THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Bruno Thayguara de Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Groenwald, Claudia Lisete Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849
Resumo: This paper presents the results of the formative workshops held with teachers of the 3rd phase of EJA in Manaus. Initially, a statistical survey of the ADE tests was done for 704 students in this phase, which allowed the identification of critical skills in the math test through psychometric instruments. Based on these skills, training workshops were developed for the teachers of the Eastern District Division II, in three meetings, addressing the main aspects related to these skills. The goal was to discuss and reflect about methodologies that allow new planning with the concepts involved, as well as to develop training focused on this audience, since these teachers do not have specific training in mathematics, but teach this subject to young people, adults and seniors. The results indicate that the students' difficulties were related to the notions of regrouping, problem solving, recognition of equality notions, and identification of spatial geometry concepts.
id UFMT-5_3877f73678b22e7e2242cc43b1a0f77c
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14849
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUSLA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS: UN ANÁLISIS DE LA EVALUACIÓN DEL DESEMPEÑO DE LOS ESTUDIANTES EN LA RED MUNICIPAL DE MANAUSO ENSINO DA MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: UMA ANÁLISE DA AVALIAÇÃO DO DESEMPENHO DO ESTUDANTE NA REDE MUNICIPAL DE MANAUSMatemáticasFormaciónEducaciónJóvenesEducação Matemática de Jovens e AdultosMatemáticaFormaçãoEducaçãoJovensAdultosMathematicsTrainingEducationYoung PeopleAdultsThis paper presents the results of the formative workshops held with teachers of the 3rd phase of EJA in Manaus. Initially, a statistical survey of the ADE tests was done for 704 students in this phase, which allowed the identification of critical skills in the math test through psychometric instruments. Based on these skills, training workshops were developed for the teachers of the Eastern District Division II, in three meetings, addressing the main aspects related to these skills. The goal was to discuss and reflect about methodologies that allow new planning with the concepts involved, as well as to develop training focused on this audience, since these teachers do not have specific training in mathematics, but teach this subject to young people, adults and seniors. The results indicate that the students' difficulties were related to the notions of regrouping, problem solving, recognition of equality notions, and identification of spatial geometry concepts.Este artículo presenta los resultados de los talleres formativos realizados con profesores de la 3ª fase de la EJA en Manaus. Inicialmente, se realizó un levantamiento estadístico de las pruebas ADE aplicadas a 704 alumnos de esta fase, lo que permitió la identificación de habilidades críticas en la prueba de matemáticas a través de instrumentos psicométricos. Con base en estas habilidades, se desarrollaron talleres de capacitación para los profesores de la División II del Distrito Este, en tres reuniones de formación, abordando los principales aspectos relacionados con estas habilidades. El objetivo fue discutir y reflexionar sobre metodologías que permitan nuevas planificaciones con los conceptos involucrados, así como desarrollar capacitaciones enfocadas a este público, ya que estos docentes no tienen formación específica en Matemática, pero enseñan esta materia a jóvenes, adultos y adultos mayores. Los resultados indican que las dificultades de los alumnos estaban relacionadas con las nociones de reagrupación, resolución de problemas, reconocimiento de nociones de igualdad e identificación de conceptos de geometría espacial.Este artigo apresenta os resultados das oficinas formativas realizadas com professores da 3ª fase da EJA em Manaus. Inicialmente, foi feito um levantamento estatístico das provas da ADE aplicadas para 704 estudantes dessa fase, que permitiu identificar as habilidades críticas na prova de matemática por meio de instrumentos de psicometria. Com base nessas habilidades, foram desenvolvidas oficinas formativas para os professores da Divisão Distrital Zonal Leste II, em três encontros formativos, abordando os principais aspectos relacionados a essas habilidades. O objetivo foi discutir e refletir sobre metodologias que permitam novos planejamentos com os conceitos envolvidos, bem como desenvolver uma formação voltada para esse público, uma vez que esses professores não têm formação específica na área de Matemática, mas atuam no ensino dessa disciplina para jovens, adultos e idosos. Os resultados apontam que as dificuldades dos estudantes foram em relação às noções de reagrupamento, resolução de problemas, reconhecimento das noções de igualdade e identificação de conceitos de geometria espacial.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1484910.26571/reamec.v11i1.14849 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23019REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23019REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230192318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849/12308Copyright (c) 2023 Bruno Thayguara de Oliveira Ribeiro, Claudia Lisete Oliveira Groenwaldhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Bruno Thayguara de OliveiraGroenwald, Claudia Lisete Oliveira 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14849Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS
LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS: UN ANÁLISIS DE LA EVALUACIÓN DEL DESEMPEÑO DE LOS ESTUDIANTES EN LA RED MUNICIPAL DE MANAUS
O ENSINO DA MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS: UMA ANÁLISE DA AVALIAÇÃO DO DESEMPENHO DO ESTUDANTE NA REDE MUNICIPAL DE MANAUS
title THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS
spellingShingle THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS
Ribeiro, Bruno Thayguara de Oliveira
Matemáticas
Formación
Educación
Jóvenes
Educação Matemática de Jovens e Adultos
Matemática
Formação
Educação
Jovens
Adultos
Mathematics
Training
Education
Young People
Adults
title_short THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS
title_full THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS
title_fullStr THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS
title_full_unstemmed THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS
title_sort THE TEACHING OF MATHEMATICS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: AN ANALYSIS OF THE EVALUATION OF STUDENT PERFORMANCE IN THE MUNICIPAL NETWORK OF MANAUS
author Ribeiro, Bruno Thayguara de Oliveira
author_facet Ribeiro, Bruno Thayguara de Oliveira
Groenwald, Claudia Lisete Oliveira
author_role author
author2 Groenwald, Claudia Lisete Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Bruno Thayguara de Oliveira
Groenwald, Claudia Lisete Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Matemáticas
Formación
Educación
Jóvenes
Educação Matemática de Jovens e Adultos
Matemática
Formação
Educação
Jovens
Adultos
Mathematics
Training
Education
Young People
Adults
topic Matemáticas
Formación
Educación
Jóvenes
Educação Matemática de Jovens e Adultos
Matemática
Formação
Educação
Jovens
Adultos
Mathematics
Training
Education
Young People
Adults
description This paper presents the results of the formative workshops held with teachers of the 3rd phase of EJA in Manaus. Initially, a statistical survey of the ADE tests was done for 704 students in this phase, which allowed the identification of critical skills in the math test through psychometric instruments. Based on these skills, training workshops were developed for the teachers of the Eastern District Division II, in three meetings, addressing the main aspects related to these skills. The goal was to discuss and reflect about methodologies that allow new planning with the concepts involved, as well as to develop training focused on this audience, since these teachers do not have specific training in mathematics, but teach this subject to young people, adults and seniors. The results indicate that the students' difficulties were related to the notions of regrouping, problem solving, recognition of equality notions, and identification of spatial geometry concepts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849
10.26571/reamec.v11i1.14849
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.14849
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14849/12308
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Bruno Thayguara de Oliveira Ribeiro, Claudia Lisete Oliveira Groenwald
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Bruno Thayguara de Oliveira Ribeiro, Claudia Lisete Oliveira Groenwald
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23019
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23019
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23019
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814088101888