Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Munguba, Marilene Calderaro
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Valdés, Maria Teresa Moreno, Matos, Vânia Cordeiro de, Silva, Carlos Antonio Bruno da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira em Promoção da Saúde
Texto Completo: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/330
Resumo: Computer games and mainly videogames have proved to be an important tendency in Brazilian children’s play. They are part of the playful culture, which associates modern technology to traditional play preserving the importance of the latter. Based on Vygotsky and Chadwick’s ideas, this work studies the alternatives in the use of videogame by the occupational therapist, educator or parents, aiming prevention of learning difficulty by means of apprehension of learning strategies. Sixty children were investigated under dialectic, descriptive qualitative/quantitative focus. There was a semi-structured interview, direct observation and focused group applied to this intentional sample. Out of the 60 children playing in 3 videogame rental shops in Fortaleza-CE and Quixadá-CE, 30 aged 4 to 6 years old and the other 30 aged 7 and 8. Results indicate that the determination that the videogame is played in-group favors the apprehension of learning and affective strategies, processing, and meta-cognition. Therefore, videogame can be considered an excellent resource in terms of preventing learning difficulties, enabling children to their reality.
id UFOR-2_6a5068c170b8a849a47bada34ea2ff05
oai_identifier_str oai:ojs.ojs.unifor.br:article/330
network_acronym_str UFOR-2
network_name_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository_id_str
spelling Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39Jogos eletrônicos: apreensão de estratégias de aprendizagem - doi: 10.5020/18061230.2003.p39Jogos eletrônicosEstratégias de aprendizagemCultura lúdica.Computer games and mainly videogames have proved to be an important tendency in Brazilian children’s play. They are part of the playful culture, which associates modern technology to traditional play preserving the importance of the latter. Based on Vygotsky and Chadwick’s ideas, this work studies the alternatives in the use of videogame by the occupational therapist, educator or parents, aiming prevention of learning difficulty by means of apprehension of learning strategies. Sixty children were investigated under dialectic, descriptive qualitative/quantitative focus. There was a semi-structured interview, direct observation and focused group applied to this intentional sample. Out of the 60 children playing in 3 videogame rental shops in Fortaleza-CE and Quixadá-CE, 30 aged 4 to 6 years old and the other 30 aged 7 and 8. Results indicate that the determination that the videogame is played in-group favors the apprehension of learning and affective strategies, processing, and meta-cognition. Therefore, videogame can be considered an excellent resource in terms of preventing learning difficulties, enabling children to their reality.Os jogos eletrônicos e principalmente o videogame têm-se mostrado uma tendência importante para o ato de brincar da criança brasileira, estando inserido na cultura lúdica que associa a tecnologia atual aos brinquedos e às brincadeiras tradicionais, estes últimos tendo preservado o seu espaço. Devido a este fato, decidiu-se estudar alternativas de utilização do videogame pelo terapeuta ocupacional, sendo extensivo ao educador e aos pais, visando à prevenção de dificuldades de aprendizagem através da apreensão de estratégias de aprendizagem. Para tanto, este estudo se fundamentou nas idéias de Vigotski e Chadwick. Efetuou-se investigação com um enfoque dialético, do tipo descritiva, de natureza qualitativa e quantitativa, tendo, como técnica de coleta de dados, a entrevista semi-estruturada, a observação direta e o grupo focal, aplicados a uma amostra do tipo intencional, constituída por 60 crianças: 30 de 4 a 6 anos e 30 entre 7 e 8 anos, em 3 locadoras de videogame, nas cidades de Fortaleza e Quixadá, no Estado do Ceará. A investigação possibilitou a determinação de que o videogame jogado em grupo favorece a apreensão de estratégias de aprendizagem, de processamento, afetivas e a metacognição, podendo constituir-se em excelente recurso no sentido de prevenir dificuldades de aprendizagem e capacitar a criança para a sua realidade.Universidade de Fortaleza2012-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/33010.5020/330Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 16 No. 1 (2003); 39-48Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 16 Núm. 1 (2003); 39-48Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 16 n. 1 (2003); 39-481806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/330/2032Munguba, Marilene CalderaroValdés, Maria Teresa MorenoMatos, Vânia Cordeiro deSilva, Carlos Antonio Bruno dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2012-01-10T12:16:45Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/330Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2012-01-10T12:16:45Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false
dc.title.none.fl_str_mv Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39
Jogos eletrônicos: apreensão de estratégias de aprendizagem - doi: 10.5020/18061230.2003.p39
title Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39
spellingShingle Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39
Munguba, Marilene Calderaro
Jogos eletrônicos
Estratégias de aprendizagem
Cultura lúdica.
title_short Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39
title_full Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39
title_fullStr Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39
title_full_unstemmed Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39
title_sort Computer games: Apprehension of learning strategies - doi: 10.5020/18061230.2003.p39
author Munguba, Marilene Calderaro
author_facet Munguba, Marilene Calderaro
Valdés, Maria Teresa Moreno
Matos, Vânia Cordeiro de
Silva, Carlos Antonio Bruno da
author_role author
author2 Valdés, Maria Teresa Moreno
Matos, Vânia Cordeiro de
Silva, Carlos Antonio Bruno da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Munguba, Marilene Calderaro
Valdés, Maria Teresa Moreno
Matos, Vânia Cordeiro de
Silva, Carlos Antonio Bruno da
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos eletrônicos
Estratégias de aprendizagem
Cultura lúdica.
topic Jogos eletrônicos
Estratégias de aprendizagem
Cultura lúdica.
description Computer games and mainly videogames have proved to be an important tendency in Brazilian children’s play. They are part of the playful culture, which associates modern technology to traditional play preserving the importance of the latter. Based on Vygotsky and Chadwick’s ideas, this work studies the alternatives in the use of videogame by the occupational therapist, educator or parents, aiming prevention of learning difficulty by means of apprehension of learning strategies. Sixty children were investigated under dialectic, descriptive qualitative/quantitative focus. There was a semi-structured interview, direct observation and focused group applied to this intentional sample. Out of the 60 children playing in 3 videogame rental shops in Fortaleza-CE and Quixadá-CE, 30 aged 4 to 6 years old and the other 30 aged 7 and 8. Results indicate that the determination that the videogame is played in-group favors the apprehension of learning and affective strategies, processing, and meta-cognition. Therefore, videogame can be considered an excellent resource in terms of preventing learning difficulties, enabling children to their reality.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Peer-reviewed Article"
"Avaliado pelos pares"
"Avaliado pelos pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/330
10.5020/330
url https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/330
identifier_str_mv 10.5020/330
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/330/2032
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 16 No. 1 (2003); 39-48
Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 16 Núm. 1 (2003); 39-48
Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 16 n. 1 (2003); 39-48
1806-1230
reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde
instname:Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron:UFOR
instname_str Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron_str UFOR
institution UFOR
reponame_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
collection Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313054460444672