Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4615 |
Resumo: | This work aims to estimate the effect of being bullied on Mathematics and Portuguese Language grades on the school performance of 6th and 7th grade students, with an average age of 12 years, from public schools located in the city of Recife, seeking to isolate the influence the effects of the school, the community, such as the socioeconomic characteristics of the student, the student's family and their classmates. The work methodology foresees the use of statistical models to measure the impact effects on learning. Thus, the Propensity Score Matching (PSM) will be used combined with the Differences in Difference model (diff-in-diff) in order to compare students who claim to have suffered bullying (treated), with students who have not. Econometric techniques are used to circumvent potential endogeneity problems. The results obtained that there may be a dissipation of the effect of bullying on students' school performance in the short term, in addition to possible selection bias. |
id |
UFMT_f53bd082e187e30bca88756de8bbee03 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4615 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileiraAvaliação de impactoPropensity score matchingDifference-in-differencesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAImpact assessmentPropensity score matchingDifference-in-differencesThis work aims to estimate the effect of being bullied on Mathematics and Portuguese Language grades on the school performance of 6th and 7th grade students, with an average age of 12 years, from public schools located in the city of Recife, seeking to isolate the influence the effects of the school, the community, such as the socioeconomic characteristics of the student, the student's family and their classmates. The work methodology foresees the use of statistical models to measure the impact effects on learning. Thus, the Propensity Score Matching (PSM) will be used combined with the Differences in Difference model (diff-in-diff) in order to compare students who claim to have suffered bullying (treated), with students who have not. Econometric techniques are used to circumvent potential endogeneity problems. The results obtained that there may be a dissipation of the effect of bullying on students' school performance in the short term, in addition to possible selection bias.CAPESEste trabalho tem como objetivo estimar o efeito de sofrer bullying sobre as notas de Matemática e Língua Portuguesa no desempenho escolar dos estudantes do 6º e 7º anos, com idade média de 12 anos, de escolas públicas situadas na cidade do Recife, buscando isolar a influência dos efeitos da escola, da comunidade, as características socioeconômicas do aluno, da família do estudante e de seus colegas de sala de aula. A metodologia de trabalho prevê a utilização de modelos estatísticos para mensurar o impacto desses efeitos sobre o aprendizado. Dessa forma, será utilizado o Propensity Score Matching (PSM) combinado com o modelo de Diferenças em Diferença (diff-in-diff) com o propósito de comparar os alunos que declaram ter sofrido bullying (tratados), com os alunos que não sofreram. São utilizadas técnicas econométricas para contornar potenciais problemas de endogeneidade. Os resultados sugerem que pode acontecer um dissipamento do efeito do bullying sobre desempenho escolar dos alunos no curto prazo, além de possíveis problemas de viés de seleção.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Economia (FE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EconomiaSilva, Lucas Emanuel daOliveira, Felipe Resendehttp://lattes.cnpq.br/5724942282637254http://lattes.cnpq.br/6083165233502280Silva, Lucas Emanuel da044.862.225-47http://lattes.cnpq.br/6083165233502280Oliveira, Felipe Resende028.571.551-82http://lattes.cnpq.br/5724942282637254044.862.225-47028.571.551-82Raposo, Isabel Pessoa de Arruda845.942.094-91http://lattes.cnpq.br/2886384626788723Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista2023-08-09T16:54:27Z2021-11-012023-08-09T16:54:27Z2021-08-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisVAZ, Antônio Carlos da Silva Batista. Impacto do bullying em outcomes educacionais: evidência brasileira. 2021. 48 f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Economia, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/4615porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-08-10T07:04:33Zoai:localhost:1/4615Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-08-10T07:04:33Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira |
title |
Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira |
spellingShingle |
Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista Avaliação de impacto Propensity score matching Difference-in-differences CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA Impact assessment Propensity score matching Difference-in-differences |
title_short |
Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira |
title_full |
Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira |
title_fullStr |
Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira |
title_full_unstemmed |
Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira |
title_sort |
Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira |
author |
Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista |
author_facet |
Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Lucas Emanuel da Oliveira, Felipe Resende http://lattes.cnpq.br/5724942282637254 http://lattes.cnpq.br/6083165233502280 Silva, Lucas Emanuel da 044.862.225-47 http://lattes.cnpq.br/6083165233502280 Oliveira, Felipe Resende 028.571.551-82 http://lattes.cnpq.br/5724942282637254 044.862.225-47 028.571.551-82 Raposo, Isabel Pessoa de Arruda 845.942.094-91 http://lattes.cnpq.br/2886384626788723 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação de impacto Propensity score matching Difference-in-differences CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA Impact assessment Propensity score matching Difference-in-differences |
topic |
Avaliação de impacto Propensity score matching Difference-in-differences CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA Impact assessment Propensity score matching Difference-in-differences |
description |
This work aims to estimate the effect of being bullied on Mathematics and Portuguese Language grades on the school performance of 6th and 7th grade students, with an average age of 12 years, from public schools located in the city of Recife, seeking to isolate the influence the effects of the school, the community, such as the socioeconomic characteristics of the student, the student's family and their classmates. The work methodology foresees the use of statistical models to measure the impact effects on learning. Thus, the Propensity Score Matching (PSM) will be used combined with the Differences in Difference model (diff-in-diff) in order to compare students who claim to have suffered bullying (treated), with students who have not. Econometric techniques are used to circumvent potential endogeneity problems. The results obtained that there may be a dissipation of the effect of bullying on students' school performance in the short term, in addition to possible selection bias. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-01 2021-08-27 2023-08-09T16:54:27Z 2023-08-09T16:54:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VAZ, Antônio Carlos da Silva Batista. Impacto do bullying em outcomes educacionais: evidência brasileira. 2021. 48 f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Economia, Cuiabá, 2021. http://ri.ufmt.br/handle/1/4615 |
identifier_str_mv |
VAZ, Antônio Carlos da Silva Batista. Impacto do bullying em outcomes educacionais: evidência brasileira. 2021. 48 f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Economia, Cuiabá, 2021. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4615 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Economia (FE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Economia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Economia (FE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Economia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1784465110197075968 |