to logistics.O objetivo deste trabalho foi de verificar qual a contribuição e papel da logística na estratégia organizacional, como sendo capaz de reter, atrair, satisfazer as necessidades dos clientes e criar vantagem competitiva para as organizações. Especificamente foram apresentados conceitos e relevância da gestão estratégica da logística e a sua participação na oferta e no nível de serviço aos clientes. Para isso, foi realizado uma abordagem de pesquisa qualitativa de carácter exploratório, aplicando-se o método e procedimento de estudo de caso. Os resultados apontam uma análise descritiva quanto as operações, práticas e ferramentas utilizadas por uma das maiores empresas do setor de varejo no Brasil. Este estudo mostrou que na prática, a gestão estratégica da logística apresenta-se como uma poderosa ferramenta para a criação de estratégias que visam melhorar a eficiência, eficácia e efetividade da organização, através dos níveis de serviços e satisfação dos clientes. Com base nos dados obtidos e criação dos construtos, foi possível demonstrar que os 998 clientes que participaram da pesquisa, 73% enfatizaram que os motivos e razões que os conduziram a recomendar e a realizarem mais de uma compra na empresa estavam relacionados ao nível de serviço logístico da empresa pesquisada.Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/1397910.30781/repad.v6i2.13979Journal Study and Research in Administration; Vol. 6 No. 2 (2022): Edição v. 6 n. 2 (Maio-Agosto/2022)Revista Estudos e Pesquisas em Administração; v. 6 n. 2 (2022): Edição v. 6 n. 2 (Maio-Agosto/2022)2594-7559reponame:Revista Estudos e Pesquisas em Administraçãoinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979/11420https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979/11421Copyright (c) 2022 José Alan Barbosa da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, José Alan Barbosa2022-08-31T22:09:54Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13979Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repadPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/oaicardoso9778@gmail.com||repadufmt@gmail.com2594-75592594-7559opendoar:2022-08-31T22:09:54Revista Estudos e Pesquisas em Administração - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil
title Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil
spellingShingle Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil
da Silva, José Alan Barbosa
Logística
Gestão Estratégica
Vantagem Organizacional
title_short Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil
title_full Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil
title_fullStr Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil
title_full_unstemmed Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil
title_sort Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil
author da Silva, José Alan Barbosa
author_facet da Silva, José Alan Barbosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, José Alan Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Logística
Gestão Estratégica
Vantagem Organizacional
topic Logística
Gestão Estratégica
Vantagem Organizacional
description The objective of this work was to verify the contribution and role of logistics in the organizational strategy, as being able to retain, attract and satisfy the needs of customers and create competitive advantage for organizations. Specifically, concepts and relevance of the strategic management of logistics and their participation in the offer and level of customer services were presented. For this, an exploratory qualitative research approach was carried out, applying the case study method and procedure. The results point to a descriptive analysis regarding the operations, practices and tools used by one of the largest companies in the retail sector in Brazil. This study showed that, in practice, the strategic management of logistics presents itself as a powerful tool for the creation of strategies that aim to improve the efficiency, effectiveness and effectiveness of logistics, making it possible to substantially improve the levels of services and customer service. Based on the data obtained and the creation of the constructs, it was possible to demonstrate that of the total of 998 customers who participated in the survey, 73% emphasized that the reasons and reasons that led customers to recommend and make more than one purchase in the company were for reasons and prerequisites related to logistics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979
10.30781/repad.v6i2.13979
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979
identifier_str_mv 10.30781/repad.v6i2.13979
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979/11420
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979/11421
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 José Alan Barbosa da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 José Alan Barbosa da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com
dc.source.none.fl_str_mv Journal Study and Research in Administration; Vol. 6 No. 2 (2022): Edição v. 6 n. 2 (Maio-Agosto/2022)
Revista Estudos e Pesquisas em Administração; v. 6 n. 2 (2022): Edição v. 6 n. 2 (Maio-Agosto/2022)
2594-7559
reponame:Revista Estudos e Pesquisas em Administração
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Estudos e Pesquisas em Administração
collection Revista Estudos e Pesquisas em Administração
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos e Pesquisas em Administração - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv cardoso9778@gmail.com||repadufmt@gmail.com
_version_ 1797239962466254848