Aplicação de simulações computacionais no ensino de física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Admilson Nelson dos
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/3335
Resumo: Over time we have come across the strong influence of technologies on education as well as on the environment inside and outside the classroom. This shows that traditional classes, taught in the same way as they were decades ago, have been losing space for the competition of cell phones, applications, social networks, which are often more attractive to students than traditional classes. In this sense, this work aims to assist the teacher in the use of new technologies for the teaching of electrostatic physics. The purpose of the project was to create, elaborate and make available the scripts of an educational product that will help the teacher in the use of computational simulations in the teaching of electricity concepts in high school. It is hoped that the product can provide the teacher and the students with a new tool, computational simulation, that shows the physical phenomena to approach concepts in physics teaching. Thus, making learning more attractive and allowing the student to construct meaningful knowledge.
id UFMT_63c2568c23c38f046460e25dada4b2ef
oai_identifier_str oai:localhost:1/3335
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Aplicação de simulações computacionais no ensino de físicaSimulações computacionaisEletricidadeEnsino de físicaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAComputational simulationsElectricityPhysics teachingOver time we have come across the strong influence of technologies on education as well as on the environment inside and outside the classroom. This shows that traditional classes, taught in the same way as they were decades ago, have been losing space for the competition of cell phones, applications, social networks, which are often more attractive to students than traditional classes. In this sense, this work aims to assist the teacher in the use of new technologies for the teaching of electrostatic physics. The purpose of the project was to create, elaborate and make available the scripts of an educational product that will help the teacher in the use of computational simulations in the teaching of electricity concepts in high school. It is hoped that the product can provide the teacher and the students with a new tool, computational simulation, that shows the physical phenomena to approach concepts in physics teaching. Thus, making learning more attractive and allowing the student to construct meaningful knowledge.CAPESAo longo dos tempos temos nos deparado com a forte influência das tecnologias na educação e também no ambiente dentro e fora da sala de aula. O que evidencia que as aulas ditas como tradicionais, que são ministradas da mesma forma que há décadas atrás, vem perdendo espaço para a concorrência de celulares, aplicativos, redes sociais, que por muitas vezes são mais atrativos aos alunos que as aulas tradicionais. Neste sentido, este trabalho visa auxiliar o professor na utilização de novas tecnologias para o ensino de física na eletrostática. O projeto teve como objetivo, a criação, elaboração e disponibilização de roteiros de um produto educacional que auxilie o professor na utilização de simulações computacionais no ensino dos conceitos de eletricidade no ensino médio. Espera-se que o produto possa proporcionar ao professor e aos alunos uma nova ferramenta, uma simulação computacional que evidencie os fenômenos físicos para abordagens dos conceitos da eletricidade no ensino de física. Assim, oportunizando a aprendizagem de forma mais atrativa e permitindo ao aluno a construção de conhecimentos significativos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFSilva, Elvis Lira dahttp://lattes.cnpq.br/5079537490443444Silva, Elvis Lira da911.800.151-34http://lattes.cnpq.br/5079537490443444Curvo, Eduardo Augusto Campos697.437.201-97http://lattes.cnpq.br/8170800329568830911.800.151-34Cunha, Cristiano Rocha da865.095.941-53http://lattes.cnpq.br/9385285640138196Barros, Marcelo Paes de594.274.341-04http://lattes.cnpq.br/0322922106383445Santos, Admilson Nelson dos2022-06-29T12:53:04Z2018-07-252022-06-29T12:53:04Z2017-12-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSANTOS, Admilson Nelson dos. Aplicação de simulações computacionais no ensino de física. 2017. 91 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/3335porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-07-03T07:03:10Zoai:localhost:1/3335Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-07-03T07:03:10Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Aplicação de simulações computacionais no ensino de física
title Aplicação de simulações computacionais no ensino de física
spellingShingle Aplicação de simulações computacionais no ensino de física
Santos, Admilson Nelson dos
Simulações computacionais
Eletricidade
Ensino de física
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Computational simulations
Electricity
Physics teaching
title_short Aplicação de simulações computacionais no ensino de física
title_full Aplicação de simulações computacionais no ensino de física
title_fullStr Aplicação de simulações computacionais no ensino de física
title_full_unstemmed Aplicação de simulações computacionais no ensino de física
title_sort Aplicação de simulações computacionais no ensino de física
author Santos, Admilson Nelson dos
author_facet Santos, Admilson Nelson dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Elvis Lira da
http://lattes.cnpq.br/5079537490443444
Silva, Elvis Lira da
911.800.151-34
http://lattes.cnpq.br/5079537490443444
Curvo, Eduardo Augusto Campos
697.437.201-97
http://lattes.cnpq.br/8170800329568830
911.800.151-34
Cunha, Cristiano Rocha da
865.095.941-53
http://lattes.cnpq.br/9385285640138196
Barros, Marcelo Paes de
594.274.341-04
http://lattes.cnpq.br/0322922106383445
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Admilson Nelson dos
dc.subject.por.fl_str_mv Simulações computacionais
Eletricidade
Ensino de física
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Computational simulations
Electricity
Physics teaching
topic Simulações computacionais
Eletricidade
Ensino de física
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Computational simulations
Electricity
Physics teaching
description Over time we have come across the strong influence of technologies on education as well as on the environment inside and outside the classroom. This shows that traditional classes, taught in the same way as they were decades ago, have been losing space for the competition of cell phones, applications, social networks, which are often more attractive to students than traditional classes. In this sense, this work aims to assist the teacher in the use of new technologies for the teaching of electrostatic physics. The purpose of the project was to create, elaborate and make available the scripts of an educational product that will help the teacher in the use of computational simulations in the teaching of electricity concepts in high school. It is hoped that the product can provide the teacher and the students with a new tool, computational simulation, that shows the physical phenomena to approach concepts in physics teaching. Thus, making learning more attractive and allowing the student to construct meaningful knowledge.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-04
2018-07-25
2022-06-29T12:53:04Z
2022-06-29T12:53:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Admilson Nelson dos. Aplicação de simulações computacionais no ensino de física. 2017. 91 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017.
http://ri.ufmt.br/handle/1/3335
identifier_str_mv SANTOS, Admilson Nelson dos. Aplicação de simulações computacionais no ensino de física. 2017. 91 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/3335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1784465097879453696