THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849 |
Resumo: | This paper presents the results of the formative workshops held with teachers of the 3rd phase of EJA in Manaus. Initially, a statistical survey of the ADE tests was done for 704 students in this phase, which allowed the identification of critical skills in the math test through psychometric instruments. Based on these skills, training workshops were developed for the teachers of the Eastern District Division II, in three meetings, addressing the main aspects related to these skills. The goal was to discuss and reflect about methodologies that allow new planning with the concepts involved, as well as to develop training focused on this audience, since these teachers do not have specific training in mathematics, but teach this subject to young people, adults and seniors. The results indicate that the students' difficulties were related to the notions of regrouping, problem solving, recognition of equality notions, and identification of spatial geometry concepts. |
id |
UFMT-5_3877f73678b22e7e2242cc43b1a0f77c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14849 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUSLA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS: UN ANÁLISIS DE LA EVALUACIÓN DEL DESEMPEÑO DE LOS ESTUDIANTES EN LA RED MUNICIPAL DE MANAUSO ENSINO DA MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: UMA ANÁLISE DA AVALIAÇÃO DO DESEMPENHO DO ESTUDANTE NA REDE MUNICIPAL DE MANAUSMatemáticasFormaciónEducaciónJóvenesEducação Matemática de Jovens e AdultosMatemáticaFormaçãoEducaçãoJovensAdultosMathematicsTrainingEducationYoung PeopleAdultsThis paper presents the results of the formative workshops held with teachers of the 3rd phase of EJA in Manaus. Initially, a statistical survey of the ADE tests was done for 704 students in this phase, which allowed the identification of critical skills in the math test through psychometric instruments. Based on these skills, training workshops were developed for the teachers of the Eastern District Division II, in three meetings, addressing the main aspects related to these skills. The goal was to discuss and reflect about methodologies that allow new planning with the concepts involved, as well as to develop training focused on this audience, since these teachers do not have specific training in mathematics, but teach this subject to young people, adults and seniors. The results indicate that the students' difficulties were related to the notions of regrouping, problem solving, recognition of equality notions, and identification of spatial geometry concepts.Este artículo presenta los resultados de los talleres formativos realizados con profesores de la 3ª fase de la EJA en Manaus. Inicialmente, se realizó un levantamiento estadístico de las pruebas ADE aplicadas a 704 alumnos de esta fase, lo que permitió la identificación de habilidades críticas en la prueba de matemáticas a través de instrumentos psicométricos. Con base en estas habilidades, se desarrollaron talleres de capacitación para los profesores de la División II del Distrito Este, en tres reuniones de formación, abordando los principales aspectos relacionados con estas habilidades. El objetivo fue discutir y reflexionar sobre metodologías que permitan nuevas planificaciones con los conceptos involucrados, así como desarrollar capacitaciones enfocadas a este público, ya que estos docentes no tienen formación específica en Matemática, pero enseñan esta materia a jóvenes, adultos y adultos mayores. Los resultados indican que las dificultades de los alumnos estaban relacionadas con las nociones de reagrupación, resolución de problemas, reconocimiento de nociones de igualdad e identificación de conceptos de geometría espacial.Este artigo apresenta os resultados das oficinas formativas realizadas com professores da 3ª fase da EJA em Manaus. Inicialmente, foi feito um levantamento estatístico das provas da ADE aplicadas para 704 estudantes dessa fase, que permitiu identificar as habilidades críticas na prova de matemática por meio de instrumentos de psicometria. Com base nessas habilidades, foram desenvolvidas oficinas formativas para os professores da Divisão Distrital Zonal Leste II, em três encontros formativos, abordando os principais aspectos relacionados a essas habilidades. O objetivo foi discutir e refletir sobre metodologias que permitam novos planejamentos com os conceitos envolvidos, bem como desenvolver uma formação voltada para esse público, uma vez que esses professores não têm formação específica na área de Matemática, mas atuam no ensino dessa disciplina para jovens, adultos e idosos. Os resultados apontam que as dificuldades dos estudantes foram em relação às noções de reagrupamento, resolução de problemas, reconhecimento das noções de igualdade e identificação de conceitos de geometria espacial.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1484910.26571/reamec.v11i1.14849 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23019REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23019REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230192318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849/12308Copyright (c) 2023 Bruno Thayguara de Oliveira Ribeiro, Claudia Lisete Oliveira Groenwaldhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Bruno Thayguara de OliveiraGroenwald, Claudia Lisete Oliveira 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14849Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS: UN ANÁLISIS DE LA EVALUACIÓN DEL DESEMPEÑO DE LOS ESTUDIANTES EN LA RED MUNICIPAL DE MANAUS O ENSINO DA MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: UMA ANÁLISE DA AVALIAÇÃO DO DESEMPENHO DO ESTUDANTE NA REDE MUNICIPAL DE MANAUS |
title |
THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS |
spellingShingle |
THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS Ribeiro, Bruno Thayguara de Oliveira Matemáticas Formación Educación Jóvenes Educação Matemática de Jovens e Adultos Matemática Formação Educação Jovens Adultos Mathematics Training Education Young People Adults |
title_short |
THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS |
title_full |
THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS |
title_fullStr |
THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS |
title_full_unstemmed |
THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS |
title_sort |
THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS |
author |
Ribeiro, Bruno Thayguara de Oliveira |
author_facet |
Ribeiro, Bruno Thayguara de Oliveira Groenwald, Claudia Lisete Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Groenwald, Claudia Lisete Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Bruno Thayguara de Oliveira Groenwald, Claudia Lisete Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemáticas Formación Educación Jóvenes Educação Matemática de Jovens e Adultos Matemática Formação Educação Jovens Adultos Mathematics Training Education Young People Adults |
topic |
Matemáticas Formación Educación Jóvenes Educação Matemática de Jovens e Adultos Matemática Formação Educação Jovens Adultos Mathematics Training Education Young People Adults |
description |
This paper presents the results of the formative workshops held with teachers of the 3rd phase of EJA in Manaus. Initially, a statistical survey of the ADE tests was done for 704 students in this phase, which allowed the identification of critical skills in the math test through psychometric instruments. Based on these skills, training workshops were developed for the teachers of the Eastern District Division II, in three meetings, addressing the main aspects related to these skills. The goal was to discuss and reflect about methodologies that allow new planning with the concepts involved, as well as to develop training focused on this audience, since these teachers do not have specific training in mathematics, but teach this subject to young people, adults and seniors. The results indicate that the students' difficulties were related to the notions of regrouping, problem solving, recognition of equality notions, and identification of spatial geometry concepts. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849 10.26571/reamec.v11i1.14849 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.14849 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849/12308 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Bruno Thayguara de Oliveira Ribeiro, Claudia Lisete Oliveira Groenwald https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Bruno Thayguara de Oliveira Ribeiro, Claudia Lisete Oliveira Groenwald https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23019 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23019 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23019 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814088101888 |