Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979 |
Resumo: | The objective of this work was to verify the contribution and role of logistics in the organizational strategy, as being able to retain, attract and satisfy the needs of customers and create competitive advantage for organizations. Specifically, concepts and relevance of the strategic management of logistics and their participation in the offer and level of customer services were presented. For this, an exploratory qualitative research approach was carried out, applying the case study method and procedure. The results point to a descriptive analysis regarding the operations, practices and tools used by one of the largest companies in the retail sector in Brazil. This study showed that, in practice, the strategic management of logistics presents itself as a powerful tool for the creation of strategies that aim to improve the efficiency, effectiveness and effectiveness of logistics, making it possible to substantially improve the levels of services and customer service. Based on the data obtained and the creation of the constructs, it was possible to demonstrate that of the total of 998 customers who participated in the survey, 73% emphasized that the reasons and reasons that led customers to recommend and make more than one purchase in the company were for reasons and prerequisites related to logistics. |
id |
UFMT-4_2e54b85320e52ecb03ddb1f3ff38175b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13979 |
network_acronym_str |
UFMT-4 |
network_name_str |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
repository_id_str |
|
spelling |
Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do BrasilLogísticaGestão EstratégicaVantagem OrganizacionalThe objective of this work was to verify the contribution and role of logistics in the organizational strategy, as being able to retain, attract and satisfy the needs of customers and create competitive advantage for organizations. Specifically, concepts and relevance of the strategic management of logistics and their participation in the offer and level of customer services were presented. For this, an exploratory qualitative research approach was carried out, applying the case study method and procedure. The results point to a descriptive analysis regarding the operations, practices and tools used by one of the largest companies in the retail sector in Brazil. This study showed that, in practice, the strategic management of logistics presents itself as a powerful tool for the creation of strategies that aim to improve the efficiency, effectiveness and effectiveness of logistics, making it possible to substantially improve the levels of services and customer service. Based on the data obtained and the creation of the constructs, it was possible to demonstrate that of the total of 998 customers who participated in the survey, 73% emphasized that the reasons and reasons that led customers to recommend and make more than one purchase in the company were for reasons and prerequisites related to logistics.O objetivo deste trabalho foi de verificar qual a contribuição e papel da logística na estratégia organizacional, como sendo capaz de reter, atrair, satisfazer as necessidades dos clientes e criar vantagem competitiva para as organizações. Especificamente foram apresentados conceitos e relevância da gestão estratégica da logística e a sua participação na oferta e no nível de serviço aos clientes. Para isso, foi realizado uma abordagem de pesquisa qualitativa de carácter exploratório, aplicando-se o método e procedimento de estudo de caso. Os resultados apontam uma análise descritiva quanto as operações, práticas e ferramentas utilizadas por uma das maiores empresas do setor de varejo no Brasil. Este estudo mostrou que na prática, a gestão estratégica da logística apresenta-se como uma poderosa ferramenta para a criação de estratégias que visam melhorar a eficiência, eficácia e efetividade da organização, através dos níveis de serviços e satisfação dos clientes. Com base nos dados obtidos e criação dos construtos, foi possível demonstrar que os 998 clientes que participaram da pesquisa, 73% enfatizaram que os motivos e razões que os conduziram a recomendar e a realizarem mais de uma compra na empresa estavam relacionados ao nível de serviço logístico da empresa pesquisada.Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/1397910.30781/repad.v6i2.13979Journal Study and Research in Administration; Vol. 6 No. 2 (2022): Edição v. 6 n. 2 (Maio-Agosto/2022)Revista Estudos e Pesquisas em Administração; v. 6 n. 2 (2022): Edição v. 6 n. 2 (Maio-Agosto/2022)2594-7559reponame:Revista Estudos e Pesquisas em Administraçãoinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979/11420https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979/11421Copyright (c) 2022 José Alan Barbosa da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, José Alan Barbosa2022-08-31T22:09:54Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13979Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repadPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/oaicardoso9778@gmail.com||repadufmt@gmail.com2594-75592594-7559opendoar:2022-08-31T22:09:54Revista Estudos e Pesquisas em Administração - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil |
title |
Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil |
spellingShingle |
Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil da Silva, José Alan Barbosa Logística Gestão Estratégica Vantagem Organizacional |
title_short |
Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil |
title_full |
Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil |
title_fullStr |
Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil |
title_full_unstemmed |
Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil |
title_sort |
Gestão Estratégica da Logística como Vantagem Organizacional: Estudo de Caso em um dos Maiores Varejista Do Brasil |
author |
da Silva, José Alan Barbosa |
author_facet |
da Silva, José Alan Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, José Alan Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Logística Gestão Estratégica Vantagem Organizacional |
topic |
Logística Gestão Estratégica Vantagem Organizacional |
description |
The objective of this work was to verify the contribution and role of logistics in the organizational strategy, as being able to retain, attract and satisfy the needs of customers and create competitive advantage for organizations. Specifically, concepts and relevance of the strategic management of logistics and their participation in the offer and level of customer services were presented. For this, an exploratory qualitative research approach was carried out, applying the case study method and procedure. The results point to a descriptive analysis regarding the operations, practices and tools used by one of the largest companies in the retail sector in Brazil. This study showed that, in practice, the strategic management of logistics presents itself as a powerful tool for the creation of strategies that aim to improve the efficiency, effectiveness and effectiveness of logistics, making it possible to substantially improve the levels of services and customer service. Based on the data obtained and the creation of the constructs, it was possible to demonstrate that of the total of 998 customers who participated in the survey, 73% emphasized that the reasons and reasons that led customers to recommend and make more than one purchase in the company were for reasons and prerequisites related to logistics. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979 10.30781/repad.v6i2.13979 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979 |
identifier_str_mv |
10.30781/repad.v6i2.13979 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979/11420 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/13979/11421 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 José Alan Barbosa da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 José Alan Barbosa da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Study and Research in Administration; Vol. 6 No. 2 (2022): Edição v. 6 n. 2 (Maio-Agosto/2022) Revista Estudos e Pesquisas em Administração; v. 6 n. 2 (2022): Edição v. 6 n. 2 (Maio-Agosto/2022) 2594-7559 reponame:Revista Estudos e Pesquisas em Administração instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
collection |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
cardoso9778@gmail.com||repadufmt@gmail.com |
_version_ |
1797239962466254848 |