UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional Universidade Franciscana |
Texto Completo: | http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/136 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/401 |
Resumo: | This research aims to investigate, through the use of educational games, the algebra learning process by students of 6th grade of elementary school. The work was applied in a private school in Santa Maria, RS. The participants are students in a class of sixth grade (seventh year), seven girls and four boys, aged between 11 and 14 years. The research was developed through a qualitative approach and the class teacher was the researcher; therefore she experienced directly the relationship among students and games. Activities introductory to algebra were applied, followed by five games. The analysis was done from the field diary of the teacher researcher, through which it was possible to conclude that students felt motivated by the application of games, engaged in activities, interact with colleagues in groups and prefer this type of activity than the exercises of the book used at school. However, it is attributed to lack of time to deepen content studied, determined by the need to comply with the planning of the school, the remaining difficulties in learning of the contents. The final product takes into account this fact, in order to bring learning content in new applications of the list of activities and games. |
id |
UFN-1_e3bfdfa8c8ec8d21193cd08ec3da984f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/401 |
network_acronym_str |
UFN-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
repository_id_str |
|
spelling |
Pretto, ValdirCPF:47220368020http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4188012P3CPF:41234367068http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4417863P5Guedes, Roseliane Forgiarini2018-06-27T19:13:17Z2012-10-19GUEDES, Roseliane Forgiarini. UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE. 2012. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2012.http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/136http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/401This research aims to investigate, through the use of educational games, the algebra learning process by students of 6th grade of elementary school. The work was applied in a private school in Santa Maria, RS. The participants are students in a class of sixth grade (seventh year), seven girls and four boys, aged between 11 and 14 years. The research was developed through a qualitative approach and the class teacher was the researcher; therefore she experienced directly the relationship among students and games. Activities introductory to algebra were applied, followed by five games. The analysis was done from the field diary of the teacher researcher, through which it was possible to conclude that students felt motivated by the application of games, engaged in activities, interact with colleagues in groups and prefer this type of activity than the exercises of the book used at school. However, it is attributed to lack of time to deepen content studied, determined by the need to comply with the planning of the school, the remaining difficulties in learning of the contents. The final product takes into account this fact, in order to bring learning content in new applications of the list of activities and games.Esta pesquisa teve como objetivo investigar, por meio do uso de jogos didáticos, a aprendizagem de conteúdos de Álgebra por alunos da 6ª série do Ensino Fundamental. O trabalho foi aplicado em uma escola particular do município de Santa Maria, RS. Os participantes são alunos de uma turma da 6ª série (7º ano), sete meninas e quatro meninos, com idades entre 11 e 14 anos. A pesquisa desenvolveu-se por meio de uma abordagem qualitativa e a professora da turma foi a pesquisadora; por conseguinte, vivenciou diretamente as relações dos alunos com os jogos aplicados. Foram aplicadas atividades introdutórias à Álgebra e, em seguida, cinco jogos. A análise dos resultados foi feita a partir do diário de campo da professora-pesquisadora, por meio do qual foi possível concluir que os alunos sentiram-se motivados com a aplicação dos jogos, envolveram-se nas atividades, interagiram com os colegas nos grupos e preferiram esse tipo de atividade a de realização dos exercícios da apostila usada na escola. No entanto, atribui-se à falta de tempo em aprofundar o conteúdo estudado, determinada pela necessidade de cumprimento do planejamento da escola, as dificuldades ainda existentes na aprendizagem dos conteúdos. O produto elaborado leva em conta esse fato, para que novas aplicações da lista de atividades e jogos possam, efetivamente, levar à aprendizagem dos conteúdos envolvidos.Made available in DSpace on 2018-06-27T19:13:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Roseliane Forgiarini Guedes.pdf: 2446277 bytes, checksum: f6d707c3fe9acdb28cacaf6bf83e1e1d (MD5) Roseliane Forgiarini Guedes.pdf.jpg: 3566 bytes, checksum: c41e98470b2e7460c028f29d1d306cdf (MD5) Previous issue date: 2012-10-19Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/retrieve/349/Roseliane%20Forgiarini%20Guedes.pdf.jpgporUniversidade FranciscanaMestrado Profissionalizante em Ensino de Física e MatemáticaUFNBREnsino de MatemáticaJogos DidáticosÁlgebraProcesso de aprendizagemDidactical gamesAlgebraLearning processCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIEinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Universidade Franciscanainstname:Universidade Franciscana (UFN)instacron:UFNORIGINALRoseliane Forgiarini Guedes.pdfapplication/pdf2446277http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/401/1/Roseliane+Forgiarini+Guedes.pdff6d707c3fe9acdb28cacaf6bf83e1e1dMD51THUMBNAILRoseliane Forgiarini Guedes.pdf.jpgimage/jpeg3566http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/401/2/Roseliane+Forgiarini+Guedes.pdf.jpgc41e98470b2e7460c028f29d1d306cdfMD52UFN-BDTD/4012018-08-01 13:50:01.628oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/401Repositório de Publicaçõeshttp://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/requestopendoar:2018-08-01T16:50:01Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE |
title |
UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE |
spellingShingle |
UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE Guedes, Roseliane Forgiarini Jogos Didáticos Álgebra Processo de aprendizagem Didactical games Algebra Learning process CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE |
title_full |
UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE |
title_fullStr |
UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE |
title_full_unstemmed |
UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE |
title_sort |
UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE |
author |
Guedes, Roseliane Forgiarini |
author_facet |
Guedes, Roseliane Forgiarini |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pretto, Valdir |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:47220368020 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4188012P3 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:41234367068 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4417863P5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guedes, Roseliane Forgiarini |
contributor_str_mv |
Pretto, Valdir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogos Didáticos Álgebra Processo de aprendizagem |
topic |
Jogos Didáticos Álgebra Processo de aprendizagem Didactical games Algebra Learning process CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Didactical games Algebra Learning process |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This research aims to investigate, through the use of educational games, the algebra learning process by students of 6th grade of elementary school. The work was applied in a private school in Santa Maria, RS. The participants are students in a class of sixth grade (seventh year), seven girls and four boys, aged between 11 and 14 years. The research was developed through a qualitative approach and the class teacher was the researcher; therefore she experienced directly the relationship among students and games. Activities introductory to algebra were applied, followed by five games. The analysis was done from the field diary of the teacher researcher, through which it was possible to conclude that students felt motivated by the application of games, engaged in activities, interact with colleagues in groups and prefer this type of activity than the exercises of the book used at school. However, it is attributed to lack of time to deepen content studied, determined by the need to comply with the planning of the school, the remaining difficulties in learning of the contents. The final product takes into account this fact, in order to bring learning content in new applications of the list of activities and games. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-10-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-06-27T19:13:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GUEDES, Roseliane Forgiarini. UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE. 2012. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/136 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/401 |
identifier_str_mv |
GUEDES, Roseliane Forgiarini. UMA INVESTIGAÇÃO SOBRE A APRENDIZAGEM DE ÁLGEBRA POR MEIO DO USO DE JOGOS, COM ALUNOS DA 6a SÉRIE. 2012. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2012. |
url |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/136 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Franciscana |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Franciscana |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional Universidade Franciscana instname:Universidade Franciscana (UFN) instacron:UFN |
instname_str |
Universidade Franciscana (UFN) |
instacron_str |
UFN |
institution |
UFN |
reponame_str |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
collection |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/401/1/Roseliane+Forgiarini+Guedes.pdf http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/401/2/Roseliane+Forgiarini+Guedes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f6d707c3fe9acdb28cacaf6bf83e1e1d c41e98470b2e7460c028f29d1d306cdf |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1797147350722936832 |