Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/2713 |
Resumo: | In this master’s thesis a historical survey was made of the master theses produced in the Professional Master’s Program in Mathematics - PROFMAT, from the year 2013 to 2018, which investigate the topic Trigonometry. From this process of bibliographical survey, 134 master theses emerged, classified in two sub-themes: conceptual approach and application approach. This survey served as a theoretical support to analyze the results achieved in the teaching of trigonometry in the classroom, using the various methodological tools. The work that points out the challenges of teaching has been evidenced. In this way, the objective is to approach the teaching of trigonometry through mathematical modeling, with the purpose of enriching and fostering the field of investigation, as well as the syste- matization of ideas and concepts. In addition, it is important to promote the role of the teacher in a more dynamic and comprehensive teaching, seeking to apply Mathematics in aspects that enable the student to think real situations, contextualize the complexities and be able to perceive themselves while building their own knowledge. It presents a tea- ching proposal that, through an experiment, analyzes small amplitudes of the movement of a simple pendulum, in a real situation, in which the contextualization of a problem situation is made for the teaching of mathematical contents, specifically trigonometric. |
id |
UFMT_f835967eb87169512eae9db405ef15d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2713 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemáticaAbordagem conceitualMatemática aplicadaAprendizagem matemáticaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAConceptual approachApplied mathematicsMathematical learningIn this master’s thesis a historical survey was made of the master theses produced in the Professional Master’s Program in Mathematics - PROFMAT, from the year 2013 to 2018, which investigate the topic Trigonometry. From this process of bibliographical survey, 134 master theses emerged, classified in two sub-themes: conceptual approach and application approach. This survey served as a theoretical support to analyze the results achieved in the teaching of trigonometry in the classroom, using the various methodological tools. The work that points out the challenges of teaching has been evidenced. In this way, the objective is to approach the teaching of trigonometry through mathematical modeling, with the purpose of enriching and fostering the field of investigation, as well as the syste- matization of ideas and concepts. In addition, it is important to promote the role of the teacher in a more dynamic and comprehensive teaching, seeking to apply Mathematics in aspects that enable the student to think real situations, contextualize the complexities and be able to perceive themselves while building their own knowledge. It presents a tea- ching proposal that, through an experiment, analyzes small amplitudes of the movement of a simple pendulum, in a real situation, in which the contextualization of a problem situation is made for the teaching of mathematical contents, specifically trigonometric.CAPESNesta dissertção foi realizado um levantamento histórico das dissertações produzidas no Mestrado Profissional em Matemática – PROFMAT, do ano de 2013 a 2018, que tra- taram o tema Trigonometria. Deste processo de levantamento bibliográfico, emergiram 134 dissertações, classificadas em dois sub-temas: abordagem conceitual e abordagem por aplicações. Este levantamento serviu de suporte teórico para analisar os resultados alcançados no ensino de trigonometria em sala de aula, utilizando as diversas ferramen- tas metodológicas. Evidenciaram-se os trabalhos que apontam os desafios de ensino. Neste contexto, o objetivo é abordar o ensino de trigonometria através da modelagem matemática, com a finalidade de enriquecer e fomentar o campo de investigação, sistema- tização de ideias e conceitos. Promover o papel do professor num ensino mais dinâmico e abrangente, aplicar a Matemática em aspectos que possibilite o aluno pensar situações reais, contextualizar as complexidades e ser capaz de perceber-se, enquanto constrói o seu próprio conhecimento. Apresenta uma proposta de ensino que, através de um ex- perimento, analisa pequenas amplitudes do movimento de um pêndulo simples, numa situação real, em que se faz a contextualização de uma situação-problema para o ensino de conteúdos matemáticos, especificamente trigonométricos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Matemática - PROFMATDiniz, Geraldo Luciohttp://lattes.cnpq.br/2259358703656931Diniz, Geraldo Lucio355.165.936-20http://lattes.cnpq.br/2259358703656931Cecconello, Moiseis dos Santos958.316.491-72http://lattes.cnpq.br/0123774037351137355.165.936-20Gonçalves, William Vieira631.401.871-49http://lattes.cnpq.br/0699450817311284Oliveira, Adriana Tenir Egéa de2021-08-09T16:18:36Z2019-03-272021-08-09T16:18:36Z2019-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Adriana Tenir Egéa de. Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática. 2019. 80 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2019.http://ri.ufmt.br/handle/1/2713porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-08-11T07:02:44Zoai:localhost:1/2713Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-08-11T07:02:44Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática |
title |
Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática |
spellingShingle |
Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática Oliveira, Adriana Tenir Egéa de Abordagem conceitual Matemática aplicada Aprendizagem matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Conceptual approach Applied mathematics Mathematical learning |
title_short |
Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática |
title_full |
Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática |
title_fullStr |
Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática |
title_full_unstemmed |
Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática |
title_sort |
Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática |
author |
Oliveira, Adriana Tenir Egéa de |
author_facet |
Oliveira, Adriana Tenir Egéa de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Diniz, Geraldo Lucio http://lattes.cnpq.br/2259358703656931 Diniz, Geraldo Lucio 355.165.936-20 http://lattes.cnpq.br/2259358703656931 Cecconello, Moiseis dos Santos 958.316.491-72 http://lattes.cnpq.br/0123774037351137 355.165.936-20 Gonçalves, William Vieira 631.401.871-49 http://lattes.cnpq.br/0699450817311284 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Adriana Tenir Egéa de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Abordagem conceitual Matemática aplicada Aprendizagem matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Conceptual approach Applied mathematics Mathematical learning |
topic |
Abordagem conceitual Matemática aplicada Aprendizagem matemática CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Conceptual approach Applied mathematics Mathematical learning |
description |
In this master’s thesis a historical survey was made of the master theses produced in the Professional Master’s Program in Mathematics - PROFMAT, from the year 2013 to 2018, which investigate the topic Trigonometry. From this process of bibliographical survey, 134 master theses emerged, classified in two sub-themes: conceptual approach and application approach. This survey served as a theoretical support to analyze the results achieved in the teaching of trigonometry in the classroom, using the various methodological tools. The work that points out the challenges of teaching has been evidenced. In this way, the objective is to approach the teaching of trigonometry through mathematical modeling, with the purpose of enriching and fostering the field of investigation, as well as the syste- matization of ideas and concepts. In addition, it is important to promote the role of the teacher in a more dynamic and comprehensive teaching, seeking to apply Mathematics in aspects that enable the student to think real situations, contextualize the complexities and be able to perceive themselves while building their own knowledge. It presents a tea- ching proposal that, through an experiment, analyzes small amplitudes of the movement of a simple pendulum, in a real situation, in which the contextualization of a problem situation is made for the teaching of mathematical contents, specifically trigonometric. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-27 2019-03-01 2021-08-09T16:18:36Z 2021-08-09T16:18:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Adriana Tenir Egéa de. Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática. 2019. 80 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2019. http://ri.ufmt.br/handle/1/2713 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Adriana Tenir Egéa de. Ensino de funções trigonométricas com modelagem matemática. 2019. 80 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2019. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/2713 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Matemática - PROFMAT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Matemática - PROFMAT |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1784465099291885568 |