Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
Texto Completo: | https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6389 |
Resumo: | Objective: The study aimed to evaluate the prior knowledge of pregnant women about neonatal care. Methods: We chose an exploratory method with a qualitative approach, developed with 10 pregnant women, in a non-governmental organization in Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection was performed through a semi-structured interview with questions about primary care for newborns. Results: In the analysis of the speech emerged the most questionable issues regarding the primary care to the newborn, being carried out health education activities clarifying such practices. Conclusion: It may be noted that the prior knowledge of pregnant women about neonatal care was empirical and limited. Thus,health teaching activities provided a moment of discussion and clarification of doubts. |
id |
UFOR-2_70b365367b9ee9070d38cca95eb0998c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ojs.unifor.br:article/6389 |
network_acronym_str |
UFOR-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
repository_id_str |
|
spelling |
Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnanEnsino em saúde sobre os cuidados com o neonato: estratégia de promoção da saúde com gestantesHealth EducationHealth PromotionPregnant WomenNewbornNursing.Educação em SaúdePromoção da SaúdeGestantesRecém-nascidoEnfermagemObjective: The study aimed to evaluate the prior knowledge of pregnant women about neonatal care. Methods: We chose an exploratory method with a qualitative approach, developed with 10 pregnant women, in a non-governmental organization in Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection was performed through a semi-structured interview with questions about primary care for newborns. Results: In the analysis of the speech emerged the most questionable issues regarding the primary care to the newborn, being carried out health education activities clarifying such practices. Conclusion: It may be noted that the prior knowledge of pregnant women about neonatal care was empirical and limited. Thus,health teaching activities provided a moment of discussion and clarification of doubts.Objetivo: Avaliar o conhecimento prévio de gestantes acerca dos cuidados com o neonato. Métodos: Optou-se por um método de caráter exploratório, com abordagem qualitativa, desenvolvido com 10 gestantes, em uma Organização não governamental, em Fortaleza, Ceará, Brasil. A coleta de dados foi realizada mediante entrevista semi-estruturada com questões sobre os cuidados primários aos neonatos. Resultados: Na análise das falas emergiram os assuntos mais geradores de dúvidas a respeito dos cuidados primários ao neonato, sendo realizado atividades de ensino em saúde esclarecendo tais práticas. Conclusão: Pode-se observar que o conhecimento prévio das mulheres grávidas acerca dos cuidados com o neonato eram empíricos e apresentavam limitações. Assim, as atividades de ensino em saúde propiciaram um momento de discussão e de esclarecimento de dúvidas.Universidade de Fortaleza2017-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/638910.5020/18061230.2016.sup.p51Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-57Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-57Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-571806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6389/pdfCopyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessRolim, Karla Maria CarneiroCampos, Antônia do Carmo SoaresFrota, Mirna AlbuquerqueFernandes, Henriqueta Ilda Verganista MartinsCavalcante, Rochelle da CostaCavalcante, Janaína FernandesMagalhães, Fernanda JorgeDantas, Juliana de OliveiraPinheiro, Carlon Washington2017-11-09T17:37:40Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/6389Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2017-11-09T17:37:40Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan Ensino em saúde sobre os cuidados com o neonato: estratégia de promoção da saúde com gestantes |
title |
Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan |
spellingShingle |
Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan Rolim, Karla Maria Carneiro Health Education Health Promotion Pregnant Women Newborn Nursing. Educação em Saúde Promoção da Saúde Gestantes Recém-nascido Enfermagem |
title_short |
Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan |
title_full |
Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan |
title_fullStr |
Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan |
title_full_unstemmed |
Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan |
title_sort |
Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan |
author |
Rolim, Karla Maria Carneiro |
author_facet |
Rolim, Karla Maria Carneiro Campos, Antônia do Carmo Soares Frota, Mirna Albuquerque Fernandes, Henriqueta Ilda Verganista Martins Cavalcante, Rochelle da Costa Cavalcante, Janaína Fernandes Magalhães, Fernanda Jorge Dantas, Juliana de Oliveira Pinheiro, Carlon Washington |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Antônia do Carmo Soares Frota, Mirna Albuquerque Fernandes, Henriqueta Ilda Verganista Martins Cavalcante, Rochelle da Costa Cavalcante, Janaína Fernandes Magalhães, Fernanda Jorge Dantas, Juliana de Oliveira Pinheiro, Carlon Washington |
author2_role |
author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rolim, Karla Maria Carneiro Campos, Antônia do Carmo Soares Frota, Mirna Albuquerque Fernandes, Henriqueta Ilda Verganista Martins Cavalcante, Rochelle da Costa Cavalcante, Janaína Fernandes Magalhães, Fernanda Jorge Dantas, Juliana de Oliveira Pinheiro, Carlon Washington |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health Education Health Promotion Pregnant Women Newborn Nursing. Educação em Saúde Promoção da Saúde Gestantes Recém-nascido Enfermagem |
topic |
Health Education Health Promotion Pregnant Women Newborn Nursing. Educação em Saúde Promoção da Saúde Gestantes Recém-nascido Enfermagem |
description |
Objective: The study aimed to evaluate the prior knowledge of pregnant women about neonatal care. Methods: We chose an exploratory method with a qualitative approach, developed with 10 pregnant women, in a non-governmental organization in Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection was performed through a semi-structured interview with questions about primary care for newborns. Results: In the analysis of the speech emerged the most questionable issues regarding the primary care to the newborn, being carried out health education activities clarifying such practices. Conclusion: It may be noted that the prior knowledge of pregnant women about neonatal care was empirical and limited. Thus,health teaching activities provided a moment of discussion and clarification of doubts. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Peer-reviewed Article" "Avaliado pelos pares" "Avaliado pelos pares" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6389 10.5020/18061230.2016.sup.p51 |
url |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6389 |
identifier_str_mv |
10.5020/18061230.2016.sup.p51 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6389/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúde info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-57 Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-57 Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-57 1806-1230 reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde instname:Universidade de Fortaleza (Unifor) instacron:UFOR |
instname_str |
Universidade de Fortaleza (Unifor) |
instacron_str |
UFOR |
institution |
UFOR |
reponame_str |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
collection |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1754638939877015552 |