Quality of life of basic education teachers of public schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Debora Dornelas Ferreira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Oliveira, Renata Aparecida Rodrigues de, Mota Júnior, Rômulo José, Oliveira, Claúdia Eliza Patrocínio, Marins, João Carlos Bouzas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira em Promoção da Saúde
Texto Completo: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/3448
Resumo: Objective: To evaluate the aspects associated with the quality of life (QoL) of basic education teachers of public schools of Viçosa, MG, checking for relationships to the economic class. Methods: This is a descriptive cross-sectional study conducted between March and October 2013 with 156 teachers of the city of Viçosa, MG. We applied the World Health Organization Quality of Life/BREF and the Criterion of Economic Classification questionnaires. We also used a questionnaire on the length of employment and the weekly workload. To compare the QoL domains between economic classes, we used the one-way ANOVA with post-hoc Tukey. For all treatments, significance level was set at p
id UFOR-2_5723f8d6d5af3286a448136662ea2ec0
oai_identifier_str oai:ojs.ojs.unifor.br:article/3448
network_acronym_str UFOR-2
network_name_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository_id_str
spelling Quality of life of basic education teachers of public schoolsCalidad de vida de profesoras de la enseñanza básica de la red públicaQualidade de vida de professoras do ensino básico da rede públicaHealth PromotionQuality of LifeEducationFacultyPromoción de la SaludCalidad de VidaEducaciónDocentes.Promoção da SaúdeQualidade de VidaEducaçãoDocentes.Objective: To evaluate the aspects associated with the quality of life (QoL) of basic education teachers of public schools of Viçosa, MG, checking for relationships to the economic class. Methods: This is a descriptive cross-sectional study conducted between March and October 2013 with 156 teachers of the city of Viçosa, MG. We applied the World Health Organization Quality of Life/BREF and the Criterion of Economic Classification questionnaires. We also used a questionnaire on the length of employment and the weekly workload. To compare the QoL domains between economic classes, we used the one-way ANOVA with post-hoc Tukey. For all treatments, significance level was set at pObjetivo: Evaluar los aspectos asociados a la calidad de vida (CV) de profesoras de la enseñanza básica de la red pública de Viçosa-MG y su relación con la clase económica. Métodos: Se trata de un estudio descriptivo transversal desarrollado entre marzo y octubre de 2013 con 156 profesoras de la ciudad de Viçosa-MG. Fueron aplicados los cuestionarios World Health Organization Quality of Life/BREF y el Criterio de Clasificación Económica. Se utilizo también un cuestionario sobre el tiempo de actuación y la carga horaria semanal de trabajo. Se utilizó La ANOVA one way con el post hoc de Tukey para la comparación de los dominios de la CV entre las clases económicas. Se adoptó el nivel de significación de pObjetivo: Avaliar os aspectos associados à qualidade de vida (QV) de professoras do ensino básico da rede pública de Viçosa-MG, buscando relações com a classe econômica. Métodos: Trata-se de um estudo descritivo transversal, desenvolvido entre março e outubro de 2013, realizado com 156 professoras da cidade de Viçosa-MG. Foram aplicados os questionários World Health Organization Quality of Life/BREF e o Critério de Classificação Econômica. Utilizou-se também um questionário contendo tempo de atuação e carga horária semanal de trabalho. Para comparação dos domínios da QV entre as classes econômicas, utilizou-se o teste ANOVA one way, com post hoc de Tukey. Para todos os tratamentos, adotou-se um nível de significância de pUniversidade de Fortaleza2015-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfapplication/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/344810.5020/18061230.2015.p191Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 28 No. 2 (2015); 191-197Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 28 Núm. 2 (2015); 191-197Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 28 n. 2 (2015); 191-1971806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporenghttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/3448/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/3448/pdf_1Tavares, Debora Dornelas FerreiraOliveira, Renata Aparecida Rodrigues deMota Júnior, Rômulo JoséOliveira, Claúdia Eliza PatrocínioMarins, João Carlos Bouzasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-02-16T12:26:36Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/3448Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2022-02-16T12:26:36Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false
dc.title.none.fl_str_mv Quality of life of basic education teachers of public schools
Calidad de vida de profesoras de la enseñanza básica de la red pública
Qualidade de vida de professoras do ensino básico da rede pública
title Quality of life of basic education teachers of public schools
spellingShingle Quality of life of basic education teachers of public schools
Tavares, Debora Dornelas Ferreira
Health Promotion
Quality of Life
Education
Faculty
Promoción de la Salud
Calidad de Vida
Educación
Docentes.
Promoção da Saúde
Qualidade de Vida
Educação
Docentes.
title_short Quality of life of basic education teachers of public schools
title_full Quality of life of basic education teachers of public schools
title_fullStr Quality of life of basic education teachers of public schools
title_full_unstemmed Quality of life of basic education teachers of public schools
title_sort Quality of life of basic education teachers of public schools
author Tavares, Debora Dornelas Ferreira
author_facet Tavares, Debora Dornelas Ferreira
Oliveira, Renata Aparecida Rodrigues de
Mota Júnior, Rômulo José
Oliveira, Claúdia Eliza Patrocínio
Marins, João Carlos Bouzas
author_role author
author2 Oliveira, Renata Aparecida Rodrigues de
Mota Júnior, Rômulo José
Oliveira, Claúdia Eliza Patrocínio
Marins, João Carlos Bouzas
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Debora Dornelas Ferreira
Oliveira, Renata Aparecida Rodrigues de
Mota Júnior, Rômulo José
Oliveira, Claúdia Eliza Patrocínio
Marins, João Carlos Bouzas
dc.subject.por.fl_str_mv Health Promotion
Quality of Life
Education
Faculty
Promoción de la Salud
Calidad de Vida
Educación
Docentes.
Promoção da Saúde
Qualidade de Vida
Educação
Docentes.
topic Health Promotion
Quality of Life
Education
Faculty
Promoción de la Salud
Calidad de Vida
Educación
Docentes.
Promoção da Saúde
Qualidade de Vida
Educação
Docentes.
description Objective: To evaluate the aspects associated with the quality of life (QoL) of basic education teachers of public schools of Viçosa, MG, checking for relationships to the economic class. Methods: This is a descriptive cross-sectional study conducted between March and October 2013 with 156 teachers of the city of Viçosa, MG. We applied the World Health Organization Quality of Life/BREF and the Criterion of Economic Classification questionnaires. We also used a questionnaire on the length of employment and the weekly workload. To compare the QoL domains between economic classes, we used the one-way ANOVA with post-hoc Tukey. For all treatments, significance level was set at p
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Peer-reviewed Article"
"Avaliado pelos pares"
"Avaliado pelos pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/3448
10.5020/18061230.2015.p191
url https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/3448
identifier_str_mv 10.5020/18061230.2015.p191
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/3448/pdf
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/3448/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 28 No. 2 (2015); 191-197
Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 28 Núm. 2 (2015); 191-197
Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 28 n. 2 (2015); 191-197
1806-1230
reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde
instname:Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron:UFOR
instname_str Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron_str UFOR
institution UFOR
reponame_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
collection Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754638938490798080