Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rolim, Karla Maria Carneiro
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Campos, Antônia do Carmo Soares, Frota, Mirna Albuquerque, Fernandes, Henriqueta Ilda Verganista Martins, Cavalcante, Rochelle da Costa, Cavalcante, Janaína Fernandes, Magalhães, Fernanda Jorge, Dantas, Juliana de Oliveira, Pinheiro, Carlon Washington
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira em Promoção da Saúde
Texto Completo: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6389
Resumo: Objective: The study aimed to evaluate the prior knowledge of pregnant women about neonatal care. Methods: We chose an exploratory method with a qualitative approach, developed with 10 pregnant women, in a non-governmental organization in Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection was performed through a semi-structured interview with questions about primary care for newborns. Results: In the analysis of the speech emerged the most questionable issues regarding the primary care to the newborn, being carried out health education activities clarifying such practices. Conclusion: It may be noted that the prior knowledge of pregnant women about neonatal care was empirical and limited. Thus,health teaching activities provided a moment of discussion and clarification of doubts.
id UFOR-2_70b365367b9ee9070d38cca95eb0998c
oai_identifier_str oai:ojs.ojs.unifor.br:article/6389
network_acronym_str UFOR-2
network_name_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository_id_str
spelling Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnanEnsino em saúde sobre os cuidados com o neonato: estratégia de promoção da saúde com gestantesHealth EducationHealth PromotionPregnant WomenNewbornNursing.Educação em SaúdePromoção da SaúdeGestantesRecém-nascidoEnfermagemObjective: The study aimed to evaluate the prior knowledge of pregnant women about neonatal care. Methods: We chose an exploratory method with a qualitative approach, developed with 10 pregnant women, in a non-governmental organization in Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection was performed through a semi-structured interview with questions about primary care for newborns. Results: In the analysis of the speech emerged the most questionable issues regarding the primary care to the newborn, being carried out health education activities clarifying such practices. Conclusion: It may be noted that the prior knowledge of pregnant women about neonatal care was empirical and limited. Thus,health teaching activities provided a moment of discussion and clarification of doubts.Objetivo: Avaliar o conhecimento prévio de gestantes acerca dos cuidados com o neonato. Métodos: Optou-se por um método de caráter exploratório, com abordagem qualitativa, desenvolvido com 10 gestantes, em uma Organização não governamental, em Fortaleza, Ceará, Brasil. A coleta de dados foi realizada mediante entrevista semi-estruturada com questões sobre os cuidados primários aos neonatos. Resultados: Na análise das falas emergiram os assuntos mais geradores de dúvidas a respeito dos cuidados primários ao neonato, sendo realizado atividades de ensino em saúde esclarecendo tais práticas. Conclusão: Pode-se observar que o conhecimento prévio das mulheres grávidas acerca dos cuidados com o neonato eram empíricos e apresentavam limitações. Assim, as atividades de ensino em saúde propiciaram um momento de discussão e de esclarecimento de dúvidas.Universidade de Fortaleza2017-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/638910.5020/18061230.2016.sup.p51Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-57Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-57Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-571806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6389/pdfCopyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessRolim, Karla Maria CarneiroCampos, Antônia do Carmo SoaresFrota, Mirna AlbuquerqueFernandes, Henriqueta Ilda Verganista MartinsCavalcante, Rochelle da CostaCavalcante, Janaína FernandesMagalhães, Fernanda JorgeDantas, Juliana de OliveiraPinheiro, Carlon Washington2017-11-09T17:37:40Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/6389Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2017-11-09T17:37:40Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false
dc.title.none.fl_str_mv Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan
Ensino em saúde sobre os cuidados com o neonato: estratégia de promoção da saúde com gestantes
title Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan
spellingShingle Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan
Rolim, Karla Maria Carneiro
Health Education
Health Promotion
Pregnant Women
Newborn
Nursing.
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Gestantes
Recém-nascido
Enfermagem
title_short Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan
title_full Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan
title_fullStr Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan
title_full_unstemmed Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan
title_sort Health education on neonate care: strategy to promote health with pregnan
author Rolim, Karla Maria Carneiro
author_facet Rolim, Karla Maria Carneiro
Campos, Antônia do Carmo Soares
Frota, Mirna Albuquerque
Fernandes, Henriqueta Ilda Verganista Martins
Cavalcante, Rochelle da Costa
Cavalcante, Janaína Fernandes
Magalhães, Fernanda Jorge
Dantas, Juliana de Oliveira
Pinheiro, Carlon Washington
author_role author
author2 Campos, Antônia do Carmo Soares
Frota, Mirna Albuquerque
Fernandes, Henriqueta Ilda Verganista Martins
Cavalcante, Rochelle da Costa
Cavalcante, Janaína Fernandes
Magalhães, Fernanda Jorge
Dantas, Juliana de Oliveira
Pinheiro, Carlon Washington
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rolim, Karla Maria Carneiro
Campos, Antônia do Carmo Soares
Frota, Mirna Albuquerque
Fernandes, Henriqueta Ilda Verganista Martins
Cavalcante, Rochelle da Costa
Cavalcante, Janaína Fernandes
Magalhães, Fernanda Jorge
Dantas, Juliana de Oliveira
Pinheiro, Carlon Washington
dc.subject.por.fl_str_mv Health Education
Health Promotion
Pregnant Women
Newborn
Nursing.
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Gestantes
Recém-nascido
Enfermagem
topic Health Education
Health Promotion
Pregnant Women
Newborn
Nursing.
Educação em Saúde
Promoção da Saúde
Gestantes
Recém-nascido
Enfermagem
description Objective: The study aimed to evaluate the prior knowledge of pregnant women about neonatal care. Methods: We chose an exploratory method with a qualitative approach, developed with 10 pregnant women, in a non-governmental organization in Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection was performed through a semi-structured interview with questions about primary care for newborns. Results: In the analysis of the speech emerged the most questionable issues regarding the primary care to the newborn, being carried out health education activities clarifying such practices. Conclusion: It may be noted that the prior knowledge of pregnant women about neonatal care was empirical and limited. Thus,health teaching activities provided a moment of discussion and clarification of doubts.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Peer-reviewed Article"
"Avaliado pelos pares"
"Avaliado pelos pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6389
10.5020/18061230.2016.sup.p51
url https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6389
identifier_str_mv 10.5020/18061230.2016.sup.p51
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6389/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúde
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúde
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-57
Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-57
Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 51-57
1806-1230
reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde
instname:Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron:UFOR
instname_str Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron_str UFOR
institution UFOR
reponame_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
collection Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754638939877015552