Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Adriana Tenir Egéa de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2713
Resumo: In this master’s thesis a historical survey was made of the master theses produced in the Professional Master’s Program in Mathematics - PROFMAT, from the year 2013 to 2018, which investigate the topic Trigonometry. From this process of bibliographical survey, 134 master theses emerged, classified in two sub-themes: conceptual approach and application approach. This survey served as a theoretical support to analyze the results achieved in the teaching of trigonometry in the classroom, using the various methodological tools. The work that points out the challenges of teaching has been evidenced. In this way, the objective is to approach the teaching of trigonometry through mathematical modeling, with the purpose of enriching and fostering the field of investigation, as well as the syste- matization of ideas and concepts. In addition, it is important to promote the role of the teacher in a more dynamic and comprehensive teaching, seeking to apply Mathematics in aspects that enable the student to think real situations, contextualize the complexities and be able to perceive themselves while building their own knowledge. It presents a tea- ching proposal that, through an experiment, analyzes small amplitudes of the movement of a simple pendulum, in a real situation, in which the contextualization of a problem situation is made for the teaching of mathematical contents, specifically trigonometric.
id UFMT_f835967eb87169512eae9db405ef15d2
oai_identifier_str oai:localhost:1/2713
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemáticaAbordagem conceitualMatemática aplicadaAprendizagem matemáticaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAConceptual approachApplied mathematicsMathematical learningIn this master’s thesis a historical survey was made of the master theses produced in the Professional Master’s Program in Mathematics - PROFMAT, from the year 2013 to 2018, which investigate the topic Trigonometry. From this process of bibliographical survey, 134 master theses emerged, classified in two sub-themes: conceptual approach and application approach. This survey served as a theoretical support to analyze the results achieved in the teaching of trigonometry in the classroom, using the various methodological tools. The work that points out the challenges of teaching has been evidenced. In this way, the objective is to approach the teaching of trigonometry through mathematical modeling, with the purpose of enriching and fostering the field of investigation, as well as the syste- matization of ideas and concepts. In addition, it is important to promote the role of the teacher in a more dynamic and comprehensive teaching, seeking to apply Mathematics in aspects that enable the student to think real situations, contextualize the complexities and be able to perceive themselves while building their own knowledge. It presents a tea- ching proposal that, through an experiment, analyzes small amplitudes of the movement of a simple pendulum, in a real situation, in which the contextualization of a problem situation is made for the teaching of mathematical contents, specifically trigonometric.CAPESNesta dissertção foi realizado um levantamento histórico das dissertações produzidas no Mestrado Profissional em Matemática – PROFMAT, do ano de 2013 a 2018, que tra- taram o tema Trigonometria. Deste processo de levantamento bibliográfico, emergiram 134 dissertações, classificadas em dois sub-temas: abordagem conceitual e abordagem por aplicações. Este levantamento serviu de suporte teórico para analisar os resultados alcançados no ensino de trigonometria em sala de aula, utilizando as diversas ferramen- tas metodológicas. Evidenciaram-se os trabalhos que apontam os desafios de ensino. Neste contexto, o objetivo é abordar o ensino de trigonometria através da modelagem matemática, com a finalidade de enriquecer e fomentar o campo de investigação, sistema- tização de ideias e conceitos. Promover o papel do professor num ensino mais dinâmico e abrangente, aplicar a Matemática em aspectos que possibilite o aluno pensar situações reais, contextualizar as complexidades e ser capaz de perceber-se, enquanto constrói o seu próprio conhecimento. Apresenta uma proposta de ensino que, através de um ex- perimento, analisa pequenas amplitudes do movimento de um pêndulo simples, numa situação real, em que se faz a contextualização de uma situação-problema para o ensino de conteúdos matemáticos, especificamente trigonométricos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Matemática - PROFMATDiniz, Geraldo Luciohttp://lattes.cnpq.br/2259358703656931Diniz, Geraldo Lucio355.165.936-20http://lattes.cnpq.br/2259358703656931Cecconello, Moiseis dos Santos958.316.491-72http://lattes.cnpq.br/0123774037351137355.165.936-20Gonçalves, William Vieira631.401.871-49http://lattes.cnpq.br/0699450817311284Oliveira, Adriana Tenir Egéa de2021-08-09T16:18:36Z2019-03-272021-08-09T16:18:36Z2019-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Adriana Tenir Egéa de. Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática. 2019. 80 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2019.http://ri.ufmt.br/handle/1/2713porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-08-11T07:02:44Zoai:localhost:1/2713Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-08-11T07:02:44Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática
title Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática
spellingShingle Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática
Oliveira, Adriana Tenir Egéa de
Abordagem conceitual
Matemática aplicada
Aprendizagem matemática
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Conceptual approach
Applied mathematics
Mathematical learning
title_short Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática
title_full Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática
title_fullStr Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática
title_full_unstemmed Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática
title_sort Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática
author Oliveira, Adriana Tenir Egéa de
author_facet Oliveira, Adriana Tenir Egéa de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Diniz, Geraldo Lucio
http://lattes.cnpq.br/2259358703656931
Diniz, Geraldo Lucio
355.165.936-20
http://lattes.cnpq.br/2259358703656931
Cecconello, Moiseis dos Santos
958.316.491-72
http://lattes.cnpq.br/0123774037351137
355.165.936-20
Gonçalves, William Vieira
631.401.871-49
http://lattes.cnpq.br/0699450817311284
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Adriana Tenir Egéa de
dc.subject.por.fl_str_mv Abordagem conceitual
Matemática aplicada
Aprendizagem matemática
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Conceptual approach
Applied mathematics
Mathematical learning
topic Abordagem conceitual
Matemática aplicada
Aprendizagem matemática
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Conceptual approach
Applied mathematics
Mathematical learning
description In this master’s thesis a historical survey was made of the master theses produced in the Professional Master’s Program in Mathematics - PROFMAT, from the year 2013 to 2018, which investigate the topic Trigonometry. From this process of bibliographical survey, 134 master theses emerged, classified in two sub-themes: conceptual approach and application approach. This survey served as a theoretical support to analyze the results achieved in the teaching of trigonometry in the classroom, using the various methodological tools. The work that points out the challenges of teaching has been evidenced. In this way, the objective is to approach the teaching of trigonometry through mathematical modeling, with the purpose of enriching and fostering the field of investigation, as well as the syste- matization of ideas and concepts. In addition, it is important to promote the role of the teacher in a more dynamic and comprehensive teaching, seeking to apply Mathematics in aspects that enable the student to think real situations, contextualize the complexities and be able to perceive themselves while building their own knowledge. It presents a tea- ching proposal that, through an experiment, analyzes small amplitudes of the movement of a simple pendulum, in a real situation, in which the contextualization of a problem situation is made for the teaching of mathematical contents, specifically trigonometric.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-27
2019-03-01
2021-08-09T16:18:36Z
2021-08-09T16:18:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Adriana Tenir Egéa de. Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática. 2019. 80 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2019.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2713
identifier_str_mv OLIVEIRA, Adriana Tenir Egéa de. Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática. 2019. 80 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2019.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2713
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Matemática - PROFMAT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Matemática - PROFMAT
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1784465099291885568