TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL FORMATION OF CHEMISTRY TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues da Silva Costa, Franciellen
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Camargo, Sérgio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1571
Resumo: The present work is partial results of a master’s research, which aimed to investigate what contributions are perceived by future chemistry teachers from the use of different textual genres during a formative process. The section gathers data consisting of observations of weekly meetings, semi-annual reports and semi-structured interviews with the scholarship holders of the Chemistry subproject of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (PIBID) of a federal institution of higher education in the state of Paraná. The methodology of analysis was elements of Content Analysis, and the categories were defined, a priori, through the theoretical references around textual genres. The results revealed that the use of different teaching materials allowed undergraduates to improve their reading and writing skills, signaling the importance of these tools in teacher education. Among these findings, it can be highlighted: the expansion of vocabulary, the improvement in interpretation, the synthesis of texts, as well as the incentive to practice reading.
id UFOPA-1_7c4d144a18d7db9743a9edbd1b3d8a48
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1571
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL FORMATION OF CHEMISTRY TEACHERS GÉNEROS TEXTUALES EN LA FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES DE QUÍMICAOS GÊNEROS TEXTUAIS NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE QUÍMICAPIBIDGéneros TextualesEnseñanza de la QuímicaPIBIDTextual GenresTeaching of ChemistryPIBIDGêneros TextuaisEnsino de QuímicaThe present work is partial results of a master’s research, which aimed to investigate what contributions are perceived by future chemistry teachers from the use of different textual genres during a formative process. The section gathers data consisting of observations of weekly meetings, semi-annual reports and semi-structured interviews with the scholarship holders of the Chemistry subproject of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (PIBID) of a federal institution of higher education in the state of Paraná. The methodology of analysis was elements of Content Analysis, and the categories were defined, a priori, through the theoretical references around textual genres. The results revealed that the use of different teaching materials allowed undergraduates to improve their reading and writing skills, signaling the importance of these tools in teacher education. Among these findings, it can be highlighted: the expansion of vocabulary, the improvement in interpretation, the synthesis of texts, as well as the incentive to practice reading.El presente trabajo es el resultado parcial de una investigación de maestría, que tuvo como objetivo investigar qué contribuciones son percibidas por los futuros profesores de química a partir del uso de diferentes géneros textuales durante un proceso formativo. La sección reúne datos consistentes en observaciones de reuniones semanales, informes semestrales y entrevistas semiestructuradas con los becarios del subproyecto Química del Programa Institucional de Becas de Iniciación Docente (PIBID) de una institución federal de educación superior en el estado de Paraná. La metodología de análisis fue elementos de Análisis de Contenido, y las categorías fueron definidas, a priori, a través de las referencias teóricas en torno a géneros textuales. Los resultados revelaron que el uso de diferentes materiales didácticos permitió a los estudiantes de pregrado mejorar sus habilidades de lectura y escritura, señalando la importancia de estas herramientas en la formación docente. Entre estos hallazgos, se pueden destacar: la expansión del vocabulario, la mejora en la interpretación, la síntesis de textos, así como el incentivo para practicar la lectura.O presente trabalho trata-se de resultados parciais de uma pesquisa de mestrado, a qual teve por objetivo investigar que contribuições são percebidas por futuros professores de Química a partir da utilização de diferentes gêneros textuais durante um processo formativo. O recorte reúne dados constituídos por meio de observações das reuniões semanais, relatórios semestrais e de entrevistas semiestruturadas com os bolsistas do subprojeto de Química do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) de uma instituição federal de ensino superior do estado do Paraná. Utilizou-se como metodologia de análise elementos da Análise de Conteúdo, sendo as categorias definidas, a priori, mediante os referenciais teóricos em torno dos gêneros textuais. Os resultados revelaram que a utilização de diferentes materiais didáticos permitiu aos licenciandos aperfeiçoarem suas habilidades de leitura e escrita, sinalizando a importância dessas ferramentas na formação de professores. Entre estas constatações, pode-se ressaltar: a ampliação de vocabulário, o aperfeiçoamento na interpretação, a síntese de textos, bem como o incentivo à prática de leitura.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/157110.24065/2237-9460.2021v11n1ID1571Revista Exitus; v. 11 (2021); e0201562237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1571/1016https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues da Silva Costa, Franciellen Camargo, Sérgio 2021-06-04T17:03:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1571Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:26.385645Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL FORMATION OF CHEMISTRY TEACHERS
GÉNEROS TEXTUALES EN LA FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES DE QUÍMICA
OS GÊNEROS TEXTUAIS NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE QUÍMICA
title TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL FORMATION OF CHEMISTRY TEACHERS
spellingShingle TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL FORMATION OF CHEMISTRY TEACHERS
Rodrigues da Silva Costa, Franciellen
PIBID
Géneros Textuales
Enseñanza de la Química
PIBID
Textual Genres
Teaching of Chemistry
PIBID
Gêneros Textuais
Ensino de Química
title_short TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL FORMATION OF CHEMISTRY TEACHERS
title_full TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL FORMATION OF CHEMISTRY TEACHERS
title_fullStr TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL FORMATION OF CHEMISTRY TEACHERS
title_full_unstemmed TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL FORMATION OF CHEMISTRY TEACHERS
title_sort TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL FORMATION OF CHEMISTRY TEACHERS
author Rodrigues da Silva Costa, Franciellen
author_facet Rodrigues da Silva Costa, Franciellen
Camargo, Sérgio
author_role author
author2 Camargo, Sérgio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues da Silva Costa, Franciellen
Camargo, Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv PIBID
Géneros Textuales
Enseñanza de la Química
PIBID
Textual Genres
Teaching of Chemistry
PIBID
Gêneros Textuais
Ensino de Química
topic PIBID
Géneros Textuales
Enseñanza de la Química
PIBID
Textual Genres
Teaching of Chemistry
PIBID
Gêneros Textuais
Ensino de Química
description The present work is partial results of a master’s research, which aimed to investigate what contributions are perceived by future chemistry teachers from the use of different textual genres during a formative process. The section gathers data consisting of observations of weekly meetings, semi-annual reports and semi-structured interviews with the scholarship holders of the Chemistry subproject of the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (PIBID) of a federal institution of higher education in the state of Paraná. The methodology of analysis was elements of Content Analysis, and the categories were defined, a priori, through the theoretical references around textual genres. The results revealed that the use of different teaching materials allowed undergraduates to improve their reading and writing skills, signaling the importance of these tools in teacher education. Among these findings, it can be highlighted: the expansion of vocabulary, the improvement in interpretation, the synthesis of texts, as well as the incentive to practice reading.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1571
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1571
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1571
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1571
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1571/1016
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 11 (2021); e020156
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039018762240