Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4615
Resumo: This work aims to estimate the effect of being bullied on Mathematics and Portuguese Language grades on the school performance of 6th and 7th grade students, with an average age of 12 years, from public schools located in the city of Recife, seeking to isolate the influence the effects of the school, the community, such as the socioeconomic characteristics of the student, the student's family and their classmates. The work methodology foresees the use of statistical models to measure the impact effects on learning. Thus, the Propensity Score Matching (PSM) will be used combined with the Differences in Difference model (diff-in-diff) in order to compare students who claim to have suffered bullying (treated), with students who have not. Econometric techniques are used to circumvent potential endogeneity problems. The results obtained that there may be a dissipation of the effect of bullying on students' school performance in the short term, in addition to possible selection bias.
id UFMT_f53bd082e187e30bca88756de8bbee03
oai_identifier_str oai:localhost:1/4615
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileiraAvaliação de impactoPropensity score matchingDifference-in-differencesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAImpact assessmentPropensity score matchingDifference-in-differencesThis work aims to estimate the effect of being bullied on Mathematics and Portuguese Language grades on the school performance of 6th and 7th grade students, with an average age of 12 years, from public schools located in the city of Recife, seeking to isolate the influence the effects of the school, the community, such as the socioeconomic characteristics of the student, the student's family and their classmates. The work methodology foresees the use of statistical models to measure the impact effects on learning. Thus, the Propensity Score Matching (PSM) will be used combined with the Differences in Difference model (diff-in-diff) in order to compare students who claim to have suffered bullying (treated), with students who have not. Econometric techniques are used to circumvent potential endogeneity problems. The results obtained that there may be a dissipation of the effect of bullying on students' school performance in the short term, in addition to possible selection bias.CAPESEste trabalho tem como objetivo estimar o efeito de sofrer bullying sobre as notas de Matemática e Língua Portuguesa no desempenho escolar dos estudantes do 6º e 7º anos, com idade média de 12 anos, de escolas públicas situadas na cidade do Recife, buscando isolar a influência dos efeitos da escola, da comunidade, as características socioeconômicas do aluno, da família do estudante e de seus colegas de sala de aula. A metodologia de trabalho prevê a utilização de modelos estatísticos para mensurar o impacto desses efeitos sobre o aprendizado. Dessa forma, será utilizado o Propensity Score Matching (PSM) combinado com o modelo de Diferenças em Diferença (diff-in-diff) com o propósito de comparar os alunos que declaram ter sofrido bullying (tratados), com os alunos que não sofreram. São utilizadas técnicas econométricas para contornar potenciais problemas de endogeneidade. Os resultados sugerem que pode acontecer um dissipamento do efeito do bullying sobre desempenho escolar dos alunos no curto prazo, além de possíveis problemas de viés de seleção.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Economia (FE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EconomiaSilva, Lucas Emanuel daOliveira, Felipe Resendehttp://lattes.cnpq.br/5724942282637254http://lattes.cnpq.br/6083165233502280Silva, Lucas Emanuel da044.862.225-47http://lattes.cnpq.br/6083165233502280Oliveira, Felipe Resende028.571.551-82http://lattes.cnpq.br/5724942282637254044.862.225-47028.571.551-82Raposo, Isabel Pessoa de Arruda845.942.094-91http://lattes.cnpq.br/2886384626788723Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista2023-08-09T16:54:27Z2021-11-012023-08-09T16:54:27Z2021-08-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisVAZ, Antônio Carlos da Silva Batista. Impacto do bullying em outcomes educacionais: evidência brasileira. 2021. 48 f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Economia, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/4615porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-08-10T07:04:33Zoai:localhost:1/4615Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-08-10T07:04:33Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira
title Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira
spellingShingle Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira
Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista
Avaliação de impacto
Propensity score matching
Difference-in-differences
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
Impact assessment
Propensity score matching
Difference-in-differences
title_short Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira
title_full Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira
title_fullStr Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira
title_full_unstemmed Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira
title_sort Impacto do bullying em outcomes educacionais : evidência brasileira
author Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista
author_facet Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Lucas Emanuel da
Oliveira, Felipe Resende
http://lattes.cnpq.br/5724942282637254
http://lattes.cnpq.br/6083165233502280
Silva, Lucas Emanuel da
044.862.225-47
http://lattes.cnpq.br/6083165233502280
Oliveira, Felipe Resende
028.571.551-82
http://lattes.cnpq.br/5724942282637254
044.862.225-47
028.571.551-82
Raposo, Isabel Pessoa de Arruda
845.942.094-91
http://lattes.cnpq.br/2886384626788723
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaz, Antônio Carlos da Silva Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação de impacto
Propensity score matching
Difference-in-differences
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
Impact assessment
Propensity score matching
Difference-in-differences
topic Avaliação de impacto
Propensity score matching
Difference-in-differences
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
Impact assessment
Propensity score matching
Difference-in-differences
description This work aims to estimate the effect of being bullied on Mathematics and Portuguese Language grades on the school performance of 6th and 7th grade students, with an average age of 12 years, from public schools located in the city of Recife, seeking to isolate the influence the effects of the school, the community, such as the socioeconomic characteristics of the student, the student's family and their classmates. The work methodology foresees the use of statistical models to measure the impact effects on learning. Thus, the Propensity Score Matching (PSM) will be used combined with the Differences in Difference model (diff-in-diff) in order to compare students who claim to have suffered bullying (treated), with students who have not. Econometric techniques are used to circumvent potential endogeneity problems. The results obtained that there may be a dissipation of the effect of bullying on students' school performance in the short term, in addition to possible selection bias.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-01
2021-08-27
2023-08-09T16:54:27Z
2023-08-09T16:54:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VAZ, Antônio Carlos da Silva Batista. Impacto do bullying em outcomes educacionais: evidência brasileira. 2021. 48 f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Economia, Cuiabá, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4615
identifier_str_mv VAZ, Antônio Carlos da Silva Batista. Impacto do bullying em outcomes educacionais: evidência brasileira. 2021. 48 f. Dissertação (Mestrado em Economia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Economia, Cuiabá, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4615
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Economia (FE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Economia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Economia (FE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Economia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1784465110197075968