THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Aiza Bella Teixeira da
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Sampaio, Caroline de Goes, Martins, Victor Emanuel Pessoa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16355
Resumo: Sensations allow us to form ideas, understand behaviors, and understand the world. In this sense, the five senses (hearing, touch, taste, smell, and sight) serve as a gateway to knowledge, and when these are stimulated, the learning process can be facilitated, and there is openness to the use of new resources for teaching. In this way, the objective of this writing is to carry out a systematic literature review of articles that address the use of the five senses in science teaching that generate meaningful learning and that explain the contributions to Science teaching. It is exploratory research, of a basic nature and with qualitative data analysis. The results suggest that it is incre0asingly necessary to develop research on the importance of the five senses for science teaching. This research is important because it opens new possibilities to facilitate the teaching of science, as it suggests new methods for teaching it.
id UFMT-5_7fd09f57070ce95d8dff0d1525108daa
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16355
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNINGLOS CINCO SENTIDOS EN LA ENSEÑANZA DE CIENCIAS A LA LUZ DEL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVOOS CINCO SENTIDOS NO ENSINO DE CIÊNCIAS À LUZ DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVAAprendizagem SignificativaCinco sentidosEnsino de CiênciasAprendizaje significativoCinco sentidosEnseñanza de las cienciasMeaningful LearningFive sensesScience teachingSensations allow us to form ideas, understand behaviors, and understand the world. In this sense, the five senses (hearing, touch, taste, smell, and sight) serve as a gateway to knowledge, and when these are stimulated, the learning process can be facilitated, and there is openness to the use of new resources for teaching. In this way, the objective of this writing is to carry out a systematic literature review of articles that address the use of the five senses in science teaching that generate meaningful learning and that explain the contributions to Science teaching. It is exploratory research, of a basic nature and with qualitative data analysis. The results suggest that it is incre0asingly necessary to develop research on the importance of the five senses for science teaching. This research is important because it opens new possibilities to facilitate the teaching of science, as it suggests new methods for teaching it.Las sensaciones nos permiten formar ideas, comprender comportamientos y comprender el mundo. En este sentido, los cinco sentidos (oído, tacto, gusto, olfato y vista) sirven como puerta de entrada al conocimiento y cuando estos son estimulados se puede facilitar el proceso de aprendizaje y hay apertura al uso de nuevos recursos para la enseñanza. De esta manera, el objetivo de este escrito es realizar una revisión sistemática de la literatura de los artículos científicos que abordan el uso de los cinco sentidos en la enseñanza de las Ciencias, para que generen aprendizajes significativos y que expliciten los aportes a la enseñanza de las Ciencias. Es una investigación exploratoria, de carácter básico y con análisis de datos cualitativos. Los resultados sugieren que es cada vez más necesario desarrollar investigaciones relacionadas con la importancia de los cinco sentidos para la enseñanza de las ciencias. Esta investigación es importante porque abre nuevas posibilidades para facilitar la enseñanza de las Ciencias, ya que sugiere nuevos métodos para enseñarla.As sensações permitem formar ideia, entender comportamentos e compreender o mundo. Neste sentido, os cinco sentidos (audição, tato, paladar, olfato e visão) servem como porta de entrada para o conhecimento e quando estes são estimulados, o processo de aprendizagem pode ser facilitado e há abertura para utilização de novos recursos para o ensino. Desta maneira, o objetivo deste escrito é realizar uma revisão sistemática de literatura dos artigos que abordam o uso dos cinco sentidos no ensino de ciências, que gerem uma Aprendizagem Significativa e que explicite os contributos para o ensino de ciências. É uma pesquisa exploratória, de natureza básica e com análise qualitativa dos dados. Os resultados sugerem que é preciso cada vez mais desenvolver pesquisas relacionadas à importância dos cinco sentidos para o ensino de ciências. Esta pesquisa é importante por abrir novas possibilidades para facilitar o ensino de ciências, na medida que sugere novos métodos para o seu ensino.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2024-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1635510.26571/reamec.v12.16355 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24014REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24014REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e240142318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16355/13372Copyright (c) 2024 Aiza Bella Teixeira da Silva; Caroline de Goes Sampaio, Victor Emanuel Pessoa Martinshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Aiza Bella Teixeira da Sampaio, Caroline de GoesMartins, Victor Emanuel Pessoa 2024-01-31T14:47:52Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16355Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-31T14:47:52Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING
LOS CINCO SENTIDOS EN LA ENSEÑANZA DE CIENCIAS A LA LUZ DEL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO
OS CINCO SENTIDOS NO ENSINO DE CIÊNCIAS À LUZ DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA
title THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING
spellingShingle THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING
Silva, Aiza Bella Teixeira da
Aprendizagem Significativa
Cinco sentidos
Ensino de Ciências
Aprendizaje significativo
Cinco sentidos
Enseñanza de las ciencias
Meaningful Learning
Five senses
Science teaching
title_short THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING
title_full THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING
title_fullStr THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING
title_full_unstemmed THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING
title_sort THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING
author Silva, Aiza Bella Teixeira da
author_facet Silva, Aiza Bella Teixeira da
Sampaio, Caroline de Goes
Martins, Victor Emanuel Pessoa
author_role author
author2 Sampaio, Caroline de Goes
Martins, Victor Emanuel Pessoa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Aiza Bella Teixeira da
Sampaio, Caroline de Goes
Martins, Victor Emanuel Pessoa
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Significativa
Cinco sentidos
Ensino de Ciências
Aprendizaje significativo
Cinco sentidos
Enseñanza de las ciencias
Meaningful Learning
Five senses
Science teaching
topic Aprendizagem Significativa
Cinco sentidos
Ensino de Ciências
Aprendizaje significativo
Cinco sentidos
Enseñanza de las ciencias
Meaningful Learning
Five senses
Science teaching
description Sensations allow us to form ideas, understand behaviors, and understand the world. In this sense, the five senses (hearing, touch, taste, smell, and sight) serve as a gateway to knowledge, and when these are stimulated, the learning process can be facilitated, and there is openness to the use of new resources for teaching. In this way, the objective of this writing is to carry out a systematic literature review of articles that address the use of the five senses in science teaching that generate meaningful learning and that explain the contributions to Science teaching. It is exploratory research, of a basic nature and with qualitative data analysis. The results suggest that it is incre0asingly necessary to develop research on the importance of the five senses for science teaching. This research is important because it opens new possibilities to facilitate the teaching of science, as it suggests new methods for teaching it.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16355
10.26571/reamec.v12.16355
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16355
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v12.16355
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16355/13372
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24014
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24014
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24014
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814266359808